
Hoewel de BMW 2-serie Active Tourer anders doet vermoeden, zitten er bij BMW heus nog wel autoliefhebbers. En autoliefhebbers luisteren niet naar rede als het gaat om transmissies. Gewoon zoals grootmoeder dat ook deed: zelfs roeren in de bak met vet.
Klaus Fröhlich van BMW benadrukt tegenover Road & Track dat een automaat superieur is aan de handbak, zeker op plekken als de Nürburgring waar je niet je handen van het stuur wilt halen. Ondanks alle tegenargumenten, belooft hij dat de volgende BMW M3 (G80) en M4 (G22) wederom een handbak zullen hebben.
‘Ik denk, in de gehele portfolio, dat de handbak zal verdwijnen. Maar ik denk dat de M4 een vesting moet zijn voor de handbak. Dus de laatste handmatige transmissie die zal sterven, zal moeten sterven in een M4. De opvolgers [dus de volgende M3 en M4] zitten in de pijplijn. En mijn belofte is, ja, er zal een handbak zijn in de opvolger van de M4’, zegt hij.
Specificaties BMW M3 (G80) en M4 (G22)
Harde cijfers over de volgende generaties M3 en M4 zijn er niet. Geruchten zijn er zat. Volgens de meest hardnekkige komen de nieuwe performance-Duitsers met vierwielaandrijving, een herziene versie van de huidige zes-in-lijn, milde-hybridetechniek en waterinjectie. Stuk voor stuk logische voorspellingen, als je kijkt naar de vierwielaangedreven concurrenten van AMG en RS, en de strenge uitstoot-eisen waaraan auto’s moeten voldoen.
Foto: Aksyonov Nikita
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

BMW M3 verliest kenmerkende ‘angel eyes’, krijgt extra vermogen terug

Meer dan een BMW M3 Touring heb je eigenlijk niet nodig in je leven

BMW M2 vs BMW M3 Touring review: Welke pretmachine moet je kiezen?

‘BMW werkt aan een M3 CS Touring , komt al in 2025’

BMW-rijder laat even zien hoe je verbannen wordt van de Nürburgring

De BMW M3 Touring krijgt 650 pk en een sterrenhemel van Manhart

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
