BMW M3 CS: waarschijnlijk de beste M3

Wilde je een M4 CS, maar moet je in de ochtend nog kinderen afzetten? Dan is hier de BMW M3 CS, met twee deuren extra

BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS
BMW M3 CS

Kinderen afzetten op school en daarna een circuitsessie doen? Dat valt prima te combineren. Immers: het geld dat je verdient door kinderen af te zetten (ze zijn op die leeftijd nog zo goedgelovig) kun je nu steken in een BMW M3 CS.

De nieuwe BMW M4 CS siert alweer enige tijd het straatbeeld en nu komt volgens hetzelfde recept de BMW M3 CS. Zeer voorspelbaar en zeer gewenst. Zeker als je nét te laat was voor de M4 CS.

Je weet inmiddels hoe het zit: de 3,0-liter zes-in-lijn pompt 29 pk meer uit waardoor het vermogen van de BMW M3 CS nu 460 pk is. In 3,9 seconden zit de BMW M3 CS op 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 280 km/u. Net zo snel als de M4 CS, dus. En 0,3 seconden sneller naar de 100 dan de M3 Competition Pack. Schakelen doet een 7-traps automaat voor je.

Koolstofvezel?

Koolstofvezel delen – met name het dak en de motorkap – snoepen zo’n tien kilo van het gewicht af. De M3 CS weegt 1.585 kilo, slechts vijf kilo zwaarder dan de BMW M4 CS. Natuurlijk monteert BMW de gemeen klinkende uitlaat. Het enige wat ontbreekt zijn de lichtelijk nutteloze – maar wel toffe – lusjes in de deuren. De airconditioning kent meer één zone, wat ook de nodige kilogrammetjes bespaart.

De wielen zijn geïnspireerd op de DTM-auto van BMW en meten 19 inch vóór en 20 inch achterin. Michelin Pilot Sport Cup 2-banden omhelzen de velgen. In onze ervaring zijn ze uitstekend op droog, maar zorgen voor een samengeknepen zitvlak op nat.

Waarom is het de beste BMW M3?

Toen we in de M4 reden merkten we dat het geen woeste, keiharde circuitracer is waarin je je altijd in het zweet moet werken. De verschillen tussen de ophangingsmodi zorgen ervoor dat je binnen twee keer drukken op een knop altijd een afstelling vindt die bij je gemoed past. Hij is meer benaderbaar dan een reguliere M4 terwijl ie – cruciaal – veel specialer aanvoelt.

Ja, de BMW M4 CS is sneller op de Ring, maar hij is ook beter op de weg. En daarom was het waarschijnlijk de beste BMW M4. Grote kans is dus, dat dit de beste M3 van dit moment is. De nieuwe BMW M3 CS is vanaf januari 2018 te bestellen en de oplage telt slechts 1.200. In het VK kost ie zo’n 29.000 euro meer dan de M3 Competition. Nederlandse prijzen volgen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws