
Kinderen afzetten op school en daarna een circuitsessie doen? Dat valt prima te combineren. Immers: het geld dat je verdient door kinderen af te zetten (ze zijn op die leeftijd nog zo goedgelovig) kun je nu steken in een BMW M3 CS.
De nieuwe BMW M4 CS siert alweer enige tijd het straatbeeld en nu komt volgens hetzelfde recept de BMW M3 CS. Zeer voorspelbaar en zeer gewenst. Zeker als je nét te laat was voor de M4 CS.
Je weet inmiddels hoe het zit: de 3,0-liter zes-in-lijn pompt 29 pk meer uit waardoor het vermogen van de BMW M3 CS nu 460 pk is. In 3,9 seconden zit de BMW M3 CS op 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 280 km/u. Net zo snel als de M4 CS, dus. En 0,3 seconden sneller naar de 100 dan de M3 Competition Pack. Schakelen doet een 7-traps automaat voor je.
Koolstofvezel?
Koolstofvezel delen – met name het dak en de motorkap – snoepen zo’n tien kilo van het gewicht af. De M3 CS weegt 1.585 kilo, slechts vijf kilo zwaarder dan de BMW M4 CS. Natuurlijk monteert BMW de gemeen klinkende uitlaat. Het enige wat ontbreekt zijn de lichtelijk nutteloze – maar wel toffe – lusjes in de deuren. De airconditioning kent meer één zone, wat ook de nodige kilogrammetjes bespaart.
De wielen zijn geïnspireerd op de DTM-auto van BMW en meten 19 inch vóór en 20 inch achterin. Michelin Pilot Sport Cup 2-banden omhelzen de velgen. In onze ervaring zijn ze uitstekend op droog, maar zorgen voor een samengeknepen zitvlak op nat.
Waarom is het de beste BMW M3?
Toen we in de M4 reden merkten we dat het geen woeste, keiharde circuitracer is waarin je je altijd in het zweet moet werken. De verschillen tussen de ophangingsmodi zorgen ervoor dat je binnen twee keer drukken op een knop altijd een afstelling vindt die bij je gemoed past. Hij is meer benaderbaar dan een reguliere M4 terwijl ie – cruciaal – veel specialer aanvoelt.
Ja, de BMW M4 CS is sneller op de Ring, maar hij is ook beter op de weg. En daarom was het waarschijnlijk de beste BMW M4. Grote kans is dus, dat dit de beste M3 van dit moment is. De nieuwe BMW M3 CS is vanaf januari 2018 te bestellen en de oplage telt slechts 1.200. In het VK kost ie zo’n 29.000 euro meer dan de M3 Competition. Nederlandse prijzen volgen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek

Deze opgeleukte BMW M340i heeft een fraaiere neus dan de M3 én meer koppel

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

De Ferrari SP-8 is een heerlijke one-off roadster met twin-turbo V8

BMW M3 knalt op nietsvermoedende Audi RS 4 Avant op Spa-Francorchamps

Buitenkans: Het beste van vijf generaties M3 en M4 kan in één keer van jou zijn

Pilaar steekt zomaar over en ondersturende BMW M3 botst ertegenaan

BMW M3 Touring (F81) vernietigd

Kooptip: BMW M3 CS bij Domeinen

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat
