
Amerikaanse onderdelenboer IND Distribution wist alvast een BMW M4 (G82) met handbak op de kop te tikken. Ze hebben grootse plannen, dus het was tijd om de auto de rollerbank te zetten voor een nulmeting. Daar ontdekte ze iets bijzonders: de BMW M4 (met handbak) lijkt veel krachtiger te zijn dan BMW zegt. De niet-Competition lijkt zelfs krachtiger dan het opgegeven vermogen van de Competition.
De meetmethode
Voordat we beginnen. Het is belangrijk om te weten dat een rollerbank het vermogen aan de wielen meet, en dat autofabrikanten het vermogen aan de motor (of eigenlijk de krukas) meten. Het verschil tussen de twee vermogens zit hem in de wrijving van de onderdelen. Door de wrijving en weerstand in bijvoorbeeld de versnellingsbak en het differentieel verdwijnt er gemiddeld genomen zo’n 15 procent vermogen. Dat kan iets meer of iets minder zijn.
Hoeveel pk kwam eruit?
Volgens de officiële gegevens van BMW produceert de zes-in-lijn van de BMW M4 een fijne 480 pk en 550 Nm. IND meet echter al 471 pk aan de wielen. Volgens de berekeningen van het bedrijf produceert de zescilinder van de M4 in werkelijkheid 550 pk en 650 Nm. Dat is dus meer dan de Competition op papier heeft. We zijn benieuwd wat de M4 Competition, die 510 pk moet hebben, in werkelijkheid heeft volgens de rollerbank van IND.
Wat is er dan aan de hand?
Het is redelijk normaal dat autofabrikanten bescheiden nummers produceren. Je moet het ook zien als ’tenminste 480 pk’, onder alle omstandigheden. Dus ook op plaatsen waar de lucht armer en ijler is. We zijn niet afgestudeerd op het onderwerp, maar even 70 pk extra lijkt ons onder alle omstandigheden wel érg veel. Daarbij moet de auto nog worden ingereden volgens IND. Ze zullen nadat de motor een paar duizend kilometer ervaring heeft de auto nog een keer op de rollerbank zetten
Uiteraard betreft het hier ook pas één meting van één partij. We zijn benieuwd wat andere tuners te zeggen hebben over het vermogen van de BMW M4. Ook zijn we benieuwd naar het vermogen van de M4 met automaat en de BMW M4 Competition. Die laatste is trouwens niet met handbak te krijgen. Dit krijgt vast nog wel een staartje.
De post van IND (cijfers in bhp, niet pk)
Thanks Simon voor de tip!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

VIDEO: Tuner probeert bijna 1.400 pk uit een BMW M4 te persen (en dat gaat fout)

VIDEO: Zo spuit BMW een auto in verschillende kleuren zonder hem af te plakken

Jammer? BMW neemt afscheid van de ‘angel eyes’ bij de vernieuwde M4

Manhart pakt de BMW M4 Competition subtiel aan (635 pk)

Manhart geeft de BMW M4 CSL een behoorlijke upgrade

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Wanneer zijn de duurzame synthetische brandstoffen net zo duur als fossiele benzine?

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Als je een motorrijder op zijn helm ziet tikken, kun je (ook in de auto) maar beter oppassen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

ik snap nog steeds niet waarom mensen deze auto zouden kopen boven de vorige generatie, wat een gedrocht is dit