
Goed nieuws voor iedereen. Wie de nieuwe BMW iX een prachtbak vindt, zal blij zijn om te horen dat hij nu 619 pk heeft. En voor mensen waarbij de ogen spontaan beginnen te branden bij z’n aanblik, is het goed nieuws dat hij nu in 3,8 seconden naar de 100 km/u sprint, en dus zo weer uit je gezichtsveld is verdwenen. Officieel luistert de krachtigere EV-beul naar de naam BMW iX M60. Het is de snelste elektrische BMW van dit moment.
Specificaties BMW iX M60
Het piekvermogen van de snelle EV is dus 619 pk en het koppel schopt het tot 1.100 Nm. Volgens BMW is de acceleratie constant tot aan de 250 km/u, waarna de begrenzer wakker schrikt. De actieradius is 561 kilometer. Het vermogen komt van twee elektromotoren, één op elke as. Vraag je niet om veel vermogen of grip, dan is de iX achterwielaangedreven. De batterij meet 105,2 kWh en deze kan geladen worden met een snelheid van maximaal 200 kW.
Het onderstel van de M60 is sportiever dan de andere versies van de iX. Achterop zitten bijvoorbeeld stevigere stabilisatorstangen. Ook is achterwielbesturing standaard, net als 22-inch velgen en de M Sport-remmen. Op de optielijst staan sportbanden die speciaal voor de M60 zijn ontwikkeld. Componisten Hans Zimmer en Renzo Vitale maakten het ‘motorgeluid’ van deze BMW iX M60. Het geluid vult via de speakers de cabine.
Groen geproduceerd
BMW produceert de iX M60 geheel in een fabriek die op groene energie draait. Bovendien komt het kobalt en lithium van streng gecontroleerde leveranciers en worden er voor de motoren geen zeldzame aardmetalen gebruikt. De vloerbekleding en vloermatten bestaan voor een deel uit gerecyclede visnetten. Het leer is dan weer gekleurd met olijfbladextract.
De prijs van de BMW iX M60
De BMW iX M60 kost in Nederland minimaal 134.839 euro. Dat is uiteraard exclusief opties. Standaard krijg je wel al adaptieve luchtvering, de eerdergenoemde velgen en remmen, IconicSounds Electric en meesturende (of tegensturende) achterwielen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze zeven elektrische auto’s mogen het meest trekken

BMW iX M60 review: Stukken langzamer dan Tesla, maar maakt dat echt uit?

Alle spelers van Real Madrid gaan verplicht aan de elektrische auto van BMW

Range Rover vs BMW iX vs Bentley Bentayga review: Welke luxe SUV is de beste?

Waarom de BMW iX xDrive40 de meest verwarrende auto is waarin we in tijden hebben gereden

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Voor een fossiele brandstof M
Helemaal gelijk….
Dit is een elektra mobiel , helemaal goed dus NEP geluiden….. Dan horen mensen je aankomen.
Leuke bijkomstigheid als t mooi klinkt
Imitatie “motorgeluid” voor een zg. M. Zou bij wet verboden moeten worden 🤮🤮
BMW heeft als enige expliciet gekozen om geen imitatie motorgeluid te gebruiken, zoals bijvoorbeeld de Taycan. Zimmer heeft een soort van futuristisch elektrisch acceleratie geluid ontworpen. Best aangenaam.