BMW X5 M en X6 M: de beulen

Met het verschijnen van de nieuwe BMW X5 en X6 moesten er vroeg of laat weer een paar opperversies komen, auto's waarvan zelfs de meest verveelde sjeiks en de meest gefortuneerde voetballers zouden zeggen: ho ho, is dit niet een beetje overdreven? BMW M heeft het voor elkaar: maak kennis met de nieuwe X5 M en X6 M, auto's die de wijze en bescheiden levensadviezen van je oude oma niet alleen in de wind slaan, maar ze vertrappelen onder hun brede 21-inchers.

Over de sociale implicaties van megasnelle roeptoeter-SUV's is al genoeg gezegd en geschreven, dus laten we volstaan met een paar cijfertjes om je tegen de borst te stoten dan wel het hoofd op hol te brengen: 4,4 liter, acht cilinders, twee turbo's, 575 pk, 750 Nm. Dat is 20 pk en 70 Nm méér dan de vorige über-M's, en dat terwijl er ook een 20 procent lager verbruik wordt genoteerd: gemiddeld 11,1 l/100 km. De uitstoot ligt met 258 g/km bijna 70 g/km lager. Tip: zorg dat je dit laatste feitje paraat hebt wanneer boze figuren je met superfoods gaan bekogelen.

Mede dankzij de achttraps M Steptronic-automaat bulderen de X5 M en X6 M in 4,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat maakt het wel wat lastig voor omstanders om de uiterlijke veranderingen ten opzichte van de standaard modellen te spotten: de dikke voorbumper, brede dorpels en unieke buitenspiegels zou je zomaar kunnen missen. De M-dakspoiler en vier uitlaten zullen je echter wel bijblijven, in je meest vernederende dromen.

Vanaf april zijn de nieuwe M-beulen te krijgen. De prijzen worden binnenkort bekendgemaakt.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken