Het is grappig om te zien hoe de trend bij de zogenoemde premiummerken verschuift naar steeds grotere grilles. Audi doet het, Lexus doet het nog meer en ook BMW snuift flink door met zijn enorme nieren. Dat terwijl de elektrische auto, waar alle merken uiteindelijk heen willen, helemaal geen grille nodig heeft. Niet voor motorkoeling, tenminste.
Misschien brengen automerken de laatste ode aan de koelingsgaten voor radiatoren, intercoolers en oliekoelers. Of is het een trend ingezet door de Chinese markt en zijn voorkeuren? Hoe dan ook, de BMW X5 is inmiddels officieel vrijgegeven en zoals je al verwachtte: de neusgaten zijn enorm.
Het is een makkelijk mikpunt, die nieren. Toch moeten we eerlijk bekennen dat de BMW X5 ze goed draagt. Misschien hebben de designers hun draai gevonden, of misschien passen ze goed bij de BMW X5, we weten het niet. De proporties kloppen in ieder geval. Beter dan bij de X7.
De achterkant van de BMW X5 had zo van Jeep kunnen komen, maar ook daar kunnen we niet op haten. En het interieur loopt qua aantrekkelijkheid flink in op Audi en Mercedes. Het is bovendien het eerste model van BMW dat vanuit de fabriek leverbaar is met 22-inch wielen. Past goed bij de nieren.
De vierde generatie BMW X5 deelt trouwens het platform van de 5-serie en 7-serie. De lengte is met 36 millimeter gegroeid tot 4.922 millimeter, de breedte tot 2.004 millimeter en de hoogte met 19 millimeter tot 1.745 millimeter. De wielbasis groeide naar 2.975 millimeter.
Motoren BMW X5
Wereldwijd levert BMW vier motoren, maar helaas krijgt Europa de xDrive50i met 462 pk niet. We moeten het doen met de zes-in-lijn (xDrive40i) met 340 pk. Deze motor stuwt de SUV in 5,5 seconden naar de 100 km/u met een top van 243 km/u.
De twee dieselmotoren zijn de xDrive30d met 265 pk en de M50d met 400 pk. Die laatste zorgt voor een sprinttijd van 5,2 seconden en een top van 250 km/u. Optioneel kun je de X5 uitrusten met een offroad-pakket met luchtvering op zowel de vóór- als de achteras, beschermingspanelen onder de vóór- en achterzijde en speciale displays in het instrumentenpaneel en de Control Display.
Reacties