
Van alle modellen in het BMW-gamma begon de X5 toch wel een beetje het dikke opaatje te worden. Gelukkig is zijn opvolger nu hier: de derde generatie X5 is niet alleen optisch en qua gadgets weer bij de tijd, maar is ook groter, ruimer, lichter en uiteraard zuiniger.
De opnieuw getekende (maar in een oogopslag herkenbare) carrosserie weet dankzij aerodynamische trucjes, waaronder de zogenoemde aero blades bij de achterruit, een nette CW-waarde van 0,31 te scoren. Ook werd er tot 90 kilo van het gewicht af gesnoept. Het dashboard werd opnieuw vormgegeven, de zitpositie werd verhoogd en de bagageruimte groeide naar 650 liter (1.870 liter met de achterbank plat). Je kunt nu zien hoe het met de xDrive-vierwielaandrijving gesteld is via een status display op een groot 10,25-inch scherm.
Natuurlijk kun je kiezen uit verschillende zaken die de rijervaring aangenamer maken, zoals drie verschillende adaptieve onderstelpakketten (Dynamic, Professional of M), en zijn er tevens talloze elektronische hulpjes te krijgen om je diezelfde rijervaring weer af te nemen. We noemen er een paar: een Driving Assistant met rijbaanherkenning en zelfremfunctie bij voetgangers of een dreigende botsing, een verbeterde parkeerassistent, actieve cruisecontrole met stop & go, en een file-assistent die de pedalen én het stuur van je overneemt. Je weet dat je niet zonder kunt.
Verder is er goed nieuws voor degenen die enkel vallen voor uiterlijk vertoon: voor het eerst wordt de X5 ook zonder vierwielaandrijving aangeboden, in combinatie met een viercilinder dieselmotor die gemiddeld slechts 5,6 l/100 km verbruikt en 149 g/km aan CO2 uitbraakt. De versies die je wel wilt hebben, zijn de eveneens zuinigere en schonere xDrive30d (258 pk), xDrive50i (450 pk) en M50d (381 pk). Dat zijn ook de drie die meteen leverbaar worden wanneer de X5 in november op de markt komt. Kort daarna verschijnen de xDrive25d, xDrive35i, xDrive40d en bovengenoemde sDrive25d, altijd in combinatie met een achttraps automaat. Alle varianten voldoen aan de Euro6-norm, dus BMW's hoogste kan er weer even tegen.
Meer van TopGear


De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Deze dikke BMW heeft geen M Sportpakket en eigenlijk is dat mooier ook

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

De nieuwe gepantserde BMW X5 met V8 van de politie houdt kogels van een AK-47 tegen

Veel vijanden? BMW bouwt een nieuwe gepantserde X5

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
