BMW X5 is er weer helemaal bij

Van alle modellen in het BMW-gamma begon de X5 toch wel een beetje het dikke opaatje te worden. Gelukkig is zijn opvolger nu hier: de derde generatie X5 is niet alleen optisch en qua gadgets weer bij de tijd, maar is ook groter, ruimer, lichter en uiteraard zuiniger.

De opnieuw getekende (maar in een oogopslag herkenbare) carrosserie weet dankzij aerodynamische trucjes, waaronder de zogenoemde aero blades bij de achterruit, een nette CW-waarde van 0,31 te scoren. Ook werd er tot 90 kilo van het gewicht af gesnoept. Het dashboard werd opnieuw vormgegeven, de zitpositie werd verhoogd en de bagageruimte groeide naar 650 liter (1.870 liter met de achterbank plat). Je kunt nu zien hoe het met de xDrive-vierwielaandrijving gesteld is via een status display op een groot 10,25-inch scherm.

Natuurlijk kun je kiezen uit verschillende zaken die de rijervaring aangenamer maken, zoals drie verschillende adaptieve onderstelpakketten (Dynamic, Professional of M), en zijn er tevens talloze elektronische hulpjes te krijgen om je diezelfde rijervaring weer af te nemen. We noemen er een paar: een Driving Assistant met rijbaanherkenning en zelfremfunctie bij voetgangers of een dreigende botsing, een verbeterde parkeerassistent, actieve cruisecontrole met stop & go, en een file-assistent die de pedalen én het stuur van je overneemt. Je weet dat je niet zonder kunt.

Verder is er goed nieuws voor degenen die enkel vallen voor uiterlijk vertoon: voor het eerst wordt de X5 ook zonder vierwielaandrijving aangeboden, in combinatie met een viercilinder dieselmotor die gemiddeld slechts 5,6 l/100 km verbruikt en 149 g/km aan CO2 uitbraakt. De versies die je wel wilt hebben, zijn de eveneens zuinigere en schonere xDrive30d (258 pk), xDrive50i (450 pk) en M50d (381 pk). Dat zijn ook de drie die meteen leverbaar worden wanneer de X5 in november op de markt komt. Kort daarna verschijnen de xDrive25d, xDrive35i, xDrive40d en bovengenoemde sDrive25d, altijd in combinatie met een achttraps automaat. Alle varianten voldoen aan de Euro6-norm, dus BMW's hoogste kan er weer even tegen.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken