
Om nog maar eens te benadrukken dat er écht een productieversie van de indrukwekkende i8 aan zit te komen, komt BMW nu met een tweede carrosserievariant: de Spyder. Ook licht, ook hybride, ook supersnel en minstens even prachtig om te zien.
Gebouwd volgens het LifeDrive-principe – wat zo veel wil zeggen als: heel veel aluminium en met koolstofvezel versterkt plastic – is de i8 Spyder volgens BMW van een ‘intelligent lichtgewicht ontwerp’. Door de accu’s in een soort tunnel in het midden te plaatsen, heeft de auto een optimale gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt.
De aandrijving krijgt van BMW de extra hippe naam eDrive mee, en bestaat uit een elektromotor van 131 pk en een een 1,5-liter driecilinder turbo-benzinemotor van 223 pk. Ze sturen hun krachten respectievelijk naar de voor- en de achterwielen, en noteren tezamen een vermogen van 354 pk en een slopend koppel van 550 Nm. De daaruit resulterende cijfers: van 0 naar 100 km/u in vijf seconden, een begrensde top van 250 km/u en een gemiddeld verbruik van 3,0 l/100 km. Nog maar een paar jaar geleden hadden we je hartelijk uitgelachen als je met zo’n combinatie van prestaties aankwam; inmiddels begint het toch erg dichtbij te komen.
De i8 kan volledig elektrisch rijden tot een afstand van ongeveer 30 kilometer, waarna de benzinemotor bijspringt om aan te drijven én op te laden. Met een stopcontact heb je de accu’s weer vol in een uur en drie kwartier. Praktisch dus, net als de over the top-troef van de i8 Concept Spyder: onder een glazen plaat achter de voorstoelen liggen twee kickboards, zodat je zelfs naar het terrasje waar je je espressootje wilt drinken, elektrisch kunt bewegen. Lopen op spierkracht is namelijk zó 2011.
Meer van TopGear


Is zo’n BMW i8 na tien jaar eindelijk een beetje betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze knotsgekke BMW i8 heeft vier (!) motorfietsmotoren en 880 pk

De BMW i8 is dood

BMW i8 Ultimate Sophisto Edition is de laatste i8

Verkeersregelaar laat Bentley op BMW knallen

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt
