Zullen we gelijk wat afspreken? Als een van jullie deze BMW Motorsport Collection op de kop tikt, sluit de pareltjes dan niet op in een kelder zonder daglicht. Al deze auto’s zijn in technisch prima staat en smeken om uitgelaten te worden – al is het maar één keer per jaar.

Neem deze BMW 3.5 CSL IMSA uit 1974. Hans Stuck en Brian Redman reden onder de vlag van BMW en wonnen races in Sebring en Daytona. Vijf exemplaren werden gebouwd en ze bestaan allemaal nog. De prijzen kunnen zomaar oplopen tot boven de half miljoen.

Was je onder de indruk van de 350 pk die WTCR-racers uit de 2,0-liter viercilinders halen? Deze BMW 320i Turbo IMSA uit 1978 haalt meer dan 600 pk uit een turboviercilinder. Deze motoren waren de voorlopers van de F1-motoren van BMW. Over een prijs wil de veiler nog niet zeggen.

Ook tof, deze BMW M3 DTM Tribute uit 1989. Het is, zoals de naam doet vermoeden, géén echte DTM-auto. Ergens in zijn bestaan is de auto verbouwd om eruit te zien als een DTM-racer. Ook het interieur is volledig race, inclusief een rolkooi.

Als kers op de taart is de collectie ook een BMW 3.0 CSL uit 1972 rijk. Dit is de straatversie met een zes-in-lijn. Dit is een zeldzame versie met carburateurs, daarvan zijn er slechts 169 stuks gebouwd. Specialist Hagerty verwacht dat deze tussen de 250.000 en 330.000 dollar kan opbrengen.

De BMW Motorsport Collection van Henry Schmitt gaat in het weekend van 15 augustus onder de hamer in Monterey, Californië. RM Sotheby’s is verantwoordelijk voor het aannemen van de biedingen. En vergeet je belofte niet. Komt het niet uit, willen wij ze ook wel voor je uitlaten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear