
Deze BMW M1 Procar is zojuist opgedoken tussen de verkoopadvertenties en jij wilt hem. Of zijn we nu aan het projecteren? Of allebei?
We zien geen reden waarom je deze BMW M1 Procar niet zou willen. Hij is volledig gerestaureerd en ziet er wellicht beter uit dan toen hij in 1979 de productielijn verliet. Het chassis is de 31ste (van 40) Procars ooit gebouwd en diende als reserve voor het Procar Championship. Dat bleek niet nodig, en het chassis werd gebouwd tot een normale M1 voor de straat. De eerste eigenaar woonde in Duitsland. Ergens in zijn lange bestaan heeft de M1 nog gediend als kunstobject en niet al te lang geleden werd hij geveild naar de nieuwe eigenaar in Amerika.
In 2012, toen de BMW M1 in Amerika aankwam, werd ontdekt dat de auto ooit een Procar was. Onder de lak zaten gaten voor de spoiler, de ophanging was aanpasbaar en hier en daar zaten beugels voor Procar-onderdelen. Toen werd besloten om de auto volledig om te bouwen tot BMW M1 Procar. Hij werd helemaal gestript en opnieuw opgebouwd. En zo ontstond een volledig straatlegale Procar. Een smakelijke, hoogtoerige zes-in-lijn schreeuwt 420 pk en 485 Nm naar de achterwielen. Schakelen deed je in die tijd nog zelf, en wel met vijf versnellingen. De kleur is Basalt Blau.
De prijs? Maakt niet uit, hij is het waard.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Kooptip: BMW M1 van Paul Walker

Geen nieuwe BMW M1, wel M2 en M2 CS

Deze Lego BMW M1 kan realiteit worden met jouw hulp

BMW M1 aan de muur

BMW M1 LPG-recordauto: het fascinerende verhaal

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
