Is dit de DTM-uitvoering van de BMW M2?
Nope: kijk maar naar de kentekenplaten. Maak kennis met de BMW M2 CSR van Lightweight Performance. Je vraagt je vast af waar de initialen voor staan: Carbon Sport Race. Nee, het is niet alleen een M2 met meer koolstofvezel. De N55-motor is namelijk foetsie. Hij maakt plaats de S55-motor uit de BMW M3 en M4. Standaard levert de zes-in-lijn 430 pk. Nu niet meer.
De BMW M2 moest toch de ‘baby-M’ zijn?
Klopt. Het is de minst krachtige en langzaamste machine van de M-divisie. Hij raakt precies de juiste snaar door zijn uitstekende balans en acceptabele prijskaartje. Toch zijn er altijd mensen (en bedrijven) die maar wat graag de balans overboord gooien voor meer snelheid. In dit geval is dat een topsnelheid van 327 km/u.
Wat is er nog meer veranderd onder de motorkap van de BMW M2 CSR?
Grotere turbo’s, een beter ademende in- en uitlaat en waterinjectie zoals de M4 GTS dat ook heeft. Volgens Lightweight Performance zorgt dit alles voor 610 pk en 767 Nm koppel. Allemaal op de achterwielen via een automaat met dubbele koppeling. Normaal gesproken geven we de voorkeur aan een ouderwetse handbak maar in dit geval houden we liever maar even onze handen aan het stuur.
Hoe licht is hij eigenlijk?
De C in zijn initialen heeft De BMW M2 CSR te danken aan de motorkap, het dak, de deuren, de kofferbakklep, de diffuser en de achterspoiler. Allemaal opgetrokken uit koolstofvezel-polymeer. Samen met de keramische remmen zou er maar liefst 195 kilo van het standaardgewicht (1.570 kilo) zijn afgesnoept. Dit maakt ‘m ook 55 kilo lichter dan een Porsche 718 Cayman S, om even een beeld te schetsen.
En van 0 naar 100?
Dat blijft nog een mysterie, maar als je de ‘baby M’ net zo veel pk geeft als een Lamborghini Huracán dan moet je die krankzinnigheid toch bewonderen. Van een veilige afstand.
Reacties