
Imposant. Agressief. Opzettelijk vulgair? Het is het bewijs – als het nodig zou zijn – dat het BMW gewoon niets kan schelen of je de ontwerprichting op dit moment leuk vindt of niet. De M3 was controversieel, de iX was vreemd en de BMW 7-serie gaat nu op dezelfde voet verder. En de volledig elektrische i7 ook.
BMW hanteert een andere strategie dan de grootste concurrent. Mercedes kiest ervoor om een S-klasse te bouwen én een compleet andere EQS. BMW gaat voor een andere route en ontwerpt één auto die het allebei moet doen. Je kijkt hier dus naar de nieuwe BMW 7-serie, maar ook gelijk naar de volledig elektrische BMW i7.
Geen V12-motoren
In Europa komt de BMW i7 xDrive60 als eerste. Deze heeft twee elektromotoren, 544 pk en een actieradius van maximaal 625 kilometer. De accu meet 101,7 kWh en in 10 minuten kun je 170 kilometer bijladen. Later komt er nog een BMW i7 M70 xDrive met 660 pk.
Pas volgend jaar verschijnt er een 7-serie met plug-in hybride aandrijflijn. Deze zal 80 kilometer elektrisch kunnen rijden, maar het vermogen van deze auto is nog niet bekend. Ook staat er een 740d (met dieselmotor) met 300 pk op de planning voor Europa. De 760i xDrive krijgt voortaan een V8-motor en geen V12 meer.
De BMW 7-serie én de i7 krijgen grote neusgaten
De BMW i7 heeft een stuk minder koeling nodig dan de 7-serie met verbrandingsmotoren, maar omdat ze het design delen, krijgen ze allebei die enorme grille. Net als bij de nieuwe X7 bestaan de koplampen uit twee delen en optioneel kun je Swarovski-kristallen laten aanbrengen.
De BMW-badge aan de achterkant is groot en is voorzien van een sproeier voor de camera. Waarom? BMW zegt dat statistieken bewijzen dat de belangrijkste markten – Amerika en China – van chroom, grilles en extreme agressie houden. Er is deze keer geen keuze voor een korte of lange wielbasis. De 7-serie is altijd 130 millimeter langer, 48 millimeter breder en 51 millimeter hoger dan de oude 7-serie mét lange wielbasis.
Achter in de nieuwe BMW 7-serie
Optioneel kun je voor achterin een 31-inch scherm met een resolutie van 8K aanvinken. Dit display klapt uit het dak om de passagiers in de loungestoelen te vermaken. Dan verduistert de BMW 7-serie ook het achterste deel van de cabine, voor een rasechte cinema-ervaring. Ook hoor je een soundtrack van Hans Zimmer, de componist die je kent van films als Inception en The Dark Knight.
Een ander nieuwtje is de Interaction Bar in het dashboard. Deze strip verandert afhankelijk van de sfeerinstelling van kleur, maar er zitten ook knoppen in. Dan is er nog een panoramisch dak voor de achterinzittenden, compleet met led-verlichting in het glas, en zijn er schermpjes in de achterste deuren om zaken als de media te bedienen.
De prijzen van de nieuwe BMW 7-serie en de i7 zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

BMW i7 M70 xDrive review: Hoe rijdt de sterkste elektrische BMW?

BMW i7 vs Mercedes S-klasse review: Wat is de beste sedan uit de topklasse?

Is dit de nieuwe (elektrische?) gepantserde BMW voor het arrestatieteam?

Waarom de BMW i7 wat ons betreft de Beste luxe-EV van 2023 is

BMW i7 M70: 660 pk! En sneller dan een 911

BMW i7 review: Hoe rijdt de bioscoopzaal op wielen?

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)
