
Van alle modellen in het BMW-gamma begon de X5 toch wel een beetje het dikke opaatje te worden. Gelukkig is zijn opvolger nu hier: de derde generatie X5 is niet alleen optisch en qua gadgets weer bij de tijd, maar is ook groter, ruimer, lichter en uiteraard zuiniger.
De opnieuw getekende (maar in een oogopslag herkenbare) carrosserie weet dankzij aerodynamische trucjes, waaronder de zogenoemde aero blades bij de achterruit, een nette CW-waarde van 0,31 te scoren. Ook werd er tot 90 kilo van het gewicht af gesnoept. Het dashboard werd opnieuw vormgegeven, de zitpositie werd verhoogd en de bagageruimte groeide naar 650 liter (1.870 liter met de achterbank plat). Je kunt nu zien hoe het met de xDrive-vierwielaandrijving gesteld is via een status display op een groot 10,25-inch scherm.
Natuurlijk kun je kiezen uit verschillende zaken die de rijervaring aangenamer maken, zoals drie verschillende adaptieve onderstelpakketten (Dynamic, Professional of M), en zijn er tevens talloze elektronische hulpjes te krijgen om je diezelfde rijervaring weer af te nemen. We noemen er een paar: een Driving Assistant met rijbaanherkenning en zelfremfunctie bij voetgangers of een dreigende botsing, een verbeterde parkeerassistent, actieve cruisecontrole met stop & go, en een file-assistent die de pedalen én het stuur van je overneemt. Je weet dat je niet zonder kunt.
Verder is er goed nieuws voor degenen die enkel vallen voor uiterlijk vertoon: voor het eerst wordt de X5 ook zonder vierwielaandrijving aangeboden, in combinatie met een viercilinder dieselmotor die gemiddeld slechts 5,6 l/100 km verbruikt en 149 g/km aan CO2 uitbraakt. De versies die je wel wilt hebben, zijn de eveneens zuinigere en schonere xDrive30d (258 pk), xDrive50i (450 pk) en M50d (381 pk). Dat zijn ook de drie die meteen leverbaar worden wanneer de X5 in november op de markt komt. Kort daarna verschijnen de xDrive25d, xDrive35i, xDrive40d en bovengenoemde sDrive25d, altijd in combinatie met een achttraps automaat. Alle varianten voldoen aan de Euro6-norm, dus BMW's hoogste kan er weer even tegen.
Meer van TopGear


De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Deze dikke BMW heeft geen M Sportpakket en eigenlijk is dat mooier ook

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

De nieuwe gepantserde BMW X5 met V8 van de politie houdt kogels van een AK-47 tegen

Veel vijanden? BMW bouwt een nieuwe gepantserde X5

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)
