Elektrische auto's zijn heet, maar weet je wat nog heter is? Elektrische auto's die een fatsoenlijke afstand kunnen rijden. BMW vond daarom de tijd rijp om de i3 te voorzien van een grotere accu; in capaciteit, wel te verstaan, niet in formaat.

Optioneel kun je de batterij van 22 kWh (60 Ah) nu achterwege laten en gaan voor een nieuw, doorontwikkeld pakket van 33 kWh (94 Ah). Een lagere-school-rekensommetje leert ons dat de i3 hiermee de helft verder moet komen op een lading, en dat is welkom, aangezien de standaard i3 een opgegeven afstand van 194 kilometer heeft – en we weten allemaal dat niemand de opgegeven afstand ooit zal halen.

De verbeterde i3 komt volgens de NEDC-testcyclus 300 kilometer ver, en volgens BMW betekent dat in de praktijk dat je de 200 kilometer sowieso moet kunnen redden. In feite hebben ze dus een auto ontwikkeld die eindelijk de afstand kan rijden die ze oorspronkelijk al opgaven. Dat is toch nobel te noemen.

Verder bleef alles overigens bij het oude: ook de i3 94 Ah levert nog steeds 170 pk en weet zich daarmee in 7,3 seconden van 0 naar 100 km/u te zoemen. Durf je de overstap naar batterijen nog niet helemaal te maken, dan kun je kiezen voor de i3 Range Extender met een tweecilinder benzinemotor om voor 150 kilometer extra reikwijdte te zorgen.

De meerprijs van het nieuwe accupakket is slechts 1.200 euro, wat betekent dat je de i3 94 Ah in Nederland vanaf 36.700 euro kunt oppikken. Voor de i3 Range Extender met dezelfde accu ben je 41.190 euro kwijt.

Reacties