
Elektrische auto's zijn heet, maar weet je wat nog heter is? Elektrische auto's die een fatsoenlijke afstand kunnen rijden. BMW vond daarom de tijd rijp om de i3 te voorzien van een grotere accu; in capaciteit, wel te verstaan, niet in formaat.
Optioneel kun je de batterij van 22 kWh (60 Ah) nu achterwege laten en gaan voor een nieuw, doorontwikkeld pakket van 33 kWh (94 Ah). Een lagere-school-rekensommetje leert ons dat de i3 hiermee de helft verder moet komen op een lading, en dat is welkom, aangezien de standaard i3 een opgegeven afstand van 194 kilometer heeft – en we weten allemaal dat niemand de opgegeven afstand ooit zal halen.
De verbeterde i3 komt volgens de NEDC-testcyclus 300 kilometer ver, en volgens BMW betekent dat in de praktijk dat je de 200 kilometer sowieso moet kunnen redden. In feite hebben ze dus een auto ontwikkeld die eindelijk de afstand kan rijden die ze oorspronkelijk al opgaven. Dat is toch nobel te noemen.
Verder bleef alles overigens bij het oude: ook de i3 94 Ah levert nog steeds 170 pk en weet zich daarmee in 7,3 seconden van 0 naar 100 km/u te zoemen. Durf je de overstap naar batterijen nog niet helemaal te maken, dan kun je kiezen voor de i3 Range Extender met een tweecilinder benzinemotor om voor 150 kilometer extra reikwijdte te zorgen.
De meerprijs van het nieuwe accupakket is slechts 1.200 euro, wat betekent dat je de i3 94 Ah in Nederland vanaf 36.700 euro kunt oppikken. Voor de i3 Range Extender met dezelfde accu ben je 41.190 euro kwijt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze 200 BMW i3’s zijn achtergelaten

Nieuwe kentekenserie vanaf vandaag

Alternatieven voor hete hatches

Snelle gezinsauto’s: wel heet, geen hatchback

BMW i: de toekomst van het merk

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
