
Kinderen afzetten op school en daarna een circuitsessie doen? Dat valt prima te combineren. Immers: het geld dat je verdient door kinderen af te zetten (ze zijn op die leeftijd nog zo goedgelovig) kun je nu steken in een BMW M3 CS.
De nieuwe BMW M4 CS siert alweer enige tijd het straatbeeld en nu komt volgens hetzelfde recept de BMW M3 CS. Zeer voorspelbaar en zeer gewenst. Zeker als je nét te laat was voor de M4 CS.
Je weet inmiddels hoe het zit: de 3,0-liter zes-in-lijn pompt 29 pk meer uit waardoor het vermogen van de BMW M3 CS nu 460 pk is. In 3,9 seconden zit de BMW M3 CS op 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 280 km/u. Net zo snel als de M4 CS, dus. En 0,3 seconden sneller naar de 100 dan de M3 Competition Pack. Schakelen doet een 7-traps automaat voor je.
Koolstofvezel?
Koolstofvezel delen – met name het dak en de motorkap – snoepen zo’n tien kilo van het gewicht af. De M3 CS weegt 1.585 kilo, slechts vijf kilo zwaarder dan de BMW M4 CS. Natuurlijk monteert BMW de gemeen klinkende uitlaat. Het enige wat ontbreekt zijn de lichtelijk nutteloze – maar wel toffe – lusjes in de deuren. De airconditioning kent meer één zone, wat ook de nodige kilogrammetjes bespaart.
De wielen zijn geïnspireerd op de DTM-auto van BMW en meten 19 inch vóór en 20 inch achterin. Michelin Pilot Sport Cup 2-banden omhelzen de velgen. In onze ervaring zijn ze uitstekend op droog, maar zorgen voor een samengeknepen zitvlak op nat.
Waarom is het de beste BMW M3?
Toen we in de M4 reden merkten we dat het geen woeste, keiharde circuitracer is waarin je je altijd in het zweet moet werken. De verschillen tussen de ophangingsmodi zorgen ervoor dat je binnen twee keer drukken op een knop altijd een afstelling vindt die bij je gemoed past. Hij is meer benaderbaar dan een reguliere M4 terwijl ie – cruciaal – veel specialer aanvoelt.
Ja, de BMW M4 CS is sneller op de Ring, maar hij is ook beter op de weg. En daarom was het waarschijnlijk de beste BMW M4. Grote kans is dus, dat dit de beste M3 van dit moment is. De nieuwe BMW M3 CS is vanaf januari 2018 te bestellen en de oplage telt slechts 1.200. In het VK kost ie zo’n 29.000 euro meer dan de M3 Competition. Nederlandse prijzen volgen.
Meer van TopGear


Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

De Ferrari SP-8 is een heerlijke one-off roadster met twin-turbo V8

BMW M3 knalt op nietsvermoedende Audi RS 4 Avant op Spa-Francorchamps

Buitenkans: Het beste van vijf generaties M3 en M4 kan in één keer van jou zijn

Pilaar steekt zomaar over en ondersturende BMW M3 botst ertegenaan

BMW M3 Touring (F81) vernietigd

Kooptip: BMW M3 CS bij Domeinen

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)
