
Amerikaanse onderdelenboer IND Distribution wist alvast een BMW M4 (G82) met handbak op de kop te tikken. Ze hebben grootse plannen, dus het was tijd om de auto de rollerbank te zetten voor een nulmeting. Daar ontdekte ze iets bijzonders: de BMW M4 (met handbak) lijkt veel krachtiger te zijn dan BMW zegt. De niet-Competition lijkt zelfs krachtiger dan het opgegeven vermogen van de Competition.
De meetmethode
Voordat we beginnen. Het is belangrijk om te weten dat een rollerbank het vermogen aan de wielen meet, en dat autofabrikanten het vermogen aan de motor (of eigenlijk de krukas) meten. Het verschil tussen de twee vermogens zit hem in de wrijving van de onderdelen. Door de wrijving en weerstand in bijvoorbeeld de versnellingsbak en het differentieel verdwijnt er gemiddeld genomen zo’n 15 procent vermogen. Dat kan iets meer of iets minder zijn.
Hoeveel pk kwam eruit?
Volgens de officiële gegevens van BMW produceert de zes-in-lijn van de BMW M4 een fijne 480 pk en 550 Nm. IND meet echter al 471 pk aan de wielen. Volgens de berekeningen van het bedrijf produceert de zescilinder van de M4 in werkelijkheid 550 pk en 650 Nm. Dat is dus meer dan de Competition op papier heeft. We zijn benieuwd wat de M4 Competition, die 510 pk moet hebben, in werkelijkheid heeft volgens de rollerbank van IND.
Wat is er dan aan de hand?
Het is redelijk normaal dat autofabrikanten bescheiden nummers produceren. Je moet het ook zien als ’tenminste 480 pk’, onder alle omstandigheden. Dus ook op plaatsen waar de lucht armer en ijler is. We zijn niet afgestudeerd op het onderwerp, maar even 70 pk extra lijkt ons onder alle omstandigheden wel érg veel. Daarbij moet de auto nog worden ingereden volgens IND. Ze zullen nadat de motor een paar duizend kilometer ervaring heeft de auto nog een keer op de rollerbank zetten
Uiteraard betreft het hier ook pas één meting van één partij. We zijn benieuwd wat andere tuners te zeggen hebben over het vermogen van de BMW M4. Ook zijn we benieuwd naar het vermogen van de M4 met automaat en de BMW M4 Competition. Die laatste is trouwens niet met handbak te krijgen. Dit krijgt vast nog wel een staartje.
De post van IND (cijfers in bhp, niet pk)
Thanks Simon voor de tip!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

VIDEO: Tuner probeert bijna 1.400 pk uit een BMW M4 te persen (en dat gaat fout)

VIDEO: Zo spuit BMW een auto in verschillende kleuren zonder hem af te plakken

Jammer? BMW neemt afscheid van de ‘angel eyes’ bij de vernieuwde M4

Manhart pakt de BMW M4 Competition subtiel aan (635 pk)

Manhart geeft de BMW M4 CSL een behoorlijke upgrade

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

De Fiat 500 gweer een gigantisch succes worden, maar hoe komt dat eigenlijk?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

ik snap nog steeds niet waarom mensen deze auto zouden kopen boven de vorige generatie, wat een gedrocht is dit