
Een plug-in hybride X5, waarom ook niet? BMW parkeert in Frankfurt een concept met benzine-elektrische aandrijflijn en een stekker, onder de naam Concept X5 eDrive.
De spannings-SUV heeft een elektromotor van 95 pk aan boord, naast een viercilinder turbo-benzinemotor waarover BMW verder geen details vrijgeeft. Je kunt de auto rijden als hybride (0-100 km/u in minder dan 7 seconden), volledig op elektriciteit (actieradius 30 kilometer, topsnelheid 120 km/u), of in een batterijsparende modus. De officiële cijfers geven aan dat de met BMW i-accenten getooide X5 een gemiddeld verbruik van slechts 3,8 l/100 km heeft, en een CO2-uitstoot van 90 g/km.
Je kunt de X5 eDrive opladen via een gewoon stopcontact, of via een speciale wallbox of laadpaal. Uiteraard kun je vervolgens op je smartphone bekijken hoe het met de lading van de accu staat. Ook kun je de klimaatcontrole vanuit dezelfde app bedienen. BMW's ConnectedDrive-systeem springt in op je nieuwe semi-elektro-levensstijl door de actieradius te voorspellen naar aanleiding van rijgedrag, het terrein waarover de route leidt en de drukte onderweg.
De Concept X5 eDrive is formeel een studiemodel, maar volgend jaar wordt er daadwerkelijk een hybride versie van de X5 verwacht, die hier vast heel sterk op zal gaan lijken.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze dikke BMW heeft geen M Sportpakket en eigenlijk is dat mooier ook

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

De nieuwe gepantserde BMW X5 met V8 van de politie houdt kogels van een AK-47 tegen

Veel vijanden? BMW bouwt een nieuwe gepantserde X5

BMW iX5 Hydrogen review: Hoe rijdt de waterstofauto van BMW?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in
