
Met het verschijnen van de nieuwe BMW X5 en X6 moesten er vroeg of laat weer een paar opperversies komen, auto's waarvan zelfs de meest verveelde sjeiks en de meest gefortuneerde voetballers zouden zeggen: ho ho, is dit niet een beetje overdreven? BMW M heeft het voor elkaar: maak kennis met de nieuwe X5 M en X6 M, auto's die de wijze en bescheiden levensadviezen van je oude oma niet alleen in de wind slaan, maar ze vertrappelen onder hun brede 21-inchers.
Over de sociale implicaties van megasnelle roeptoeter-SUV's is al genoeg gezegd en geschreven, dus laten we volstaan met een paar cijfertjes om je tegen de borst te stoten dan wel het hoofd op hol te brengen: 4,4 liter, acht cilinders, twee turbo's, 575 pk, 750 Nm. Dat is 20 pk en 70 Nm méér dan de vorige über-M's, en dat terwijl er ook een 20 procent lager verbruik wordt genoteerd: gemiddeld 11,1 l/100 km. De uitstoot ligt met 258 g/km bijna 70 g/km lager. Tip: zorg dat je dit laatste feitje paraat hebt wanneer boze figuren je met superfoods gaan bekogelen.
Mede dankzij de achttraps M Steptronic-automaat bulderen de X5 M en X6 M in 4,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat maakt het wel wat lastig voor omstanders om de uiterlijke veranderingen ten opzichte van de standaard modellen te spotten: de dikke voorbumper, brede dorpels en unieke buitenspiegels zou je zomaar kunnen missen. De M-dakspoiler en vier uitlaten zullen je echter wel bijblijven, in je meest vernederende dromen.
Vanaf april zijn de nieuwe M-beulen te krijgen. De prijzen worden binnenkort bekendgemaakt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


BMW X5 en X6 krijgen een facelift, dit is er vernieuwd

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Deze gemodificeerde BMW X6 M Competition heeft ál het koolstofvezel

Gasten vullen auto met popcorn

G-Power BMW X6 M: 800 pk is overdreven genoeg

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze actie van Greenpeace zorgt er voor dat jij formeel geen 130 meer mag rijden

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Even opletten: als jouw banden dit kenmerk hebben, zijn ze over twee weken verboden in België
