BMW i8 Concept blijft toch lekker

Hij werd zojuist zij aan zij onthuld met de i3, maar eigenlijk is deze i8 Concept natuurlijk helemaal niet nieuw. We kennen de Vision EfficientDynamics-conceptcar immers al een tijdje, en ook een smaakvol bestickerd autootje-waarover-je-niet-mocht-bloggen liet weinig aan de verbeelding over.

Wel nieuw is het feit dat deze plug-in hybride supercar geen dieselmotor aan boord heeft, zoals het oorspronkelijke concept. Nee, de i8 zal een bescheiden driecilinder benzineblokje meezeulen, ter grootte van 1,5 liter. Op de een of andere bizarre manier weet BMW hier 220 pk uit te halen, die direct richting de achterwielen gestuurd worden. Tel de elektromotor die de voorwielen aandrijft daarbij op, en je komt op een totaal vermogen van 353 pk en een gecombineerd koppel van 550 Nm.

Met dit technologische kunstwerkje gaat de i8 van 0 naar 100 km/u in minder dan 5 seconden en tikt hij een begrensde topsnelheid van 250 km/u aan. Ondertussen blijft het gemiddelde verbruik steken op een wel zeer verantwoorde 2,7 l/100 km. De CO2-uitstoot: slechts 66 g/km. Wil je volledig elektrisch rijden met de i8, dan houdt ie dat met volle accu’s tot maximaal 35 kilometer vol.

In tegenstelling tot eerdere berichten wordt de i8 nu niet in 2013, maar in 2014 bij de BMW-dealers verwacht. We zijn benieuwder dan benieuwd.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken