BMW M1 LPG-recordauto: het fascinerende verhaal

Het fascinerende verhaal achter deze verwaarloosde BMW M1

BMW M1 LPG-recordauto
BMW M1 LPG-recordauto
BMW M1 LPG-recordauto
BMW M1 LPG-recordauto
BMW M1 LPG-recordauto
BMW M1 LPG-recordauto
BMW M1 LPG-recordauto
BMW M1 LPG-recordauto
BMW M1 LPG-recordauto
BMW M1 LPG-recordauto
BMW M1 LPG-recordauto
BMW M1 LPG-recordauto

Wat een vreemde, verwaarloosde BMW M1, niet? Deze geleefde en stoffige supercar van BMW kent een rijke historie, die tot voor kort een mysterie was. TopGear ging op onderzoek uit en haalde de geschiedenis van deze BMW M1 boven water. Ga even zitten.

De eerste jaren

Het verhaal begint in 1980, wanneer een felblauwe auto met de vorm van een deurstop wordt afgeleverd aan een welgestelde eigenaar in Berlijn. Nog geen jaar later mag de BMW M1 met chassisnummer 4301150 naar de volgende eigenaar, met de naam Harald Ertl.

Als je F1 volgt, ken je de naam wellicht. Ertl was een besnorde autojournalist die zojuist F1-coureur was geworden, met meer persoonlijkheid dan talent. En een bijzondere ambitie: hij wilde het record voor de snelste auto op LPG bemachtigen. De BMW M1, dacht hij, was de beste kandidaat voor de klus.

De LPG-conversie

Zoals je maar al te goed weet, loopt de BMW M1 niet op LPG. Eigenlijk bijna niets in die tijd. Het record was in hoge mate dan ook een exercitie om BP’s nieuwe brandstof te promoten. Ertl’s team paste de M88-motor aan om op LPG te lopen en bouwde twee enorme KKK-turbo’s op de zes-in-lijn. Het vermogen steeg van 280 naar 410 pk.

Niet genoeg

Botte kracht was niet de enige oplossing. Om de BMW M1 door de lucht te laten glijden als een blote bips op een waterglijbaan, werd de wigvorm nog, eh, wigvormiger gemaakt.

De neus ging omlaag en een onderkin werd gemonteerd. Kleinere buitenspiegels vervingen de originele units. Ze dirigeren lucht naar de sleuven in de deuren. Een enorm zware stalen kofferklep (drie man waren nodig om hem op de auto te tillen) werd achterop geplaatst. En, omdat het de jaren tachtig was, propte Blaupunkt zoveel mogelijk speakers in de cockpit.

De recordpoging

Op 17 oktober 1981 klom Harald achter het stuur van de M1 op het Duitse circuit Ehra-Lessien. Via de opzichtige draaiknop op het dashboard voerde hij de turbodruk op en richtte hij de neus op de horizon. Hij behaalde een snelheid van 301,26 kilometer per uur. Dat was 18,34 kilometer sneller dan het voorgaande record. Helaas gaat het verhaal bergafwaarts vanaf dit punt.

Na het record

Drie jaar na het record. Een Alpina-dealer verkoopt de auto aan Piet Oldenhof in Nederland. Dat is dezelfde meneer die de 19 Porsche 911 GT3’s trachtte te verkopen. En omdat het 1984 was, was de auto overgespoten in twee kleuren lak (zilver en blauw) en werd er een zwaard geairbrushd op de neus.

Tijdens het spuitwerk had een druiloor de oliepan beschadigd en in 1988 was de M88-motor aan vervanging toe. Een jaar later ging de auto onder de hamer. Een Japanse investeringsmaatschappij kocht de auto. Op magische wijze dook de auto in 1993 op bij een willekeurige autodealer in Ilford in Engeland. De auto vond een nieuwe eigenaar, maar die overleed snel na de aankoop.

De schuurvondst

De erfgenaam was drie jaar oud toen zijn vader overleed en de BMW M1 met rijke geschiedenis bleef derhalve vijftien jaar ongemoeid op de oprit staan. De toorn van de elementen is de reden dat de auto er zo verwaarloosd uitziet. De erfgenaam is nog altijd eigenaar van de auto en wil hem ooit in volle glorie herstellen. Voorlopig staat de auto weer even binnen, om verder verval te voorkomen.

Foto’s: Rowan Horncastle

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken