Geen nieuwe BMW M1, wel M2 en M2 CS

Er komt geen RS 3- of A 45 S-concurrent van BMW, maar wel een nieuwe BMW M2

BMW 1-serie met M Performance-onderdelenv
BMW 1-serie met M Performance-onderdelen
BMW 1-serie met M Performance-onderdelen
BMW 1-serie met M Performance-onderdelen
BMW 1-serie met M Performance-onderdelen
BMW 1-serie met M Performance-onderdelenv
BMW 1-serie met M Performance-onderdelen
BMW 1-serie met M Performance-onderdelen
BMW 1-serie met M Performance-onderdelen
BMW 1-serie met M Performance-onderdelen

Dus, waar is BMW in het hele wedstrijdje ‘wie heeft de heetste’? Gaat het merk Mercedes-AMG nog laten zweten met een concurrent voor de A 45 S? Het antwoord: nee, die hot hatch zit voorlopig veilig op zijn troon. Totdat Audi met de nieuwe RS 3 komt, dan.

De snelste BMW 1-serie blijft de M135i xDrive met 306 pk. De viercilinder sprint in 4,7 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. Vlot, maar niet genoeg om het geweld van een Audi RS 3, een Golf R of een Mercedes-AMG A 45 S bij te houden. We vroegen Marcus Flasch, hoofd van de M-divisie, hoe het zit.

‘De M135i is opwindend, maar er zijn geen plannen voor een high-performance 1-serie’, zegt hij. Geen M1 (of liever: 1M Coupé, omdat de M1 nu eenmaal een nogal andere auto was), dus. Volgens BMW is de 2-serie hun driftmachine, en dat blijft ook zo. Dus de BMW M2 wordt vervangen door… een M2. Met een zescilinder én achterwielaandrijving. Daar kunnen we allemaal mee leven, toch?

Flasch probeert ons eerst te overtuigen hoe goed de nieuwe BMW M8 is en hoe leuk hij is om in te rijden wanneer hij over drie maanden uitkomt. We leverden als tegenargument dat hij groot en zwaar is. ‘Oh, maar zo voelt hij niet’, belooft hij. Toen spraken we onze liefde voor de M2 uit, en dat raakte de juiste snaar.

‘Ja, de M2 is mijn favoriete M-auto. Hij heeft zoveel karakter. Niet elke bestuurder gaat naar het circuit en gebruikt alle performance, maar in de M2 voel je al het karakter bij de eerste rotonde. Hij stuurt precies, heeft een wendbare aandrijflijn en een handbak. We blijven een handbak leveren als klanten dat wensen. Het gaat allemaal om rijplezier’, zegt Flasch.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws