Imposant. Agressief. Opzettelijk vulgair? Het is het bewijs – als het nodig zou zijn – dat het BMW gewoon niets kan schelen of je de ontwerprichting op dit moment leuk vindt of niet. De M3 was controversieel, de iX was vreemd en de BMW 7-serie gaat nu op dezelfde voet verder. En de volledig elektrische i7 ook.
BMW hanteert een andere strategie dan de grootste concurrent. Mercedes kiest ervoor om een S-klasse te bouwen én een compleet andere EQS. BMW gaat voor een andere route en ontwerpt één auto die het allebei moet doen. Je kijkt hier dus naar de nieuwe BMW 7-serie, maar ook gelijk naar de volledig elektrische BMW i7.
Geen V12-motoren
In Europa komt de BMW i7 xDrive60 als eerste. Deze heeft twee elektromotoren, 544 pk en een actieradius van maximaal 625 kilometer. De accu meet 101,7 kWh en in 10 minuten kun je 170 kilometer bijladen. Later komt er nog een BMW i7 M70 xDrive met 660 pk.
Pas volgend jaar verschijnt er een 7-serie met plug-in hybride aandrijflijn. Deze zal 80 kilometer elektrisch kunnen rijden, maar het vermogen van deze auto is nog niet bekend. Ook staat er een 740d (met dieselmotor) met 300 pk op de planning voor Europa. De 760i xDrive krijgt voortaan een V8-motor en geen V12 meer.
De BMW 7-serie én de i7 krijgen grote neusgaten
De BMW i7 heeft een stuk minder koeling nodig dan de 7-serie met verbrandingsmotoren, maar omdat ze het design delen, krijgen ze allebei die enorme grille. Net als bij de nieuwe X7 bestaan de koplampen uit twee delen en optioneel kun je Swarovski-kristallen laten aanbrengen.
De BMW-badge aan de achterkant is groot en is voorzien van een sproeier voor de camera. Waarom? BMW zegt dat statistieken bewijzen dat de belangrijkste markten – Amerika en China – van chroom, grilles en extreme agressie houden. Er is deze keer geen keuze voor een korte of lange wielbasis. De 7-serie is altijd 130 millimeter langer, 48 millimeter breder en 51 millimeter hoger dan de oude 7-serie mét lange wielbasis.
Achter in de nieuwe BMW 7-serie
Optioneel kun je voor achterin een 31-inch scherm met een resolutie van 8K aanvinken. Dit display klapt uit het dak om de passagiers in de loungestoelen te vermaken. Dan verduistert de BMW 7-serie ook het achterste deel van de cabine, voor een rasechte cinema-ervaring. Ook hoor je een soundtrack van Hans Zimmer, de componist die je kent van films als Inception en The Dark Knight.
Een ander nieuwtje is de Interaction Bar in het dashboard. Deze strip verandert afhankelijk van de sfeerinstelling van kleur, maar er zitten ook knoppen in. Dan is er nog een panoramisch dak voor de achterinzittenden, compleet met led-verlichting in het glas, en zijn er schermpjes in de achterste deuren om zaken als de media te bedienen.
De prijzen van de nieuwe BMW 7-serie en de i7 zijn nog niet bekend.
Reacties