
Imposant. Agressief. Opzettelijk vulgair? Het is het bewijs – als het nodig zou zijn – dat het BMW gewoon niets kan schelen of je de ontwerprichting op dit moment leuk vindt of niet. De M3 was controversieel, de iX was vreemd en de BMW 7-serie gaat nu op dezelfde voet verder. En de volledig elektrische i7 ook.
BMW hanteert een andere strategie dan de grootste concurrent. Mercedes kiest ervoor om een S-klasse te bouwen én een compleet andere EQS. BMW gaat voor een andere route en ontwerpt één auto die het allebei moet doen. Je kijkt hier dus naar de nieuwe BMW 7-serie, maar ook gelijk naar de volledig elektrische BMW i7.
Geen V12-motoren
In Europa komt de BMW i7 xDrive60 als eerste. Deze heeft twee elektromotoren, 544 pk en een actieradius van maximaal 625 kilometer. De accu meet 101,7 kWh en in 10 minuten kun je 170 kilometer bijladen. Later komt er nog een BMW i7 M70 xDrive met 660 pk.
Pas volgend jaar verschijnt er een 7-serie met plug-in hybride aandrijflijn. Deze zal 80 kilometer elektrisch kunnen rijden, maar het vermogen van deze auto is nog niet bekend. Ook staat er een 740d (met dieselmotor) met 300 pk op de planning voor Europa. De 760i xDrive krijgt voortaan een V8-motor en geen V12 meer.
De BMW 7-serie én de i7 krijgen grote neusgaten
De BMW i7 heeft een stuk minder koeling nodig dan de 7-serie met verbrandingsmotoren, maar omdat ze het design delen, krijgen ze allebei die enorme grille. Net als bij de nieuwe X7 bestaan de koplampen uit twee delen en optioneel kun je Swarovski-kristallen laten aanbrengen.
De BMW-badge aan de achterkant is groot en is voorzien van een sproeier voor de camera. Waarom? BMW zegt dat statistieken bewijzen dat de belangrijkste markten – Amerika en China – van chroom, grilles en extreme agressie houden. Er is deze keer geen keuze voor een korte of lange wielbasis. De 7-serie is altijd 130 millimeter langer, 48 millimeter breder en 51 millimeter hoger dan de oude 7-serie mét lange wielbasis.
Achter in de nieuwe BMW 7-serie
Optioneel kun je voor achterin een 31-inch scherm met een resolutie van 8K aanvinken. Dit display klapt uit het dak om de passagiers in de loungestoelen te vermaken. Dan verduistert de BMW 7-serie ook het achterste deel van de cabine, voor een rasechte cinema-ervaring. Ook hoor je een soundtrack van Hans Zimmer, de componist die je kent van films als Inception en The Dark Knight.
Een ander nieuwtje is de Interaction Bar in het dashboard. Deze strip verandert afhankelijk van de sfeerinstelling van kleur, maar er zitten ook knoppen in. Dan is er nog een panoramisch dak voor de achterinzittenden, compleet met led-verlichting in het glas, en zijn er schermpjes in de achterste deuren om zaken als de media te bedienen.
De prijzen van de nieuwe BMW 7-serie en de i7 zijn nog niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

92% van de EV-rijders gaan niet meer terug naar benzine, en het is niet vanwege het klimaat

BMW i7 M70 xDrive review: Hoe rijdt de sterkste elektrische BMW?

BMW toont geheime 7-serie met V16-motor voor het eerst aan de wereld

BMW i7 vs Mercedes S-klasse review: Wat is de beste sedan uit de topklasse?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

BMW i7 M70 xDrive review: Hoe rijdt de sterkste elektrische BMW?

BMW i7 vs Mercedes S-klasse review: Wat is de beste sedan uit de topklasse?

Is dit de nieuwe (elektrische?) gepantserde BMW voor het arrestatieteam?

Waarom de BMW i7 wat ons betreft de Beste luxe-EV van 2023 is

BMW i7 M70: 660 pk! En sneller dan een 911

BMW i7 review: Hoe rijdt de bioscoopzaal op wielen?

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
