Na het door het volledige programma doorvoeren van haar EfficientDynamics technologie met onder meer start/stop functie, schakelindicator en verbeteringen aan techniek, elektronica en aërodynamica zet BMW met Vision EfficientDynamics de volgende stap.
 
BMW doet natuurlijk alsof ze helemaal zelf iets hebben uitgevonden, maar een grote SUV met hybride-aandrijving is al jaren te koop. BMW komt met de X5 op dit moment nog niet verder dan een conceptstudie. Als deze auto nu op de markt zou komen, heeft BMW wel de primeur van een diesel-hybride.
 
Bijzonder is wel dat in de grote X5 de 2 liter diesel ligt uit de 1-serie, de variant met twin-turbo en 204 pk wel te verstaan. Het koppel van 400 Nm is niet mis en daar voegt de elektromotor nog eens 210 Nm aan toe. Deze is in de aandrijflijn geïntegreerd en dient bij afremmen als generator om energie terug te winnen. Deze wordt weer opgeslagen in accu’s, zodat als de motor voor een stoplicht afslaat allerhande voorzieningen aan boord hieruit gevoegd worden.
 
BMW gaat nog een stapje verder met een zonnepaneel op het dak die weer stroom levert aan allerhande randapparatuur, maar ook kan worden gebruikt om de transmissieolie voor te verwarmen voor een snellere koude start. De nieuwe achttraps automaat is klaar voor productie, ja waarom zou je bij Lexus achterblijven? En de auto heeft aërodynamische wieldoppen die bij een snelheid van 160 km/u 1 kW minder vermogen nodig hebben. Nou, wat zal de wereld daar beter van worden, maar alle kleine beetjes helpen! En het resultaat van dit alles: een acceleratie van 0 tot 100 in 8,9 seconden en een CO2-uitstoot van 172 g/km.

Reacties