We krijgen elke dag tientallen mailtjes binnen van lezers die een betrouwbare auto zoeken. Eentje waarmee ze bij wijze van spreken een miljoen kilometers kunnen halen. Het antwoord is altijd hetzelfde: koop een roestvrije Japanner. Maar in principe kun je met veel auto’s het miljoen halen, je moet alleen bereid zijn om erin te willen investeren. De vorige eigenaren van de BMW 750 Li hebben dat absoluut gedaan. De teller staat weliswaar niet op het miljoen, maar het scheelt niet veel.
De teller staat op een zeer respectabele 589.009. Nu zullen er geregeld 730d’s van deze generatie zijn die dat getal weten te halen. Maar het is extra bijzonder omdat dit geen diesel is, maar een V8 op benzine. Die N62-motoren (dit specifieke exemplaar heeft de N62B48TU2 onder de kap) staan niet bekend als onverwoestbaar. Maar het meest bijzondere is dat die stand van 589.009 geen kilometers betreft, maar mijlen. Omgerekend betekent het dat deze dikke BMW 947.918 kilometer achter de kiezen heeft.
BMW 750 Li met bijna 1 miljoen kilometers
Dat haal je nooit met een auto als deze heel erg slecht is, natuurlijk. Nu haalt men de termen ‘betrouwbaar’ en ‘goede auto’ vaak door elkaar. Net zoals met andere luxe auto’s is het van belang dat je blijft investeren in onderhoud. Er zit heel erg veel op qua opties en uitrusting en dat kan allemaal stuk. Of beter gezegd, het gaat een keer stuk. Ook qua techniek zijn dit gecompliceerde auto’s. Maar wat blijkt: je kunt er dus met bijna een miljoen kilometers mee halen, zolang je alles maar blijft repareren.
De BMW 750 Li wordt op dit moment aangeboden op Copart, die de auto veilen. Je kan ervoor kiezen om hem voor omgerekend 3.813 euro in één keer te kopen. Je kan ook eventjes wachten op de veiling. We kunnen ons niet voorstellen dat het meer dan dat bedrag gaat opleveren, namelijk. Want hoe gaaf zo’n BMW Siebener is, ook met een veel lagere kilometerstand is dit absoluut geen courante waar.
Voor garantie zijn ze met vakantie
Voor dat geld krijg je overigens geen garantie. De enige zekerheid die je hebt, is dat de auto bij binnenkomst werd gestart en nog kon rijden. Dat is op zich wel goed nieuws, dat er geen chronische gebreken zijn waardoor de auto niet van zijn plaats komt. Het zegt overigens verder niets. Dus hoe goed de automaat er aan toe is of dat er distributiekettingen staan te rammelen bij de start, is niet bekend. Aan de andere kant: als ie al bijna een miljoen gelopen heeft, kan die zo slecht niet zijn toch?
Lees ook: BMW 7-serie gelekt: we kunnen wel janken
Uiteraard is de BMW 750 Li wel een beetje verweerd. Links en rechts zijn er nodige butsen, krassen en plekjes die de betere autoverkopers zouden scharen onder ‘stadspatina’. Ook in het interieur zijn de nodige slijtageplekken te zien. Aan de andere kant hebben we vaak genoeg auto’s gezien met de helft van de kilometers die in een veel verdere staat van ontbinding zijn. Dus doe een bod, laat hem verschepen naar Frankrijk (Nederland is niet mogelijk helaas) en zorg dat deze BMW een miljoen kilometers haalt.
Vinc. heeft op 16 december 2024 geschreven:
N62B44 heeft wat haken en ogen…. zogezegd.
N62B48TU, daarentegen….rij er met 2, in 5 serie, op LPG. Èèn nu 230***km, ander nagenoeg 400***km, feilloos.
Deze 7 zou ik dus ook vol vertrouwen op reis meenemen, al was het een paar duizend kilometer.
Jan-Willem Eysink heeft op 16 december 2024 geschreven:
@Vinc.: goede toevoeging, we hebben het er even bijgezet voor de duidelijkheid!
Ondanks dat de TU2-motoren inderdaad aanzienlijk beter zijn, is het alsnog erg indrukwekkend dat deze meer dan negen ton heeft gelopen.
Martin heeft op 16 december 2024 geschreven:
Ik ben een groot fan van de N62, en heb er twee gehad, maar het onderhoud is echt killing.
De laatste was een 740i en om die weer perfect te krijgen zou me meer dan 10 mille gekost hebben. En dat voor een 17 jaar oude auto.