BMW prijst het nieuwe abonnement voor het gebruik van stoelverwarming aan als ‘alleen betalen als je het echt gebruikt’, maar het grote (en nogal boze) publiek ziet het meer als ‘betalen voor opties die je allang hebt’. Een maandje geleden werd bekend dat BMW 19 euro per maand vraagt voor warme billetjes, maar onder de noemer Connected Drive biedt het merk nog meer opties in abonnementsvorm aan. We nemen ze met je door.

De stoelverwarming is bekend. Die kost dus 19 euro per maand of 189 euro per jaar. De optie helemaal afkopen kost je 419 euro. Een andere optie die je ook onbeperkt kunt afkopen, is de ingebouwde dashcam. Die kost 15 euro per maand, 59 euro per jaar of 299 euro voor altijd. Adaptieve cruisecontrol, snelheidsassistent en rijstrookassistent kost in één pakket 39 euro per maand, of 899 euro voor de rest van je leven.

Meldingen voor flitspalen kost 6 euro per maand

Voor 6 euro per maand geeft het navigatiesysteem meldingen bij vaste flitspalen. Je kunt het ook een jaar afkopen voor 67 euro. Deze optie onbeperkt afnemen kan dan weer niet. Gelukkig is er een kosteloze app die meesterlijk flitsers aangeeft, zowel vast als mobiel. We zijn alleen even de naam kwijt. Ook de verkeersinformatie kun je niet afkopen: die service kost altijd 62,10 euro per jaar. Overigens zijn er meer merken die een dergelijke abonnementsconstructie voor verkeersinfo toepassen.

Naast stoelverwarming is er ook nog stuurverwarming voor 11 euro per maand of 109 euro voor een jaartje. Onbeperkt kost dit 249 euro. Wie elektrisch rijdt, kan voor 150 euro kunstmatig motorgeluid kopen voor onbeperkte tijd. De grootlichtassistent, die het grootlicht dimt bij tegenliggers, kost 9 euro per maand, 79 euro voor een jaar of 189 euro onbeperkt. Er zijn nog geen signalen over een constructie waarbij je eerst een advertentie moet afkijken voordat je je verlichting mag aanzetten.

5 miljard euro omzet voor de optieabonnementen bij BMW

‘Van onze klanten weten we dat hun mobiliteitseisen niet meer zo statisch zijn als vroeger’, zegt een woordvoerder van BMW tegen Bloomberg. Ondanks alle ophef houdt BMW vast aan de strategie – ze hebben er vertrouwen in dat het gedoe wel overwaait en dat het normaal wordt. Ze denken al na over toekomstige stappen, bijvoorbeeld tijdelijk meer vermogen voor de motor afkopen. Dit decennium verwachten ze 5 miljard euro te verdienen aan de optieabonnementen.

Advertentie

Reacties

  • Herman Marcelis says at 8 augustus 2022:

    Wat BMW gewoon moet doen is die opties op afbetaling aanbieden.
    Reken die 19€/maand aan voor de stoelverwarming en ‘unlock’ de feature voor altijd eens ze afbetaald is.

    Dat gaan de consumenten wel slikken.

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie