Voor de duidelijkheid: dit is geen uitnodiging om in de reacties te pochen met je voorruitverwarming. Ja, je bent beter dan de rest, we weten het. Dit is een tip voor de paupers (zoals wij) die hun voorruit ontwasemen en ontdooien met warme lucht. Blijkbaar is er een eenvoudig trucje om dit efficiënter te doen – en het is heel eenvoudig.

Het is heel simpel. Zet de luchtstroom van de kachel op de voorruit zoals je gewend bent, maar doe daarna de zonneklep omlaag. De zonneklep houdt de luchtstroom tegen waardoor er meer warme lucht bij de ruit blijft hangen, dit meldt The Sun. Anders zou je de warme lucht de cabine in blazen. Door de gevangen (al is het natuurlijk niet hermetisch) warme lucht ontdooit de voorruit sneller.

Ga niet wachten tot de motor warm is

Over efficiëntie gesproken: start niet je benzine- of dieselmotor om vervolgens te wachten tot de kachel warm is, dan verspil je een hoop brandstof. Deze tip is meer bedoeld voor bijvoorbeeld plug-in hybrides of EV’s die direct warme lucht blazen. Heb je een bevroren voorruit en een koude kachel, dan kun je beter wanten aantrekken en met de hand gaan krabben.

Nog veel efficiënter is het om te zorgen dat de voorruit überhaupt niet bevriest. Bedek voor het slapen gaan de voorruit met een antivriesdeken. Of parkeer hem onder de carport of in de garage, als je die luxe hebt. Een andere tip: parkeer met de voorruit richting de zonsopkomst. Met een beetje geluk helpt de zon je al een handje voordat je vertrekt naar werk. Zeker als je eerst een uurtje thuis werkt om de spits af te wachten.

Reacties

  • Willem heeft op 1 december 2023 geschreven:

    Zonneklep doe ik al jaren naar beneden bij het ontdooien van de voorruit. Voordat je daarmee begint eerst de motor starten zodat de verwarming warme lucht gaat blazen. Anders heb je de ruiten schoon en beslaan ze gelijk als je instapt. Kan je alsnog een tijdje met draaiende motor blijven staan totdat de ramen aan de binnenkant weer een beetje schoon zijn.

    Reageer
  • Gertjan heeft op 13 december 2022 geschreven:

    De zon komt morgen om 8:42 op. Met een beetje geluk is je ruit hierdoor rond 9:30 ontdooid. Hoe fucking laat denk jij te beginnen met werken??

    Reageer
  • JT heeft op 13 december 2022 geschreven:

    Handig als je al om kwart voor 6 weg moet in de ochtend.
    De zon is er dan nog lang niet. Dus er gaat een deken over de voorruit en de auto wordt 5 min voor de tijd gestart.

    Reageer
  • Gyan Somai heeft op 13 december 2022 geschreven:

    Een papieren krant over de voorruit doen helpt uitstekend tegen de vorst. Na de nacht krant eraf halen en je kan gelijk wegrijden zonder bevroren voorruit.
    Dit is denk ik de beste en goedkoopste tip voor de ‘paupers’ die geen EV of plug in hybride hebben en dus de motor draaiend op fossiele brandstof.
    Zo hebben die papieren wijkkrantjes en andere rotzooi die je door je brievenbus krijgt nog een nuttig 2e leven voor ze in de papierbak of vuilniszak belanden.

    Reageer
  • Casey heeft op 13 december 2022 geschreven:

    Ik vertrek om 7:45, dan is het nog donker…
    Maar ik kan mijn auto op mijn werk wel in de zon zetten, dan heb ik op de terugweg in ieder geval een ontdooide voorruit… 😁

    • Willem heeft op 1 december 2023 geschreven:

      Een papieren krant wordt nat en vriest aan het glas vast. Lekker klusje omdat er vanaf te halen en op te ruimen.

      Reageer
    Reageer
  • Sander heeft op 13 december 2022 geschreven:

    Wij hebben een standkachel op diesel in de bus. Half uurtje voor je weggaat even aanzetten. Ramen ontdooid en bus lekker warm.

    Reageer
  • Nico heeft op 13 december 2022 geschreven:

    @Alain
    🤣🤣🤣🤣🤣

    Reageer
  • Alain heeft op 13 december 2022 geschreven:

    Heb geprobeerd om zonneklep te gebruiken om mijn voorruit ijsvrij te maken. Gevolg: kapotte zonneklep…

    Reageer
  • Jan heeft op 12 december 2022 geschreven:

    Zonnekleppen naar beneden doe ik al zin´s de jaren 80 en het werkt perfect

    Reageer
  • Qqq heeft op 12 december 2022 geschreven:

    Nog iets sneller als je je kartonnen zonnescherm gebruikt om de lucht nog meer op te sluiten.

    Reageer
  • Niels heeft op 12 december 2022 geschreven:

    Fles met lauw water mee naar buiten en dat over de ramen gieten.
    Lauw, dus handwarm, 30 graden ofzo.
    Raam ontdooit en warmt iets op, waardoor hij niet direct weer aanvriest.
    Als het harder vriest zet ik snachts weleens een klein kacheltje in de auto, met een tijdklok.
    Kwartiertje voor vertrek gaat de kachel aan, en de auto is ontdooit en warm bij vertrek
    En wederom zijn de ramen dan warm, dus vriezen niet direct weer dicht.

    Reageer
  • Mino heeft op 12 december 2022 geschreven:

    Met een beetje geluk help de zon een beetje? Hoelaat begint jou werkdag? Om 11 uur ofzo, ik dacht dat jij en ik pauper waren, maar jij blijkbaar niet, met je carport 😜

    Reageer
  • Bijloenbijla heeft op 12 december 2022 geschreven:

    Doe ik al jaren. Niks nieuws onder de zon.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear