
BMW volgt de teaser van de i5 van vorig jaar vandaag op met een nieuw beeld van de i5 Touring. Ergens in de lente van dit jaar moet ie het levenslicht zien. Ja, misschien was het beeld van een aardappel in een donkere ruimte als ’teaser’ bruikbaarder geweest, maar we kunnen de Beieren niet veel kwalijk nemen, omdat er daadwerkelijk wat veranderingen te zien zijn op de auto.
Zo is het ontwerp van de achterlichten een beetje veranderd naar een wat traditioneler uiterlijk. Er is ook een kleine achterspoiler toegevoegd aan de gebogen daklijn die oploopt naarmate de lijn dichterbij de kont komt. Daarnaast krijgt de achterruit een meer gebogen vorm richting de rest van de achterklep dan bij de gewone i5.
De specificaties van de BMW i5 Touring
BMW bevestigt dat de aandrijflijnen hetzelfde gaan zijn bij de Touring als bij de standaard i5. Dat zijn er twee: de eDrive40 M Sport, en de M60 xDrive. Daar tussenin zit nog de ‘M Sport’-uitvoering die dezelfde aandrijflijn gebruikt als de instapper. Allebei trekken ze stroom uit een 81,2-kWh batterij.
De instapper stuurt 340 pk naar de achterwielen en kan in zes seconden vanuit stilstand naar 100 km/u gaan. Volgens de WLTP zou je tussen de 502 en 579 kilometer ver kunnen komen op een volle accu. Vergeet niet dat je tijdens het rijden een aantal hersencellen verliest doordat je die onnodig ingewikkelde naam probeert te onthouden.
De sterkste aandrijflijn met vierwielaandrijving produceert 601 pk. Hiermee knal je 3,8 seconden naar 100 km/u vanuit stilstand. Wel lever je wat rijbereik in: de M60-versie komt tussen de 457 en 516 kilometer ver met een volle batterij. Opladen gaat in beide gevallen trouwens tot maximaal 205 kW. Bij een snellaadstation zou je daarmee in een half uurtje van 10 naar 80 procent kunnen laden.
Hoe duur wordt de BMW i5 Touring?
De prijzen van de Touring-versie zullen wat hoger uitkomen dan die van de kortere i5. Kijk bijvoorbeeld maar naar het prijsverschil tussen de M3 en de M3 Touring. De snellere 3-serie kost in Nederland tenminste 138.944 euro terwijl je voor de Touring minstens 153.184 euro betaalt. Voor de goede orde: de goedkoopste i5 kost 77.565 euro, de M Sport 81.059 euro en de i5 M60 kost 108.420 euro.
Meer van TopGear


Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

BMW i5 vs Mercedes EQE review: Wat is de beste elektrische zakenauto?

Dit is de Nederlandse prijs van de BMW 5-serie Touring en i5 Touring

BMW i5 review: Hoe rijdt de volledig elektrische 5-serie?

Wachten aan de laadpaal is straks geen straf met 190 games in de BMW i5

De nieuwe elektrische 5-serie heeft dan geen zes-in-lijn, maar hij kan wel driften

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Hoe komt het dat Verstappen niet voorbij kon aan Leclerc? En moet ik wel naar de GP van België gaan volgend jaar?

In dit Europese land willen ze een flitspaal invoeren tegen asociale wielrenners

Is zo’n betrouwbare Suzuki Swift Sport na 7 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Hoe kunnen zoveel mensen zo’n dure nieuwe auto betalen? Dit zijn de verschillende opties

Dit is geen flitspaal of verkeerscamera, maar wat is deze verdachte paal dan wel?
