Om nog maar eens te benadrukken dat er écht een productieversie van de indrukwekkende i8 aan zit te komen, komt BMW nu met een tweede carrosserievariant: de Spyder. Ook licht, ook hybride, ook supersnel en minstens even prachtig om te zien.

Gebouwd volgens het LifeDrive-principe – wat zo veel wil zeggen als: heel veel aluminium en met koolstofvezel versterkt plastic – is de i8 Spyder volgens BMW van een ‘intelligent lichtgewicht ontwerp’. Door de accu’s in een soort tunnel in het midden te plaatsen, heeft de auto een optimale gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt.

De aandrijving krijgt van BMW de extra hippe naam eDrive mee, en bestaat uit een elektromotor van 131 pk en een een 1,5-liter driecilinder turbo-benzinemotor van 223 pk. Ze sturen hun krachten respectievelijk naar de voor- en de achterwielen, en noteren tezamen een vermogen van 354 pk en een slopend koppel van 550 Nm. De daaruit resulterende cijfers: van 0 naar 100 km/u in vijf seconden, een begrensde top van 250 km/u en een gemiddeld verbruik van 3,0 l/100 km. Nog maar een paar jaar geleden hadden we je hartelijk uitgelachen als je met zo’n combinatie van prestaties aankwam; inmiddels begint het toch erg dichtbij te komen.

De i8 kan volledig elektrisch rijden tot een afstand van ongeveer 30 kilometer, waarna de benzinemotor bijspringt om aan te drijven én op te laden. Met een stopcontact heb je de accu’s weer vol in een uur en drie kwartier. Praktisch dus, net als de over the top-troef van de i8 Concept Spyder: onder een glazen plaat achter de voorstoelen liggen twee kickboards, zodat je zelfs naar het terrasje waar je je espressootje wilt drinken, elektrisch kunt bewegen. Lopen op spierkracht is namelijk zó 2011.

Reacties