
Goed nieuws voor iedereen. Wie de nieuwe BMW iX een prachtbak vindt, zal blij zijn om te horen dat hij nu 619 pk heeft. En voor mensen waarbij de ogen spontaan beginnen te branden bij z’n aanblik, is het goed nieuws dat hij nu in 3,8 seconden naar de 100 km/u sprint, en dus zo weer uit je gezichtsveld is verdwenen. Officieel luistert de krachtigere EV-beul naar de naam BMW iX M60. Het is de snelste elektrische BMW van dit moment.
Specificaties BMW iX M60
Het piekvermogen van de snelle EV is dus 619 pk en het koppel schopt het tot 1.100 Nm. Volgens BMW is de acceleratie constant tot aan de 250 km/u, waarna de begrenzer wakker schrikt. De actieradius is 561 kilometer. Het vermogen komt van twee elektromotoren, één op elke as. Vraag je niet om veel vermogen of grip, dan is de iX achterwielaangedreven. De batterij meet 105,2 kWh en deze kan geladen worden met een snelheid van maximaal 200 kW.
Het onderstel van de M60 is sportiever dan de andere versies van de iX. Achterop zitten bijvoorbeeld stevigere stabilisatorstangen. Ook is achterwielbesturing standaard, net als 22-inch velgen en de M Sport-remmen. Op de optielijst staan sportbanden die speciaal voor de M60 zijn ontwikkeld. Componisten Hans Zimmer en Renzo Vitale maakten het ‘motorgeluid’ van deze BMW iX M60. Het geluid vult via de speakers de cabine.
Groen geproduceerd
BMW produceert de iX M60 geheel in een fabriek die op groene energie draait. Bovendien komt het kobalt en lithium van streng gecontroleerde leveranciers en worden er voor de motoren geen zeldzame aardmetalen gebruikt. De vloerbekleding en vloermatten bestaan voor een deel uit gerecyclede visnetten. Het leer is dan weer gekleurd met olijfbladextract.
De prijs van de BMW iX M60
De BMW iX M60 kost in Nederland minimaal 134.839 euro. Dat is uiteraard exclusief opties. Standaard krijg je wel al adaptieve luchtvering, de eerdergenoemde velgen en remmen, IconicSounds Electric en meesturende (of tegensturende) achterwielen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze zeven elektrische auto’s mogen het meest trekken

BMW iX M60 review: Stukken langzamer dan Tesla, maar maakt dat echt uit?

Alle spelers van Real Madrid gaan verplicht aan de elektrische auto van BMW

Range Rover vs BMW iX vs Bentley Bentayga review: Welke luxe SUV is de beste?

Waarom de BMW iX xDrive40 de meest verwarrende auto is waarin we in tijden hebben gereden

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Voor een fossiele brandstof M
Helemaal gelijk….
Dit is een elektra mobiel , helemaal goed dus NEP geluiden….. Dan horen mensen je aankomen.
Leuke bijkomstigheid als t mooi klinkt
Imitatie “motorgeluid” voor een zg. M. Zou bij wet verboden moeten worden 🤮🤮
BMW heeft als enige expliciet gekozen om geen imitatie motorgeluid te gebruiken, zoals bijvoorbeeld de Taycan. Zimmer heeft een soort van futuristisch elektrisch acceleratie geluid ontworpen. Best aangenaam.