
Met het verschijnen van de nieuwe BMW X5 en X6 moesten er vroeg of laat weer een paar opperversies komen, auto's waarvan zelfs de meest verveelde sjeiks en de meest gefortuneerde voetballers zouden zeggen: ho ho, is dit niet een beetje overdreven? BMW M heeft het voor elkaar: maak kennis met de nieuwe X5 M en X6 M, auto's die de wijze en bescheiden levensadviezen van je oude oma niet alleen in de wind slaan, maar ze vertrappelen onder hun brede 21-inchers.
Over de sociale implicaties van megasnelle roeptoeter-SUV's is al genoeg gezegd en geschreven, dus laten we volstaan met een paar cijfertjes om je tegen de borst te stoten dan wel het hoofd op hol te brengen: 4,4 liter, acht cilinders, twee turbo's, 575 pk, 750 Nm. Dat is 20 pk en 70 Nm méér dan de vorige über-M's, en dat terwijl er ook een 20 procent lager verbruik wordt genoteerd: gemiddeld 11,1 l/100 km. De uitstoot ligt met 258 g/km bijna 70 g/km lager. Tip: zorg dat je dit laatste feitje paraat hebt wanneer boze figuren je met superfoods gaan bekogelen.
Mede dankzij de achttraps M Steptronic-automaat bulderen de X5 M en X6 M in 4,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat maakt het wel wat lastig voor omstanders om de uiterlijke veranderingen ten opzichte van de standaard modellen te spotten: de dikke voorbumper, brede dorpels en unieke buitenspiegels zou je zomaar kunnen missen. De M-dakspoiler en vier uitlaten zullen je echter wel bijblijven, in je meest vernederende dromen.
Vanaf april zijn de nieuwe M-beulen te krijgen. De prijzen worden binnenkort bekendgemaakt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


BMW X5 en X6 krijgen een facelift, dit is er vernieuwd

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Deze gemodificeerde BMW X6 M Competition heeft ál het koolstofvezel

Gasten vullen auto met popcorn

G-Power BMW X6 M: 800 pk is overdreven genoeg

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
