
Mercedes koos voor downsizing en monteerde een viercilinder, Porsche ging voor een elektromotor op de turbo en BMW? Die installeren een V8-aandrijflijn uit een SUV. Dat laatste had heel anders kunnen zijn. TopGear spreekt met Frank van Meel. Hij is de grote baas van BMW M. Van Meel vertelt ons over de keuze voor de hybride krachtbron en over de overweging om de nieuwe BMW M5 volledig elektrisch te maken.
Allereerst, waarom gaat BMW niet mee in de strategie van Mercedes en Porsche waarbij een kleine batterij snel wordt ontladen? ‘Ja, een boost-functie is mogelijk, maar een plug-in hybride geeft voortdurend elektrisch vermogen en energie. Dit geeft je meer dan een boost-functie. En het is een grote stap [in prestaties], omdat we 69 kilometer aan actieradius en meer dan 200 pk hebben’, vindt Van Meel.
Waarom is de nieuwe BMW M5 niet volledig elektrisch?
De BMW M-baas geeft toe dat er nagedacht is over een M5 EV. Hij legt uit dat er van dit plan werd afgeweken, omdat de huidige batterijtechnologie volgens hem niet de juiste balans biedt tussen langdurige prestaties op het circuit en de capaciteit om lange afstanden af te leggen. Dat is iets wat M5-kopers verwachten volgens de makers.
Een M5 met alleen een elektromotor zou ook te zwaar zijn, maar ja, de PHEV die er nu staat is al niet echt een lichtgewicht met 2.435 kilo. Maakt Van Meel zich hier zorgen over? ‘Voor ons is het logisch om er vol in te gaan en om het volledige voordeel [van elektrificatie] te nemen dan om nadelen te accepteren. Ja, het [hybride] systeem voegt 400 kilo toe, maar een normaal hybride systeem weegt al 150 tot 200 kilo’, zegt de BMW-topman.
Van Meel vertelt ons dat BMW de consequenties van de hybride aandrijflijn heeft opgeschreven en is gaan kijken hoe het de nadelen als voordeel kan gebruiken. ‘In motorsport wordt ballast toegevoegd in de vloer van de auto. Dat is waar wij onze ”ballast” toevoegen – de batterij ligt in de vloer met een lager zwaartepunt [dan de vorige M5]’, legt de M-baas uit.
De V8 wordt zeker niet ingeruild voor iets kleiners
Zoals we al aanstipten, gebruik concurrent Mercedes een kleinere motor voor de nieuwe hybride C63. Heeft de M-divisie nagedacht om dezelfde route te nemen als AMG? ‘Je moet gek zijn om een viercilinder te hebben’, zegt Van Meel met een grijns op zijn gezicht. Een zescilinder is ook geen optie voor Van Meel, want dan zou de motorkap te lang worden. En we hebben een grote versnellingsbak nodig die met 1.000 Nm kan omgaan. Dus de beste oplossing is een V8, omdat het een emotionele motor is, maar ook compact.’
Meer van TopGear


Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Normaal zijn Honda’s veel te duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Hoe komt het dat Verstappen niet voorbij kon aan Leclerc? En moet ik wel naar de GP van België gaan volgend jaar?

In dit Europese land willen ze een flitspaal invoeren tegen asociale wielrenners
