BMW Concept X5 eDrive: logisch

Een plug-in hybride X5, waarom ook niet? BMW parkeert in Frankfurt een concept met benzine-elektrische aandrijflijn en een stekker, onder de naam Concept X5 eDrive.

De spannings-SUV heeft een elektromotor van 95 pk aan boord, naast een viercilinder turbo-benzinemotor waarover BMW verder geen details vrijgeeft. Je kunt de auto rijden als hybride (0-100 km/u in minder dan 7 seconden), volledig op elektriciteit (actieradius 30 kilometer, topsnelheid 120 km/u), of in een batterijsparende modus. De officiële cijfers geven aan dat de met BMW i-accenten getooide X5 een gemiddeld verbruik van slechts 3,8 l/100 km heeft, en een CO2-uitstoot van 90 g/km.

Je kunt de X5 eDrive opladen via een gewoon stopcontact, of via een speciale wallbox of laadpaal. Uiteraard kun je vervolgens op je smartphone bekijken hoe het met de lading van de accu staat. Ook kun je de klimaatcontrole vanuit dezelfde app bedienen. BMW's ConnectedDrive-systeem springt in op je nieuwe semi-elektro-levensstijl door de actieradius te voorspellen naar aanleiding van rijgedrag, het terrein waarover de route leidt en de drukte onderweg.

De Concept X5 eDrive is formeel een studiemodel, maar volgend jaar wordt er daadwerkelijk een hybride versie van de X5 verwacht, die hier vast heel sterk op zal gaan lijken.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken