Toevallig hadden we enkele dagen geleden twee overzichten van modellen die volgend jaar niet meer terugkeren. Daarmee doelden we op de modellen die uit productie gaan en geen opvolger krijgen. Het viel ons al op dat het aantal hoger leek dan de voorgaande jaren. Deze ontwikkeling lijkt zich gewoon door te gaan zetten, want de mooiste BMW van het moment gaat uit productie: BMW M8 Coupé.

Dat model is nog niet eens zo heel erg lang op de markt. In 2019 kondigden we het model aan als topmodel van de BMW 8-serie range. Rond de herfst van 2019 kon je hem bestellen en mocht je er nog een willen, moet je snel zijn, áls het überhaupt nog mogelijk is. Volgens BMWBlog zijn de dealers geïnformeerd dat de productie van de M8 Coupé gestaakt zal worden in januari van dit jaar. Dat is deze maand dus.

Bijzondere klasse

De M8 Coupé zit in een bijzondere klasse – die van de dure Gran Turismo’s – waar er weinig animo is van de clientèle. Jaguar zit al jaren niet meer in dit segment en de Lexus LC is in Nederland niet meer leverbaar. Mercedes biedt nog wel de nieuwe AMG GT aan en Porsche doet het ook uitstekend met diverse varianten van de 911. Deze modellen zijn sportiever, terwijl de M8 meer als luxe GT is gepositioneerd.

BMW M8 Competition (facelift, 2022) Coupé

Het is niet vreemd dat BMW het model uit productie haalt. De M8 is namelijk nog gebaseerd op de 5-serie van de vorige generatie (heel kort door de bocht is het een luxe M5 Coupé). Inmiddels is er al een nieuwe BMW 5-serie én een M5. De M8 is dus al wat ouderwetser qua opzet. Dat kun je ook zien aan de techniek. De M8 heeft namelijk een V8 zonder elektrische ondersteuning, wat ook gereflecteerd wordt in de prijs.

De BMW M8 Coupé: wel het vermogen, niet het cachet

In Nederland kost de BMW M8 Coupé 235.532 euro. Dan heb je de 4,4-liter V8 met twee turbo’s, goed voor 600 pk. De M8 Coupé Competition kost 254.250 euro. De nieuwe BMW M5 heeft wél elektrische ondersteuning en is ruim een ton goedkoper. Met prijzen van meer dan twee ton en als je scheutig bent met opties zelfs richting de drie ton, krijg je te maken met andere concurrentie. Een Porsche 911, Maserati Gran Turismo of Aston Martin Vantage heeft dan toch iets meer cachet dan een BMW M8 Coupé.

Lees ook: Deze dure auto’s komen niet terug volgend jaar

Voor liefhebbers van de M8 is er nog een sprankje goed nieuws. De M8 Cabriolet en Gran Coupé (met vier deuren dus) blijven nog wel eventjes in productie, evenals de reguliere 8-serie Coupé (de 840i, M850i en 840d). Gezien de wat oudere basis van alle 8-series, kun je ervan uitgaan dat ze niet heel erg lang leverbaar zullen blijven. Over een opvolger is nu nog niets officieel bekend.

Reacties

  • Martin heeft op 2 januari 2025 geschreven:

    Ik ben gek op het concept GT en wordt elke keer blij als ik op vakantie ben en een Aston Martin of Bentley zie die ook ver van huis is.
    Dat gebeurt, gezien de schaarste van die merken, nog best wel vaak.
    Wat ik nooit zie is een verdwaalde 911. En dat terwijl er vergeleken met Astons echt buttloads van verkocht zijn.
    In de praktijk is een 911 dus geen GT. Het zijn natuurlijk wel fantastische sportwagens en als je in Duitsland bij de ring in de buurt bent is dat ook goed te merken.

    Ik weet dat ik een kniesoor ben, maar er is m.i. een best wel groot verschil tussen GT’s en sportwagens.
    Helaas heeft m’n auto 2 deuren teveel om een GT genoemd te worden, maar met zo’n 18.000 km aan buitenland kilometers het afgelopen jaar zie ik mezelf wel als ervaringsdeskundige. 😉

    Reageer
  • e39 heeft op 2 januari 2025 geschreven:

    De mooiste van dit moment zijn nog steeds die van Joji Nagashima

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)