
BMW volgt de teaser van de i5 van vorig jaar vandaag op met een nieuw beeld van de i5 Touring. Ergens in de lente van dit jaar moet ie het levenslicht zien. Ja, misschien was het beeld van een aardappel in een donkere ruimte als ’teaser’ bruikbaarder geweest, maar we kunnen de Beieren niet veel kwalijk nemen, omdat er daadwerkelijk wat veranderingen te zien zijn op de auto.
Zo is het ontwerp van de achterlichten een beetje veranderd naar een wat traditioneler uiterlijk. Er is ook een kleine achterspoiler toegevoegd aan de gebogen daklijn die oploopt naarmate de lijn dichterbij de kont komt. Daarnaast krijgt de achterruit een meer gebogen vorm richting de rest van de achterklep dan bij de gewone i5.
De specificaties van de BMW i5 Touring
BMW bevestigt dat de aandrijflijnen hetzelfde gaan zijn bij de Touring als bij de standaard i5. Dat zijn er twee: de eDrive40 M Sport, en de M60 xDrive. Daar tussenin zit nog de ‘M Sport’-uitvoering die dezelfde aandrijflijn gebruikt als de instapper. Allebei trekken ze stroom uit een 81,2-kWh batterij.
De instapper stuurt 340 pk naar de achterwielen en kan in zes seconden vanuit stilstand naar 100 km/u gaan. Volgens de WLTP zou je tussen de 502 en 579 kilometer ver kunnen komen op een volle accu. Vergeet niet dat je tijdens het rijden een aantal hersencellen verliest doordat je die onnodig ingewikkelde naam probeert te onthouden.
De sterkste aandrijflijn met vierwielaandrijving produceert 601 pk. Hiermee knal je 3,8 seconden naar 100 km/u vanuit stilstand. Wel lever je wat rijbereik in: de M60-versie komt tussen de 457 en 516 kilometer ver met een volle batterij. Opladen gaat in beide gevallen trouwens tot maximaal 205 kW. Bij een snellaadstation zou je daarmee in een half uurtje van 10 naar 80 procent kunnen laden.
Hoe duur wordt de BMW i5 Touring?
De prijzen van de Touring-versie zullen wat hoger uitkomen dan die van de kortere i5. Kijk bijvoorbeeld maar naar het prijsverschil tussen de M3 en de M3 Touring. De snellere 3-serie kost in Nederland tenminste 138.944 euro terwijl je voor de Touring minstens 153.184 euro betaalt. Voor de goede orde: de goedkoopste i5 kost 77.565 euro, de M Sport 81.059 euro en de i5 M60 kost 108.420 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

BMW i5 vs Mercedes EQE review: Wat is de beste elektrische zakenauto?

Dit is de Nederlandse prijs van de BMW 5-serie Touring en i5 Touring

BMW i5 review: Hoe rijdt de volledig elektrische 5-serie?

Wachten aan de laadpaal is straks geen straf met 190 games in de BMW i5

De nieuwe elektrische 5-serie heeft dan geen zes-in-lijn, maar hij kan wel driften

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Overzicht: wat betaal je nou echt aan wegenbelasting voor een (gebruikte) elektrische auto in 2026?

Er is een ‘groene’ aandrijflijn die zorgt voor meer fijnstofuitstoot dan een diesel

Waarom deze betaalbare nieuwe Toyota misschien niet zo betrouwbaar is als je gewend bent

Vanaf deze zomer ga je auto’s tegenkomen met insectenogen in Nederland – dit moet je weten

Volkswagen bedenkt elektrische auto, maar dan wel met benzinemotor

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

De toestand bij Nissan is dramatisch: het merk deelt hoe bizar slecht het écht gaat

Nieuwe regels van de EU maakt het lastiger oude auto’s op de weg te houden

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Overzicht: wat betaal je nou echt aan wegenbelasting voor een (gebruikte) elektrische auto in 2026?

Er is een ‘groene’ aandrijflijn die zorgt voor meer fijnstofuitstoot dan een diesel
