
Elektrische auto's zijn heet, maar weet je wat nog heter is? Elektrische auto's die een fatsoenlijke afstand kunnen rijden. BMW vond daarom de tijd rijp om de i3 te voorzien van een grotere accu; in capaciteit, wel te verstaan, niet in formaat.
Optioneel kun je de batterij van 22 kWh (60 Ah) nu achterwege laten en gaan voor een nieuw, doorontwikkeld pakket van 33 kWh (94 Ah). Een lagere-school-rekensommetje leert ons dat de i3 hiermee de helft verder moet komen op een lading, en dat is welkom, aangezien de standaard i3 een opgegeven afstand van 194 kilometer heeft – en we weten allemaal dat niemand de opgegeven afstand ooit zal halen.
De verbeterde i3 komt volgens de NEDC-testcyclus 300 kilometer ver, en volgens BMW betekent dat in de praktijk dat je de 200 kilometer sowieso moet kunnen redden. In feite hebben ze dus een auto ontwikkeld die eindelijk de afstand kan rijden die ze oorspronkelijk al opgaven. Dat is toch nobel te noemen.
Verder bleef alles overigens bij het oude: ook de i3 94 Ah levert nog steeds 170 pk en weet zich daarmee in 7,3 seconden van 0 naar 100 km/u te zoemen. Durf je de overstap naar batterijen nog niet helemaal te maken, dan kun je kiezen voor de i3 Range Extender met een tweecilinder benzinemotor om voor 150 kilometer extra reikwijdte te zorgen.
De meerprijs van het nieuwe accupakket is slechts 1.200 euro, wat betekent dat je de i3 94 Ah in Nederland vanaf 36.700 euro kunt oppikken. Voor de i3 Range Extender met dezelfde accu ben je 41.190 euro kwijt.
Meer van TopGear


Waarom deze 200 BMW i3’s zijn achtergelaten

Nieuwe kentekenserie vanaf vandaag

Alternatieven voor hete hatches

Snelle gezinsauto’s: wel heet, geen hatchback

BMW i: de toekomst van het merk

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen
