
Ze hebben hun tijd ervoor genomen; precies een jaar geleden reden we al met een prototype van de plug-in hybride van de BMW X5. En nu vindt BMW het tijd geworden dat jullie dat ook allemaal gaan doen, want hij is er: de X5 xDrive40e, zoals hij voluit heet.
De technische basis wordt gevormd door een tweeliter viercilinder met 245 pk en 350 Nm. Daarnaast zijn er twee elektromotoren, één van 113 pk, de ander levert 75 pk. Daarmee kom je uit op een systeemvermogen van 313 pk en 450 Nm trekkracht. Dat is ruim voldoende om de X5 op een passende manier van z'n plek te krijgen: de sprint naar 100 km/u hoeft niet per se langer dan 6,8 seconden te duren. De topsnelheid is begrensd op 210 km/u, tenzij je puur elektrisch wilt rijden – dan gaat ie écht niet harder dan 120 km/u. Dat puur elektrische houdt de X5 op volle accu's trouwens 31 kilometer vol.
Opmerkelijk is dat BMW dus kennelijk niet de pk-wedloop aangaat met concurrenten als de Porsche Cayenne Hybrid of de onlangs geïntroduceerde Volvo XC90 T8; die hebben met respectievelijk 416 en 400 pk aanzienlijk meer power in huis. Wat de X5 wel met die twee gemeen heeft: een bijzonder laag normverbruik van 3,3 l/100 km en een bijtellingspercentage van 14 procent (want een CO2-uitstoot van 77 gram per kilometer).
De X5 xDrive40e is leverbaar vanaf de tweede helft van september. De Nederlandse prijzen beginnen bij 81.000 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear



De BMW X5 M en X6 M zijn nu mild-hybrides (maar wel met een V8)


BMW X5 en X6 krijgen een facelift, dit is er vernieuwd


De 10 snelste SUV’s ter wereld


Over de BMW X5 van DSI die je gisteren op het Leidseplein zag


BMW-rijder wordt gepakt met 225+


De eerste elektrische BMW i5 krijgt een M Performance-model en een i5 Touring


BMW gaat nooit meer een Z4 M Coupé maken


Waarom er een laagje ijs op het vulpistool zit na het tanken van waterstof



Met de iX5 Hydrogen (op waterstof) wil BMW de druk op het elektriciteitsnet verlagen


BMW i7 review: Hoe rijdt het elektrische vlaggenschip van BMW?


Buitenkans: Het beste van vijf generaties M3 en M4 kan in één keer van jou zijn


Lego en Land Rover vieren de 75e verjaardag van de Defender


Ford Bronco komt definitief naar Nederland met EcoBoost V6 (335 pk)


De Kia EV9 komt familiezeulen: elektrische SUV met drie zitrijen


Lexus RZ 450e: 1e rij-indruk


Tesla Model X Plaid review: Hoe rijdt 1.020 pk met een half stuur?


Waar Ferrari een V12 in de SUV legt, wordt de Lamborghini Urus een hybride



Slim verdienen: Tesla creëerde zelf een probleem en verkoopt daar nu de oplossing voor


‘EV-rijders zijn niet meer bang om stil te vallen met een lege accu’


Volgend jaar kun jij jouw elektrische auto laten ombouwen om draadloos te laden


Waarom Volkswagen na een omzet van 74 miljard ook nog 1,2 miljard subsidie krijgt


Deze laadrobot van Hyundai stopt zelf de laadkabel in jouw auto


De racestreep op deze Polestar 2 BST Edition 230 kost je 1.000 piek


Mercedes-AMG C 63 S E Performance review: Hoe rijdt PHEV-AMG met viercilinder?



Waarom de nieuwe VW California-camper niet 35.000 euro goedkoper wordt (net als de Multivan)



Volkswagen moet de eerste Nederlander betalen voor een sjoemeldiesel


Het grootste festival voor Volkwagen-busjes is terug (en je mag zonder busje komen)


Waarom deze VW Golf GTI wel legaal met kleine kentekenplaten mag rijden


De nieuwe Volkswagen ID.2All heeft de tellers van de Golf 1 of Kever


Beide rijbanen van de A2 rijden nu richting Utrecht vanwege wegafsluiting


Frankrijk schaft trajectcontroles af omdat ze te goed werken



Waarom de nieuwe VW California-camper niet 35.000 euro goedkoper wordt (net als de Multivan)



Volkswagen moet de eerste Nederlander betalen voor een sjoemeldiesel



Slim verdienen: Tesla creëerde zelf een probleem en verkoopt daar nu de oplossing voor


Reacties