Goed nieuws! De nieuwe BMW M2 laat nu echt niet lang meer op zich wachten. Hij krijgt gewoon een zescilinder en de aandrijving op de plek waar je de meeste kans hebt op bandenrook. Het wordt een compacte machine met als enige doel om jouw mondhoeken omhoog te laten krullen. Het slechte nieuws is dat het de laatste BMW M in zijn soort zal zijn.
‘De BMW M2 met zes-in-lijn en achterwielaandrijving wordt zeker een puristische rijmachine. We zullen bij andere voertuigen steeds meer elektrificatie zien, uiteraard in andere vormen, van het 48-volt elektrische systeem en plug-in hybrides tot volledig elektrische aandrijvingen. Zo bezien zal de M2 de laatste M zijn met een pure verbrandingsmotoraandrijving en ook zonder elektrificatieruimte zoals een 48-volt boordnet, ja’, vertelt Nederlander Frank van Meel, de baas van BMW M, aan Bimmer Today.
Niet alles wordt een PHEV
De aankomende BMW M2 is dus het laatste M-model zonder elektrificatie. Dat klinkt overigens wat dramatischer dan het is. Een plug-in performance-hybride, zoals de volgende lichting AMG’s, is inderdaad iets heel anders om in te rijden dan een auto met een pure verbrandingsmotor. Maar zo’n 48-volt hulpje, daar merk je nauwelijks wat van. We gaan het je sterker vertellen: de Audi RS 6 heeft al zo’n mild-hybridesysteem, en daar hoor je niemand over.
Wel is het zo dat 48-volt systemen doorgaan maar heel weinig gecombineerd worden met handbakken. Niets is gelukkig onmogelijk, dus wellicht krijgen we in de toekomst handgeschakelde (mild-)hybrides van BMW M.
Reacties