
Mercedes koos voor downsizing en monteerde een viercilinder, Porsche ging voor een elektromotor op de turbo en BMW? Die installeren een V8-aandrijflijn uit een SUV. Dat laatste had heel anders kunnen zijn. TopGear spreekt met Frank van Meel. Hij is de grote baas van BMW M. Van Meel vertelt ons over de keuze voor de hybride krachtbron en over de overweging om de nieuwe BMW M5 volledig elektrisch te maken.
Allereerst, waarom gaat BMW niet mee in de strategie van Mercedes en Porsche waarbij een kleine batterij snel wordt ontladen? ‘Ja, een boost-functie is mogelijk, maar een plug-in hybride geeft voortdurend elektrisch vermogen en energie. Dit geeft je meer dan een boost-functie. En het is een grote stap [in prestaties], omdat we 69 kilometer aan actieradius en meer dan 200 pk hebben’, vindt Van Meel.
Waarom is de nieuwe BMW M5 niet volledig elektrisch?
De BMW M-baas geeft toe dat er nagedacht is over een M5 EV. Hij legt uit dat er van dit plan werd afgeweken, omdat de huidige batterijtechnologie volgens hem niet de juiste balans biedt tussen langdurige prestaties op het circuit en de capaciteit om lange afstanden af te leggen. Dat is iets wat M5-kopers verwachten volgens de makers.
Een M5 met alleen een elektromotor zou ook te zwaar zijn, maar ja, de PHEV die er nu staat is al niet echt een lichtgewicht met 2.435 kilo. Maakt Van Meel zich hier zorgen over? ‘Voor ons is het logisch om er vol in te gaan en om het volledige voordeel [van elektrificatie] te nemen dan om nadelen te accepteren. Ja, het [hybride] systeem voegt 400 kilo toe, maar een normaal hybride systeem weegt al 150 tot 200 kilo’, zegt de BMW-topman.
Van Meel vertelt ons dat BMW de consequenties van de hybride aandrijflijn heeft opgeschreven en is gaan kijken hoe het de nadelen als voordeel kan gebruiken. ‘In motorsport wordt ballast toegevoegd in de vloer van de auto. Dat is waar wij onze ”ballast” toevoegen – de batterij ligt in de vloer met een lager zwaartepunt [dan de vorige M5]’, legt de M-baas uit.
De V8 wordt zeker niet ingeruild voor iets kleiners
Zoals we al aanstipten, gebruik concurrent Mercedes een kleinere motor voor de nieuwe hybride C63. Heeft de M-divisie nagedacht om dezelfde route te nemen als AMG? ‘Je moet gek zijn om een viercilinder te hebben’, zegt Van Meel met een grijns op zijn gezicht. Een zescilinder is ook geen optie voor Van Meel, want dan zou de motorkap te lang worden. En we hebben een grote versnellingsbak nodig die met 1.000 Nm kan omgaan. Dus de beste oplossing is een V8, omdat het een emotionele motor is, maar ook compact.’
Meer van TopGear


De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

VIDEO: Hoe rijdt de nieuwe, nogal forse BMW M5?

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Ook zonder subsidies zullen Nederlanders (vrijwillig) elektrische auto’s blijven kopen

Bij deze Chinese auto met Nederlands tintje krijg je peperdure velgen voor weinig

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?
