
Met het verschijnen van de nieuwe BMW X5 en X6 moesten er vroeg of laat weer een paar opperversies komen, auto's waarvan zelfs de meest verveelde sjeiks en de meest gefortuneerde voetballers zouden zeggen: ho ho, is dit niet een beetje overdreven? BMW M heeft het voor elkaar: maak kennis met de nieuwe X5 M en X6 M, auto's die de wijze en bescheiden levensadviezen van je oude oma niet alleen in de wind slaan, maar ze vertrappelen onder hun brede 21-inchers.
Over de sociale implicaties van megasnelle roeptoeter-SUV's is al genoeg gezegd en geschreven, dus laten we volstaan met een paar cijfertjes om je tegen de borst te stoten dan wel het hoofd op hol te brengen: 4,4 liter, acht cilinders, twee turbo's, 575 pk, 750 Nm. Dat is 20 pk en 70 Nm méér dan de vorige über-M's, en dat terwijl er ook een 20 procent lager verbruik wordt genoteerd: gemiddeld 11,1 l/100 km. De uitstoot ligt met 258 g/km bijna 70 g/km lager. Tip: zorg dat je dit laatste feitje paraat hebt wanneer boze figuren je met superfoods gaan bekogelen.
Mede dankzij de achttraps M Steptronic-automaat bulderen de X5 M en X6 M in 4,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat maakt het wel wat lastig voor omstanders om de uiterlijke veranderingen ten opzichte van de standaard modellen te spotten: de dikke voorbumper, brede dorpels en unieke buitenspiegels zou je zomaar kunnen missen. De M-dakspoiler en vier uitlaten zullen je echter wel bijblijven, in je meest vernederende dromen.
Vanaf april zijn de nieuwe M-beulen te krijgen. De prijzen worden binnenkort bekendgemaakt.
Meer van TopGear


BMW X5 en X6 krijgen een facelift, dit is er vernieuwd

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Deze gemodificeerde BMW X6 M Competition heeft ál het koolstofvezel

Gasten vullen auto met popcorn

G-Power BMW X6 M: 800 pk is overdreven genoeg

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Dit type autoband ziet er cool uit, maar is altijd gevaarlijk (zelfs de duurdere merken)

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt
