Het zou de grap van de eeuw zijn en misschien wel het meevallertje dat we allemaal nodig hebben in 2020. Hoe mooi zou het zijn als BMW nu met een BMW M3 en M4 zou komen die een normale, subtiele grille heeft? Een klassieke schoonheid, zoals de vorige generaties dat ook waren. Maar helaas, de nieuwe BMW M3 en M4 krijgen écht die groot uitgemeten varkensneus. We kunnen er niets anders van maken. Gelukkig ziet z’n achterkant er wel bijzonder goed uit. We mochten vooraf even koekeloeren bij de nieuwe BMW M3 Competition terwijl de auto stiekem al vertoefde in Nederland. We moeten gelijk toegeven dat hij er in het echt wel een heel stuk beter uitziet dan op de foto’s. Een subtiel ding is het allerminst en misschien was een kleiner setje nieren mooier geweest, maar er valt wellicht aan te wennen. En dat is waarschijnlijk het grootste compliment dat je een BMW anno 2020 kunt geven.

Specificaties BMW M3 (G80) en BMW M4 (G92)

Het was al grotendeels in te vullen, maar voor de compleetheid hier nog eens de specificaties van de BMW M3 en BMW M4. Dat G’tje met het cijfertje erachter is trouwens de interne typeaanduiding (voorheen een E- of F-nummer), om aan te geven om welke generatie het gaat. Ongeacht het aantal deuren levert de zes-in-lijn 480 pk en 550 Nm naar de achterwielen. De 0-100-tijd is 4,2 seconden voor de handbak. De top is 250 km/u of optioneel 290 km/u. Dan is er nog de Competition met een automaat. Hierbij neemt het vermogen toe naar 510 pk en 650 Nm, waardoor de 0-100-tijd afneemt naar 3,9 seconden. De topsnelheid is hetzelfde. De specificaties voor de BMW M3 en M4 zijn in de normale uitvoering en in de Competition-uitvoering gelijk. De specificaties voor de vierwielaangedreven BMW M3 en M4 zijn niet bekend. We vermoeden dat deze xDrive-versie niet leverbaar is met een handbak.

Komt er een BMW M3 zonder die grille?

De twee enorme nieren op de neus introduceerde BMW op de 4-serie, dus het is logisch dat de M4 ze ook aangemeten krijgt. Van de BMW M3 zou je nog kunnen verwachten dat er eventueel een optie is om, net als bij de gewone 3-serie, een wat meer ingetogen neusje te kiezen. Maar die optie is er niet en komt er ook niet. Alle grilles van de BMW M3 en M4 zijn volledig open, dus we vermoeden dat de zes-in-lijn alle koeling kan gebruiken die hij kan krijgen. Een kleinere grille zou dan voor koelingsproblemen kunnen zorgen.
Maar als je al schrok van die nieren, check dan even dit interieur. De BMW M4 Competition op de foto’s kreeg een geel-met-blauw binnenste. We snappen ergens het idee: de kleur van BMW M met een toefje exterieurkleur, maar ga vooral voor een specificatie zoals de BMW M3 Competition op de foto’s. Als je goed kijkt naar de koolstofvezel stoelen zie je overal gaten voor een vijfpunts gordel, maar aansluitingen voor de gordels konden we niet ontdekken. Die stoelen zijn overigens wel elektrisch verstelbaar, wat weer het bespaarde gewicht van het lichtgewicht koolstofvezel tenietdoet. De Nederlandse prijzen van de BMW M3 en M4 volgen later.

Reacties

  • wessel heeft op 1 oktober 2020 geschreven:

    kopen en dan een facelift erop

    Reageer
  • Miguel heeft op 23 september 2020 geschreven:

    Is net de paashaas met deze grille
    Wie koopt dit behalve de paashaas zelf?!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)