
Mercedes koos voor downsizing en monteerde een viercilinder, Porsche ging voor een elektromotor op de turbo en BMW? Die installeren een V8-aandrijflijn uit een SUV. Dat laatste had heel anders kunnen zijn. TopGear spreekt met Frank van Meel. Hij is de grote baas van BMW M. Van Meel vertelt ons over de keuze voor de hybride krachtbron en over de overweging om de nieuwe BMW M5 volledig elektrisch te maken.
Allereerst, waarom gaat BMW niet mee in de strategie van Mercedes en Porsche waarbij een kleine batterij snel wordt ontladen? ‘Ja, een boost-functie is mogelijk, maar een plug-in hybride geeft voortdurend elektrisch vermogen en energie. Dit geeft je meer dan een boost-functie. En het is een grote stap [in prestaties], omdat we 69 kilometer aan actieradius en meer dan 200 pk hebben’, vindt Van Meel.
Waarom is de nieuwe BMW M5 niet volledig elektrisch?
De BMW M-baas geeft toe dat er nagedacht is over een M5 EV. Hij legt uit dat er van dit plan werd afgeweken, omdat de huidige batterijtechnologie volgens hem niet de juiste balans biedt tussen langdurige prestaties op het circuit en de capaciteit om lange afstanden af te leggen. Dat is iets wat M5-kopers verwachten volgens de makers.
Een M5 met alleen een elektromotor zou ook te zwaar zijn, maar ja, de PHEV die er nu staat is al niet echt een lichtgewicht met 2.435 kilo. Maakt Van Meel zich hier zorgen over? ‘Voor ons is het logisch om er vol in te gaan en om het volledige voordeel [van elektrificatie] te nemen dan om nadelen te accepteren. Ja, het [hybride] systeem voegt 400 kilo toe, maar een normaal hybride systeem weegt al 150 tot 200 kilo’, zegt de BMW-topman.
Van Meel vertelt ons dat BMW de consequenties van de hybride aandrijflijn heeft opgeschreven en is gaan kijken hoe het de nadelen als voordeel kan gebruiken. ‘In motorsport wordt ballast toegevoegd in de vloer van de auto. Dat is waar wij onze ”ballast” toevoegen – de batterij ligt in de vloer met een lager zwaartepunt [dan de vorige M5]’, legt de M-baas uit.
De V8 wordt zeker niet ingeruild voor iets kleiners
Zoals we al aanstipten, gebruik concurrent Mercedes een kleinere motor voor de nieuwe hybride C63. Heeft de M-divisie nagedacht om dezelfde route te nemen als AMG? ‘Je moet gek zijn om een viercilinder te hebben’, zegt Van Meel met een grijns op zijn gezicht. Een zescilinder is ook geen optie voor Van Meel, want dan zou de motorkap te lang worden. En we hebben een grote versnellingsbak nodig die met 1.000 Nm kan omgaan. Dus de beste oplossing is een V8, omdat het een emotionele motor is, maar ook compact.’
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

VIDEO: Hoe rijdt de nieuwe, nogal forse BMW M5?

De nieuwe BMW M5 is hier en is een plug-in hybride met ruim 700 pk

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches
