Wat denk jij dat de best verkochte BMW is van Nederland? De BMW 3-serie? Nee, daar werden er 2.387 van verkocht in 2024. De 1-serie? Met 1.425 exemplaren loopt die zelfs achter op zijn grote broer. Het is de BMW X1! Daar verkocht BMW Nederland er 2.535 van. Als dat niet genoeg is, zijn er ook nog 3.873 elektrische variant (iX1 genaamd) die je erbij op mag tellen. Dan kom je uit op 6.408 exemplaren, meer dan de VW Golf en Opel Astra bij elkaar. Met deze BMW iX1 L zou dat aantal nog hoger kunnen zijn.
Jazeker, er is nu ook een BMW iX1 L, of beter gezegd: de iX1 eDrive20L. Deze voegt 12 centimeters toe aan de wielbasis en de totale lengte. Meestal zien de modellen met een langere wielbasis er een beetje vreemd uit. Je kunt namelijk meteen zien waar de extra centimeters zitten. Dat resulteert in wat rare proporties en veel te lange achterdeuren. Voor de BMW iX1 L geldt dat niet helemaal. Als je naar de zijkant kijkt, dan ziet deze er niet gekunsteld uit.
Alles voor de passagiers achter
Alle extra ruimte gaat naar de passagiers op de achterbank. Zo krap als de eerste generatie X1 is de huidige niet, maar voor een gemiddeld Nederlands gezin met 2,3 boomlange kinderen (wat Brinta, Calvé pindakaas en van die Liga-melkoeken wel niet doen met de groei van kinderen) is extra ruimte niet verkeerd. En dan komt nu het gekke: de BMW iX1 L komt niet naar Nederland. Hier in Europa heerst toch de gedachte: als je een grotere BMW X1 wilt, koop dan een X3. Deze is specifiek bedoeld voor de Indiase markt.
De gemiddelde lengte van een Indiaas persoon is 1,64 voor een man en 1,52 meter voor een vrouw (Bron: Times of India). Daarmee doet de iX1 L denken aan de verlengde modellen voor de Chinese markt. Toevallig wordt deze lange X1 daar ook gebouwd en geldt voor de Indiase markt min of meer hetzelfde als op de Chinese markt: mensen die nieuwe auto’s kopen – zeker in het hogere prijssegment – laten zich rijden en willen achterin zitten. In een langere auto achterin zitten is een teken dat het goed met je gaat.
Geen achterwielaandrijving voor de BMW iX1 L
Zoals de naam van de iX1 L al een beetje weggeeft, is het een geheel elektrische auto. Het is de eDrive20-aandrijflijn, dus dat betekent in dit geval dat je een elektromotor hebt met 204 pk aan vermogen en 250 Nm aan koppel. Deze power gaat enkel en alleen naar de voorwielen. De BMW X1 deelt zijn platform met de 1-serie en diverse Mini’s en heeft dus voorwielaandrijving. Voor de echte BMW-fanaat is dat toch eventjes slikken. Zeker omdat de grote concurrent van de BMW iX1, de Audi Q4 e-tron, in standaarduitvoering wel achterwielaandrijving heeft.
Lees ook: De BMW X1 M35i is de snelste versie van de X1 tot nu toe
Aan boord zit een accupakket van 66,4 kilowatt. Deze is goed voor een range van 534 kilometer, volgens de MIDC-meetmethode. We hebben een idee hoe deze zich precies verhoudt tot de WLTP-methode die wij aanhouden in Europa, maar waarschijnlijk is deze ietsje optimistischer. In Nederland kun je met de standaard iX1 precies 474 kilometer halen. De BMW iX1 L kost omgerekend 54.900 euro, maar dan krijg je het M-sportpakket en metallic lak standaard mee.
Reacties