
Om nog maar eens te benadrukken dat er écht een productieversie van de indrukwekkende i8 aan zit te komen, komt BMW nu met een tweede carrosserievariant: de Spyder. Ook licht, ook hybride, ook supersnel en minstens even prachtig om te zien.
Gebouwd volgens het LifeDrive-principe – wat zo veel wil zeggen als: heel veel aluminium en met koolstofvezel versterkt plastic – is de i8 Spyder volgens BMW van een ‘intelligent lichtgewicht ontwerp’. Door de accu’s in een soort tunnel in het midden te plaatsen, heeft de auto een optimale gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt.
De aandrijving krijgt van BMW de extra hippe naam eDrive mee, en bestaat uit een elektromotor van 131 pk en een een 1,5-liter driecilinder turbo-benzinemotor van 223 pk. Ze sturen hun krachten respectievelijk naar de voor- en de achterwielen, en noteren tezamen een vermogen van 354 pk en een slopend koppel van 550 Nm. De daaruit resulterende cijfers: van 0 naar 100 km/u in vijf seconden, een begrensde top van 250 km/u en een gemiddeld verbruik van 3,0 l/100 km. Nog maar een paar jaar geleden hadden we je hartelijk uitgelachen als je met zo’n combinatie van prestaties aankwam; inmiddels begint het toch erg dichtbij te komen.
De i8 kan volledig elektrisch rijden tot een afstand van ongeveer 30 kilometer, waarna de benzinemotor bijspringt om aan te drijven én op te laden. Met een stopcontact heb je de accu’s weer vol in een uur en drie kwartier. Praktisch dus, net als de over the top-troef van de i8 Concept Spyder: onder een glazen plaat achter de voorstoelen liggen twee kickboards, zodat je zelfs naar het terrasje waar je je espressootje wilt drinken, elektrisch kunt bewegen. Lopen op spierkracht is namelijk zó 2011.
Meer van TopGear


Is zo’n BMW i8 na tien jaar eindelijk een beetje betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze knotsgekke BMW i8 heeft vier (!) motorfietsmotoren en 880 pk

De BMW i8 is dood

BMW i8 Ultimate Sophisto Edition is de laatste i8

Verkeersregelaar laat Bentley op BMW knallen

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

Normaal zijn Honda’s nogal duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

Blijkbaar kun je nu als fietser ook een flitsboete krijgen (in dit geval van 211 euro)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Geen maximumsnelheid in Nederland? Dat kan prima, volgens dit onderzoek

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal
