
Een plug-in hybride X5, waarom ook niet? BMW parkeert in Frankfurt een concept met benzine-elektrische aandrijflijn en een stekker, onder de naam Concept X5 eDrive.
De spannings-SUV heeft een elektromotor van 95 pk aan boord, naast een viercilinder turbo-benzinemotor waarover BMW verder geen details vrijgeeft. Je kunt de auto rijden als hybride (0-100 km/u in minder dan 7 seconden), volledig op elektriciteit (actieradius 30 kilometer, topsnelheid 120 km/u), of in een batterijsparende modus. De officiële cijfers geven aan dat de met BMW i-accenten getooide X5 een gemiddeld verbruik van slechts 3,8 l/100 km heeft, en een CO2-uitstoot van 90 g/km.
Je kunt de X5 eDrive opladen via een gewoon stopcontact, of via een speciale wallbox of laadpaal. Uiteraard kun je vervolgens op je smartphone bekijken hoe het met de lading van de accu staat. Ook kun je de klimaatcontrole vanuit dezelfde app bedienen. BMW's ConnectedDrive-systeem springt in op je nieuwe semi-elektro-levensstijl door de actieradius te voorspellen naar aanleiding van rijgedrag, het terrein waarover de route leidt en de drukte onderweg.
De Concept X5 eDrive is formeel een studiemodel, maar volgend jaar wordt er daadwerkelijk een hybride versie van de X5 verwacht, die hier vast heel sterk op zal gaan lijken.
Meer van TopGear


Deze dikke BMW heeft geen M Sportpakket en eigenlijk is dat mooier ook

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

De nieuwe gepantserde BMW X5 met V8 van de politie houdt kogels van een AK-47 tegen

Veel vijanden? BMW bouwt een nieuwe gepantserde X5

BMW iX5 Hydrogen review: Hoe rijdt de waterstofauto van BMW?

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Waarom het automerk van Elon Musk alsnog beter is dan het automerk van Jeff Bezos

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Slenter mee over de duurste autosloperijen ter wereld (je kunt wel raden waar)

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback
