
Het is grappig om te zien hoe de trend bij de zogenoemde premiummerken verschuift naar steeds grotere grilles. Audi doet het, Lexus doet het nog meer en ook BMW snuift flink door met zijn enorme nieren. Dat terwijl de elektrische auto, waar alle merken uiteindelijk heen willen, helemaal geen grille nodig heeft. Niet voor motorkoeling, tenminste.
Misschien brengen automerken de laatste ode aan de koelingsgaten voor radiatoren, intercoolers en oliekoelers. Of is het een trend ingezet door de Chinese markt en zijn voorkeuren? Hoe dan ook, de BMW X5 is inmiddels officieel vrijgegeven en zoals je al verwachtte: de neusgaten zijn enorm.
Het is een makkelijk mikpunt, die nieren. Toch moeten we eerlijk bekennen dat de BMW X5 ze goed draagt. Misschien hebben de designers hun draai gevonden, of misschien passen ze goed bij de BMW X5, we weten het niet. De proporties kloppen in ieder geval. Beter dan bij de X7.
De achterkant van de BMW X5 had zo van Jeep kunnen komen, maar ook daar kunnen we niet op haten. En het interieur loopt qua aantrekkelijkheid flink in op Audi en Mercedes. Het is bovendien het eerste model van BMW dat vanuit de fabriek leverbaar is met 22-inch wielen. Past goed bij de nieren.
De vierde generatie BMW X5 deelt trouwens het platform van de 5-serie en 7-serie. De lengte is met 36 millimeter gegroeid tot 4.922 millimeter, de breedte tot 2.004 millimeter en de hoogte met 19 millimeter tot 1.745 millimeter. De wielbasis groeide naar 2.975 millimeter.
Motoren BMW X5
Wereldwijd levert BMW vier motoren, maar helaas krijgt Europa de xDrive50i met 462 pk niet. We moeten het doen met de zes-in-lijn (xDrive40i) met 340 pk. Deze motor stuwt de SUV in 5,5 seconden naar de 100 km/u met een top van 243 km/u.
De twee dieselmotoren zijn de xDrive30d met 265 pk en de M50d met 400 pk. Die laatste zorgt voor een sprinttijd van 5,2 seconden en een top van 250 km/u. Optioneel kun je de X5 uitrusten met een offroad-pakket met luchtvering op zowel de vóór- als de achteras, beschermingspanelen onder de vóór- en achterzijde en speciale displays in het instrumentenpaneel en de Control Display.
Meer van TopGear


De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Deze dikke BMW heeft geen M Sportpakket en eigenlijk is dat mooier ook

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

De nieuwe gepantserde BMW X5 met V8 van de politie houdt kogels van een AK-47 tegen

Veel vijanden? BMW bouwt een nieuwe gepantserde X5

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

Zo weet je alles over de F1-race in België in minder dan 120 seconden
