
Deze BMW M1 Procar is zojuist opgedoken tussen de verkoopadvertenties en jij wilt hem. Of zijn we nu aan het projecteren? Of allebei?
We zien geen reden waarom je deze BMW M1 Procar niet zou willen. Hij is volledig gerestaureerd en ziet er wellicht beter uit dan toen hij in 1979 de productielijn verliet. Het chassis is de 31ste (van 40) Procars ooit gebouwd en diende als reserve voor het Procar Championship. Dat bleek niet nodig, en het chassis werd gebouwd tot een normale M1 voor de straat. De eerste eigenaar woonde in Duitsland. Ergens in zijn lange bestaan heeft de M1 nog gediend als kunstobject en niet al te lang geleden werd hij geveild naar de nieuwe eigenaar in Amerika.
In 2012, toen de BMW M1 in Amerika aankwam, werd ontdekt dat de auto ooit een Procar was. Onder de lak zaten gaten voor de spoiler, de ophanging was aanpasbaar en hier en daar zaten beugels voor Procar-onderdelen. Toen werd besloten om de auto volledig om te bouwen tot BMW M1 Procar. Hij werd helemaal gestript en opnieuw opgebouwd. En zo ontstond een volledig straatlegale Procar. Een smakelijke, hoogtoerige zes-in-lijn schreeuwt 420 pk en 485 Nm naar de achterwielen. Schakelen deed je in die tijd nog zelf, en wel met vijf versnellingen. De kleur is Basalt Blau.
De prijs? Maakt niet uit, hij is het waard.
Meer van TopGear


Kooptip: BMW M1 van Paul Walker

Geen nieuwe BMW M1, wel M2 en M2 CS

Deze Lego BMW M1 kan realiteit worden met jouw hulp

BMW M1 aan de muur

BMW M1 LPG-recordauto: het fascinerende verhaal

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment
