
Ze hebben hun tijd ervoor genomen; precies een jaar geleden reden we al met een prototype van de plug-in hybride van de BMW X5. En nu vindt BMW het tijd geworden dat jullie dat ook allemaal gaan doen, want hij is er: de X5 xDrive40e, zoals hij voluit heet.
De technische basis wordt gevormd door een tweeliter viercilinder met 245 pk en 350 Nm. Daarnaast zijn er twee elektromotoren, één van 113 pk, de ander levert 75 pk. Daarmee kom je uit op een systeemvermogen van 313 pk en 450 Nm trekkracht. Dat is ruim voldoende om de X5 op een passende manier van z'n plek te krijgen: de sprint naar 100 km/u hoeft niet per se langer dan 6,8 seconden te duren. De topsnelheid is begrensd op 210 km/u, tenzij je puur elektrisch wilt rijden – dan gaat ie écht niet harder dan 120 km/u. Dat puur elektrische houdt de X5 op volle accu's trouwens 31 kilometer vol.
Opmerkelijk is dat BMW dus kennelijk niet de pk-wedloop aangaat met concurrenten als de Porsche Cayenne Hybrid of de onlangs geïntroduceerde Volvo XC90 T8; die hebben met respectievelijk 416 en 400 pk aanzienlijk meer power in huis. Wat de X5 wel met die twee gemeen heeft: een bijzonder laag normverbruik van 3,3 l/100 km en een bijtellingspercentage van 14 procent (want een CO2-uitstoot van 77 gram per kilometer).
De X5 xDrive40e is leverbaar vanaf de tweede helft van september. De Nederlandse prijzen beginnen bij 81.000 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze dikke BMW heeft geen M Sportpakket en eigenlijk is dat mooier ook

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

De nieuwe gepantserde BMW X5 met V8 van de politie houdt kogels van een AK-47 tegen

Veel vijanden? BMW bouwt een nieuwe gepantserde X5

BMW iX5 Hydrogen review: Hoe rijdt de waterstofauto van BMW?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is er met de tellerstand van je auto gesjoemeld? Dan kan je auto vanaf nu afgepakt worden

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen
