Ze hebben hun tijd ervoor genomen; precies een jaar geleden reden we al met een prototype van de plug-in hybride van de BMW X5. En nu vindt BMW het tijd geworden dat jullie dat ook allemaal gaan doen, want hij is er: de X5 xDrive40e, zoals hij voluit heet.

De technische basis wordt gevormd door een tweeliter viercilinder met 245 pk en 350 Nm. Daarnaast zijn er twee elektromotoren, één van 113 pk, de ander levert 75 pk. Daarmee kom je uit op een systeemvermogen van 313 pk en 450 Nm trekkracht. Dat is ruim voldoende om de X5 op een passende manier van z'n plek te krijgen: de sprint naar 100 km/u hoeft niet per se langer dan 6,8 seconden te duren. De topsnelheid is begrensd op 210 km/u, tenzij je puur elektrisch wilt rijden – dan gaat ie écht niet harder dan 120 km/u. Dat puur elektrische houdt de X5 op volle accu's trouwens 31 kilometer vol. 

Opmerkelijk is dat BMW dus kennelijk niet de pk-wedloop aangaat met concurrenten als de Porsche Cayenne Hybrid of de onlangs geïntroduceerde Volvo XC90 T8; die hebben met respectievelijk 416 en 400 pk aanzienlijk meer power in huis. Wat de X5 wel met die twee gemeen heeft: een bijzonder laag normverbruik van 3,3 l/100 km en een bijtellingspercentage van 14 procent (want een CO2-uitstoot van 77 gram per kilometer).

De X5 xDrive40e is leverbaar vanaf de tweede helft van september. De Nederlandse prijzen beginnen bij 81.000 euro.

Reacties