
BMW volgt de teaser van de i5 van vorig jaar vandaag op met een nieuw beeld van de i5 Touring. Ergens in de lente van dit jaar moet ie het levenslicht zien. Ja, misschien was het beeld van een aardappel in een donkere ruimte als ’teaser’ bruikbaarder geweest, maar we kunnen de Beieren niet veel kwalijk nemen, omdat er daadwerkelijk wat veranderingen te zien zijn op de auto.
Zo is het ontwerp van de achterlichten een beetje veranderd naar een wat traditioneler uiterlijk. Er is ook een kleine achterspoiler toegevoegd aan de gebogen daklijn die oploopt naarmate de lijn dichterbij de kont komt. Daarnaast krijgt de achterruit een meer gebogen vorm richting de rest van de achterklep dan bij de gewone i5.
De specificaties van de BMW i5 Touring
BMW bevestigt dat de aandrijflijnen hetzelfde gaan zijn bij de Touring als bij de standaard i5. Dat zijn er twee: de eDrive40 M Sport, en de M60 xDrive. Daar tussenin zit nog de ‘M Sport’-uitvoering die dezelfde aandrijflijn gebruikt als de instapper. Allebei trekken ze stroom uit een 81,2-kWh batterij.
De instapper stuurt 340 pk naar de achterwielen en kan in zes seconden vanuit stilstand naar 100 km/u gaan. Volgens de WLTP zou je tussen de 502 en 579 kilometer ver kunnen komen op een volle accu. Vergeet niet dat je tijdens het rijden een aantal hersencellen verliest doordat je die onnodig ingewikkelde naam probeert te onthouden.
De sterkste aandrijflijn met vierwielaandrijving produceert 601 pk. Hiermee knal je 3,8 seconden naar 100 km/u vanuit stilstand. Wel lever je wat rijbereik in: de M60-versie komt tussen de 457 en 516 kilometer ver met een volle batterij. Opladen gaat in beide gevallen trouwens tot maximaal 205 kW. Bij een snellaadstation zou je daarmee in een half uurtje van 10 naar 80 procent kunnen laden.
Hoe duur wordt de BMW i5 Touring?
De prijzen van de Touring-versie zullen wat hoger uitkomen dan die van de kortere i5. Kijk bijvoorbeeld maar naar het prijsverschil tussen de M3 en de M3 Touring. De snellere 3-serie kost in Nederland tenminste 138.944 euro terwijl je voor de Touring minstens 153.184 euro betaalt. Voor de goede orde: de goedkoopste i5 kost 77.565 euro, de M Sport 81.059 euro en de i5 M60 kost 108.420 euro.
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

BMW i5 vs Mercedes EQE review: Wat is de beste elektrische zakenauto?

Dit is de Nederlandse prijs van de BMW 5-serie Touring en i5 Touring

BMW i5 review: Hoe rijdt de volledig elektrische 5-serie?

Wachten aan de laadpaal is straks geen straf met 190 games in de BMW i5

De nieuwe elektrische 5-serie heeft dan geen zes-in-lijn, maar hij kan wel driften

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Deze functie ‘die iedereen haat’ in de auto gaat eindelijk opgelost worden (in de VS)

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wat zit er vandaag weer voor stof op je autolak en kun je het laten zitten zonder schade?

Zo ver (of kort) moet je rijden voor de goedkoopste benzine van Nederland
