TopGear stapt net uit de BMW M4 Competition. In TopGear Magazine 191 lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: BMW M4
Uitvoering: Competition
Locatie: Zandvoort
Weersomstandigheden: De regenwolken trokken net weg
Oké, ik hou me in…
Heel goed, want we weten het nou wel. Ja, de BMW M4 Competition draagt twee neusgaten van formaat. Nee, BMW gaat daar écht niets meer aan veranderen. We hebben het al vaker gezegd: in het echt valt het mee. Kleinere nieren waren misschien mooier geweest, maar het is nu eenmaal zo, wen er maar aan. En verder gaan we er niets over zeggen, want we hebben interessantere zaken te melden. En dan hebben we het niet alleen over dat blauw-met-gele interieur.
Want jullie gingen ermee het circuit op?
Zeker. Je kunt slechtere maandagen treffen. We mochten eerst een stukje driften op het lapje asfalt van BMW’s rijschool in Zandvoort. Daarvoor stonden de sprinklers aan en alle hulpsystemen uit. De BMW M4 Competition stuurt 510 pk naar alleen de achterwielen, dus dat lukt prima. De normale M4 haalt trouwens 480 pk uit dezelfde zescilinder, waarmee het net zo goed moet gaan. Later volgt nog een versie met vierwielaandrijving.
Appeltje-eitje, dus?
Dat is het verhaal dat we in de kroeg vertellen. In de praktijk viel het tegen. Het natte asfalt zorgt voor erg weinig grip op de voorwielen. Met alleen vermogen krijg je de BMW M4 dus maar lastig in een drift, hij glijdt vooral rechtdoor. En áls je hem zijwaarts hebt, hou de drift dan vast. Want als je hem kwijt bent, is het opnieuw ondersturen geblazen. De kunst is om het gewicht naar voren te verplaatsen en een beetje te smijten. Combineer de balansverstoring met een goede dot gas en je gaat zijwaarts. Zorg dat je de toeren niet te ver laat zakken, want het blijft een turbomotor. We hadden het idee dat de BMW M4 net iets gretiger was om te driften dan de BMW M3, waar we ook een stukje in reden.
Na de nodige pogingen lukt het om een redelijke drift te leggen. De inmiddels vrij permanente kontafdruk in onze bureaustoel thuis en het versleten koffieapparaat in de keuken getuigen er ook van dat we op het vlak van driften redelijk roestig zijn. De BMW M4 Competition maakt dus niet van iedere doeber een driftheld, maar mensen met iets meer vaardigheid bewezen dat hij zich uitstekend laat driften met genoeg oefening. Op dit natte asfalt is de BMW M4 Competition dus eerder geneigd tot onderstuur; een veilige afstelling. Op droog gaat ie overigens een stuk makkelijker zijwaarts.
De Drift Analyzer
De BMW M4 Competition wil trouwens heel graag dat je met ‘m drift. Niet alleen kun je de stabiliteitscontrole zo instellen dat ie gas inhoudt om je te helpen, er is zelfs een heuse Drift Analyzer ingebouwd. Deze app laat je zien hoe lang je drift was en hoeveel graden drifthoek je bereikte. Aan de hand daarvan geeft ie je nul tot vijf sterren. Dit gaat voor een hoop nieuwskoppen in lokale sufferdjes zorgen (‘PEPERDURE sportauto rijdt lantaarnpaal omver op rotonde Breezanddijk’), maar tof is het wel.
Stonden jullie minder voor schut met circuitrijden?
Hé, we zouden het niet meer over die neus hebben. Na de driftsessie gingen we inderdaad nog even het circuit op. Daar voelt de BMW M4 Competition zich erg thuis, we kunnen niet anders zeggen. Met 510 pk beklimt hij de duinen met het grootste gemak en de snelheid in de Arie Luyendijk-kombocht ligt zo hoog zodat de g-krachten je hersenen naar linksonder in je pan bewegen.
Het gewicht van de auto (een serieuze 1.725 kilo) is uiteraard goed voelbaar. Daardoor geeft de M4 misschien niet direct volledig vertrouwen zoals sommige dartelende sportautootjes dat wel doen, maar je merkt snel genoeg hoe potent de M4 is. Telkens ga je een stapje verder en de BMW volgt braaf; de grip is enorm. Op droog asfalt gaat de auto niet snel per ongeluk dwars, maar op plekken waar het nog vochtig was, wilde hij hier en daar een uitstapje maken. Gecontroleerd de bocht uit driften is dan heel goed mogelijk. Zelfs voor ons.
BMW M-serie heeft even wat kleur (Visconti Groen) pikwerk bij Alfa gedaan. Vormgeving technisch kunnen spreken van overdreven design zonder grondslag. Of wel, niet stijlvol maar smakeloos. Nou ja, die 510 pk is daar ook op afgestemd. Jammer dat ze niet zo goed sturen en rijden dan een Giulia.
fat boner heeft op 7 september 2021 geschreven:
De designer van de nieuwe M4 moet op staande voeten ontslagen worden!
Ferdy heeft op 16 maart 2021 geschreven:
BMW M-serie heeft even wat kleur (Visconti Groen) pikwerk bij Alfa gedaan. Vormgeving technisch kunnen spreken van overdreven design zonder grondslag. Of wel, niet stijlvol maar smakeloos. Nou ja, die 510 pk is daar ook op afgestemd. Jammer dat ze niet zo goed sturen en rijden dan een Giulia.