
Imposant. Agressief. Opzettelijk vulgair? Het is het bewijs – als het nodig zou zijn – dat het BMW gewoon niets kan schelen of je de ontwerprichting op dit moment leuk vindt of niet. De M3 was controversieel, de iX was vreemd en de BMW 7-serie gaat nu op dezelfde voet verder. En de volledig elektrische i7 ook.
BMW hanteert een andere strategie dan de grootste concurrent. Mercedes kiest ervoor om een S-klasse te bouwen én een compleet andere EQS. BMW gaat voor een andere route en ontwerpt één auto die het allebei moet doen. Je kijkt hier dus naar de nieuwe BMW 7-serie, maar ook gelijk naar de volledig elektrische BMW i7.
Geen V12-motoren
In Europa komt de BMW i7 xDrive60 als eerste. Deze heeft twee elektromotoren, 544 pk en een actieradius van maximaal 625 kilometer. De accu meet 101,7 kWh en in 10 minuten kun je 170 kilometer bijladen. Later komt er nog een BMW i7 M70 xDrive met 660 pk.
Pas volgend jaar verschijnt er een 7-serie met plug-in hybride aandrijflijn. Deze zal 80 kilometer elektrisch kunnen rijden, maar het vermogen van deze auto is nog niet bekend. Ook staat er een 740d (met dieselmotor) met 300 pk op de planning voor Europa. De 760i xDrive krijgt voortaan een V8-motor en geen V12 meer.
De BMW 7-serie én de i7 krijgen grote neusgaten
De BMW i7 heeft een stuk minder koeling nodig dan de 7-serie met verbrandingsmotoren, maar omdat ze het design delen, krijgen ze allebei die enorme grille. Net als bij de nieuwe X7 bestaan de koplampen uit twee delen en optioneel kun je Swarovski-kristallen laten aanbrengen.
De BMW-badge aan de achterkant is groot en is voorzien van een sproeier voor de camera. Waarom? BMW zegt dat statistieken bewijzen dat de belangrijkste markten – Amerika en China – van chroom, grilles en extreme agressie houden. Er is deze keer geen keuze voor een korte of lange wielbasis. De 7-serie is altijd 130 millimeter langer, 48 millimeter breder en 51 millimeter hoger dan de oude 7-serie mét lange wielbasis.
Achter in de nieuwe BMW 7-serie
Optioneel kun je voor achterin een 31-inch scherm met een resolutie van 8K aanvinken. Dit display klapt uit het dak om de passagiers in de loungestoelen te vermaken. Dan verduistert de BMW 7-serie ook het achterste deel van de cabine, voor een rasechte cinema-ervaring. Ook hoor je een soundtrack van Hans Zimmer, de componist die je kent van films als Inception en The Dark Knight.
Een ander nieuwtje is de Interaction Bar in het dashboard. Deze strip verandert afhankelijk van de sfeerinstelling van kleur, maar er zitten ook knoppen in. Dan is er nog een panoramisch dak voor de achterinzittenden, compleet met led-verlichting in het glas, en zijn er schermpjes in de achterste deuren om zaken als de media te bedienen.
De prijzen van de nieuwe BMW 7-serie en de i7 zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

92% van de EV-rijders gaan niet meer terug naar benzine, en het is niet vanwege het klimaat

BMW i7 M70 xDrive review: Hoe rijdt de sterkste elektrische BMW?

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

BMW i7 M70 xDrive review: Hoe rijdt de sterkste elektrische BMW?

BMW i7 vs Mercedes S-klasse review: Wat is de beste sedan uit de topklasse?

Is dit de nieuwe (elektrische?) gepantserde BMW voor het arrestatieteam?

Waarom de BMW i7 wat ons betreft de Beste luxe-EV van 2023 is

BMW i7 M70: 660 pk! En sneller dan een 911

BMW i7 review: Hoe rijdt de bioscoopzaal op wielen?

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland
