
Elektrische auto's zijn heet, maar weet je wat nog heter is? Elektrische auto's die een fatsoenlijke afstand kunnen rijden. BMW vond daarom de tijd rijp om de i3 te voorzien van een grotere accu; in capaciteit, wel te verstaan, niet in formaat.
Optioneel kun je de batterij van 22 kWh (60 Ah) nu achterwege laten en gaan voor een nieuw, doorontwikkeld pakket van 33 kWh (94 Ah). Een lagere-school-rekensommetje leert ons dat de i3 hiermee de helft verder moet komen op een lading, en dat is welkom, aangezien de standaard i3 een opgegeven afstand van 194 kilometer heeft – en we weten allemaal dat niemand de opgegeven afstand ooit zal halen.
De verbeterde i3 komt volgens de NEDC-testcyclus 300 kilometer ver, en volgens BMW betekent dat in de praktijk dat je de 200 kilometer sowieso moet kunnen redden. In feite hebben ze dus een auto ontwikkeld die eindelijk de afstand kan rijden die ze oorspronkelijk al opgaven. Dat is toch nobel te noemen.
Verder bleef alles overigens bij het oude: ook de i3 94 Ah levert nog steeds 170 pk en weet zich daarmee in 7,3 seconden van 0 naar 100 km/u te zoemen. Durf je de overstap naar batterijen nog niet helemaal te maken, dan kun je kiezen voor de i3 Range Extender met een tweecilinder benzinemotor om voor 150 kilometer extra reikwijdte te zorgen.
De meerprijs van het nieuwe accupakket is slechts 1.200 euro, wat betekent dat je de i3 94 Ah in Nederland vanaf 36.700 euro kunt oppikken. Voor de i3 Range Extender met dezelfde accu ben je 41.190 euro kwijt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze 200 BMW i3’s zijn achtergelaten

Nieuwe kentekenserie vanaf vandaag

Alternatieven voor hete hatches

Snelle gezinsauto’s: wel heet, geen hatchback

BMW i: de toekomst van het merk

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Oeps: overheid lanceert nieuwe campagne, maar had eventjes moeten googelen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn
