Hoewel de BMW 2-serie Active Tourer anders doet vermoeden, zitten er bij BMW heus nog wel autoliefhebbers. En autoliefhebbers luisteren niet naar rede als het gaat om transmissies. Gewoon zoals grootmoeder dat ook deed: zelfs roeren in de bak met vet.
Klaus Fröhlich van BMW benadrukt tegenover Road & Track dat een automaat superieur is aan de handbak, zeker op plekken als de Nürburgring waar je niet je handen van het stuur wilt halen. Ondanks alle tegenargumenten, belooft hij dat de volgende BMW M3 (G80) en M4 (G22) wederom een handbak zullen hebben.
‘Ik denk, in de gehele portfolio, dat de handbak zal verdwijnen. Maar ik denk dat de M4 een vesting moet zijn voor de handbak. Dus de laatste handmatige transmissie die zal sterven, zal moeten sterven in een M4. De opvolgers [dus de volgende M3 en M4] zitten in de pijplijn. En mijn belofte is, ja, er zal een handbak zijn in de opvolger van de M4’, zegt hij.
Specificaties BMW M3 (G80) en M4 (G22)
Harde cijfers over de volgende generaties M3 en M4 zijn er niet. Geruchten zijn er zat. Volgens de meest hardnekkige komen de nieuwe performance-Duitsers met vierwielaandrijving, een herziene versie van de huidige zes-in-lijn, milde-hybridetechniek en waterinjectie. Stuk voor stuk logische voorspellingen, als je kijkt naar de vierwielaangedreven concurrenten van AMG en RS, en de strenge uitstoot-eisen waaraan auto’s moeten voldoen.
Foto: Aksyonov Nikita
Reacties