Kijk eens even, fans en vijanden van SUV-coupé-achtigen: we hebben hier de nieuwe BMW X6 voor jullie. Ja, het is 'm echt. Wij dachten eerst ook dat ze ons foto's van de X4 gestuurd hadden, maar het is de X6. Zeker weten.

We hebben de afgelopen jaren weinig mogelijkheden voorbij laten gaan om te laten weten hoe vulgair en idioot de X6 is, maar dat heeft niets afgedaan aan de stormloop op BMW-showrooms. Wereldwijd verkocht het merk er maar liefst een kwart miljoen – en dat worden er nog wat meer, aangezien deze nieuwe generatie 'm pas in december komt aflossen.

Zoals je zou verwachten met het oog op BMW's technologische vernieuwingsdrang is de nieuwe X6 op alle vlakken beter dan de oude. Zo heeft ie meer vermogen, een lager verbruik, en biedt ie meer ruimte. En er is een nieuw designelement: die vouw die over de achterste wielkasten heen schiet. De X4 heeft 'm ook, maar de X3 en X5 niet. Alleen de X6 heeft de typische BMW air breathers, de 'kieuwen' achter de voorwielen, zodat er toch nog iets is waaraan je 'm ten opzichte van de X4 kunt herkennen.

Onderhuids is de X6, als vanouds, direct gerelateerd aan de X5 – maar dan wat scherper afgesteld. Alle versies hebben standaard vierwielaandrijving en een achttraps automaat. Dé motor voor deze auto is de M50d, met z'n drie turbo's, 381 pk en een 0-tot-100-tijd van 5,2 seconden. De CO2-uitstoot: een haast ongelooflijk lage 174 g/km. In het voorjaar van 2015 volgen de 35i (306 pk) en de 40d (313 pk); bij de introductie kun je alvast kiezen voor de populaire 30d-versie (258 pk), of voor de 50i met een V8 turbo benzinemotor en 450 pk, als je graag doet alsof je in Amerika woont.

Er zijn drie optionele onderstellen leverbaar op de X6. Met Dynamic krijg je een actief anti-rolsysteem, adaptieve dempers en een achterdifferentieel met torque vectoring. Bestel je Comfort, dan krijg je luchtvering achter, plus adaptieve dempers. Ga je voor Professional, dan krijg je al dit lekkers bij elkaar. BMW biedt verder uitgebreide interieurpakketten aan met de meest aanlokkelijke namen; wie kan het weerstaan om een vinkje te zetten naast de term 'Design Pure Extravagance'? Ook zijn er scherpe M-opties, en veel grote velgen, die je natuurlijk zult bestellen omdat het een X6 is en dat zo hoort.

Tenslotte kun je natuurlijk op je vingers natellen dat er ook een X6M zal komen. Al was het maar omdat we de grond al voelen trillen.

Reacties