
Elektrische auto's zijn heet, maar weet je wat nog heter is? Elektrische auto's die een fatsoenlijke afstand kunnen rijden. BMW vond daarom de tijd rijp om de i3 te voorzien van een grotere accu; in capaciteit, wel te verstaan, niet in formaat.
Optioneel kun je de batterij van 22 kWh (60 Ah) nu achterwege laten en gaan voor een nieuw, doorontwikkeld pakket van 33 kWh (94 Ah). Een lagere-school-rekensommetje leert ons dat de i3 hiermee de helft verder moet komen op een lading, en dat is welkom, aangezien de standaard i3 een opgegeven afstand van 194 kilometer heeft – en we weten allemaal dat niemand de opgegeven afstand ooit zal halen.
De verbeterde i3 komt volgens de NEDC-testcyclus 300 kilometer ver, en volgens BMW betekent dat in de praktijk dat je de 200 kilometer sowieso moet kunnen redden. In feite hebben ze dus een auto ontwikkeld die eindelijk de afstand kan rijden die ze oorspronkelijk al opgaven. Dat is toch nobel te noemen.
Verder bleef alles overigens bij het oude: ook de i3 94 Ah levert nog steeds 170 pk en weet zich daarmee in 7,3 seconden van 0 naar 100 km/u te zoemen. Durf je de overstap naar batterijen nog niet helemaal te maken, dan kun je kiezen voor de i3 Range Extender met een tweecilinder benzinemotor om voor 150 kilometer extra reikwijdte te zorgen.
De meerprijs van het nieuwe accupakket is slechts 1.200 euro, wat betekent dat je de i3 94 Ah in Nederland vanaf 36.700 euro kunt oppikken. Voor de i3 Range Extender met dezelfde accu ben je 41.190 euro kwijt.
Meer van TopGear


Waarom deze 200 BMW i3’s zijn achtergelaten

Nieuwe kentekenserie vanaf vandaag

Alternatieven voor hete hatches

Snelle gezinsauto’s: wel heet, geen hatchback

BMW i: de toekomst van het merk

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
