
Kinderen afzetten op school en daarna een circuitsessie doen? Dat valt prima te combineren. Immers: het geld dat je verdient door kinderen af te zetten (ze zijn op die leeftijd nog zo goedgelovig) kun je nu steken in een BMW M3 CS.
De nieuwe BMW M4 CS siert alweer enige tijd het straatbeeld en nu komt volgens hetzelfde recept de BMW M3 CS. Zeer voorspelbaar en zeer gewenst. Zeker als je nét te laat was voor de M4 CS.
Je weet inmiddels hoe het zit: de 3,0-liter zes-in-lijn pompt 29 pk meer uit waardoor het vermogen van de BMW M3 CS nu 460 pk is. In 3,9 seconden zit de BMW M3 CS op 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 280 km/u. Net zo snel als de M4 CS, dus. En 0,3 seconden sneller naar de 100 dan de M3 Competition Pack. Schakelen doet een 7-traps automaat voor je.
Koolstofvezel?
Koolstofvezel delen – met name het dak en de motorkap – snoepen zo’n tien kilo van het gewicht af. De M3 CS weegt 1.585 kilo, slechts vijf kilo zwaarder dan de BMW M4 CS. Natuurlijk monteert BMW de gemeen klinkende uitlaat. Het enige wat ontbreekt zijn de lichtelijk nutteloze – maar wel toffe – lusjes in de deuren. De airconditioning kent meer één zone, wat ook de nodige kilogrammetjes bespaart.
De wielen zijn geïnspireerd op de DTM-auto van BMW en meten 19 inch vóór en 20 inch achterin. Michelin Pilot Sport Cup 2-banden omhelzen de velgen. In onze ervaring zijn ze uitstekend op droog, maar zorgen voor een samengeknepen zitvlak op nat.
Waarom is het de beste BMW M3?
Toen we in de M4 reden merkten we dat het geen woeste, keiharde circuitracer is waarin je je altijd in het zweet moet werken. De verschillen tussen de ophangingsmodi zorgen ervoor dat je binnen twee keer drukken op een knop altijd een afstelling vindt die bij je gemoed past. Hij is meer benaderbaar dan een reguliere M4 terwijl ie – cruciaal – veel specialer aanvoelt.
Ja, de BMW M4 CS is sneller op de Ring, maar hij is ook beter op de weg. En daarom was het waarschijnlijk de beste BMW M4. Grote kans is dus, dat dit de beste M3 van dit moment is. De nieuwe BMW M3 CS is vanaf januari 2018 te bestellen en de oplage telt slechts 1.200. In het VK kost ie zo’n 29.000 euro meer dan de M3 Competition. Nederlandse prijzen volgen.
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

De Ferrari SP-8 is een heerlijke one-off roadster met twin-turbo V8

BMW M3 knalt op nietsvermoedende Audi RS 4 Avant op Spa-Francorchamps

Buitenkans: Het beste van vijf generaties M3 en M4 kan in één keer van jou zijn

Pilaar steekt zomaar over en ondersturende BMW M3 botst ertegenaan

BMW M3 Touring (F81) vernietigd

Kooptip: BMW M3 CS bij Domeinen

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom je nooit een afspraak moet maken als je een tweedehandsauto wilt bekijken (volgens sommige mensen)

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dit verwarrende verkeersbord betekent niet wat jij denkt (dus pas op voor een boete)

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi
