De BMW M2 Competition is meer dan een M2 met een hebberigmakend optiepakket. BMW omschrijft het als een complete herziening van de standaard uitvoering. En dat mag ook wel: de BMW M2 Competition vervangt de M2 in zijn geheel.

Je kunt beargumenteren dat de BMW M2 weinig nieuws nodig had; de kleine sportcoupé was al een bruisend alternatief voor de Audi TT RS en de Porsche 718 Cayman. Aan de onderdelenlijst te zien verpestte BMW de balans niet – ze maakten ‘m vooral een stuk gretiger.

Motor uit de BMW M4

Om te beginnen verving BMW de zes-in-lijn met één turbo voor het dubbelgeblazen exemplaar uit de BMW M4. De motor is minder krachtig dan het exemplaar in de M4, waarschijnlijk zodat ie niet in het vaarwater van zijn grote broer terechtkomt. Niets wat een software-update niet kan verhelpen, trouwens.

De 3,0-liter produceert nu 410 pk en 550 Nm. Vanuit stilstand sprint de BMW M2 Competition in 4,2 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Met het optionele M Driver’s Package wordt dit 280 km/u. Al het leuks voegt 55 kilo toe en brengt het gewicht op 1.550 kilo.

Hij drift nóg grager

Andere wijzigingen zijn subtieler. Onder de nieuwe wielen verstopt BMW grotere remmen (bekijk ze gelijk even, als je dat nog niet had gedaan). Het stuurgedrag is lichtjes aangepast en de stabiliteitscontrole maakt zich minder snel zorgen: het systeem grijpt minder snel in als je een potje zijwaarts wilt gaan.

De BMW M2 Competition krijgt nu degelijke M-spiegels en de bekende oranje lak van de BMW 1M Coupé is nu een optie. Onder de motorkap schuilt een koolstofvezel veerpootbrug (geleend van de BMW M4) om de neus stijver te maken.

Versnellingsbakken

Het is altijd even zoeken in de configurator van BMW, maar een handgeschakelde zesbak is nog altijd mogelijk. Optioneel kun je kiezen voor een zeventraps automaat met dubbele koppeling. De prijzen volgen nog en in het najaar komt ie naar de BMW-dealers.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear