
We vonden het vroeger altijd heel bijzonder dat Kapitein Picard van Star Trek zo moest benadrukken dat hij ergens zonder haar op z’n hoofd heenging. Pas toen we ouder waren, begrepen we dat hij boldly (dapper) zei, en niet baldly (kalend). We hebben het even voor je nagekeken: alle mensen achter deze Boldmen CR4 hebben nog haar op de knar. Het bedrijf achter deze omgebouwde BMW Z4 werd vorig jaar opgericht met hulp van Friedhelm Wiesmann, één van de broers achter sportautomerk Wiesmann.
De Boldmen CR4 begint zijn leven als een BMW Z4 van de nieuwste generatie. Het vermogen van de 3,0-liter zes-in-lijn groeit ietsjes naar 409 pk en 610 Nm, maar dat is niet waar het hele project om draait. Bijna de volledige carrosserie verdwijnt de prullenbak in en Boldmen monteert een nieuwe koolstofvezel koets. De nieuwe 0-100-tijd dankzij het afgenomen gewicht en de toename in vermogen is 3,9 seconden. Het vermogen gaat via een automaat naar de achterwielen.
Het uiterlijk van de Boldmen CR4
De koplampen met koolstofvezel armatuur doen denken aan die van de Alfa Romeo 4C, maar deze CR4 kan het iets meer hebben, wat ons betreft. De achterkant met de aflopende zijkanten doet sterk denken aan de auto’s van het merk Wiesmann. Sowieso lijkt de auto iets meer volume in de neus te hebben, waardoor de verhoudingen beter kloppen dan bij de Z4. En zijn we gek als we een beetje van de Jaguar F-type in de voorbumper zien?
De prijs van de omgebouwde Z4
In totaal moeten 100 Z4’s de make-over krijgen naar Boldmen CR4. De eerste twintig staan voor dit jaar op de planning. Per stuk moeten de auto’s 185.000 euro kosten, zonder Nederlandse belastingen. Dat is bijna drie keer zoveel als de normale Z4 M40i, die in Duitsland 62.700 euro kost. De Nederlandse prijs voor de CR4 is niet bekend. Een BMW Z4 M40i kost hier minimaal 78.888 euro.
Is dit dan de nieuwe Wiesmann?
Nee, de Boldmen CR4 staat helemaal los van het automerk Wiesmann. De financiële crisis deed Wiesmann de das om en het bedrijf stopte in 2014 met de verkoop van hun auto’s. De broers Wiesmann verkochten de toko aan investeerder Roheen Berry, die wel grootse plannen heeft met het merk. Het plan van automerk Wiesmann was om in 2020 met een nieuw model te komen, maar waarschijnlijk gooide corona de planning overhoop.
Meer van TopGear


BMW Z4 met 500 pk kost 250.000 euro, maar heeft een unieke feature

Bij deze BMW is de handbak een optie van 15.000 euro – is ie dat waard? (review)

Voor een hoop geld kun jij je BMW Z4 laten ombouwen tot een soort BMW 507

Bij BMW is de handbak springlevend: Je mag nu ook zelf schakelen in de sterkste Z4

Dit is een straatlegale BMW Z4 GT3-racer met een Mercedes-V12 (1.500+ pk!)

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Voor wie elektrische Rolls-Royce Spectre te stil vindt, is er nu eentje met een V12

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Met deze enorme cabrio zou Cadillac graag klanten van Rolls-Royce pikken

Op dit vakantie-eiland is (bijna) elke cabrio een taxi, zelfs de busjes

Nederlands bedrijf bouwt Defender 130 om tot op maat gemaakte pick-up

De Rolls-Royce Arcadia Droptail is dankzij zijn klok misschien wel de duurste Rolls ooit

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Aankomende vrijdag sta je in de file, maar dat is niet de schuld van werkzaamheden of vakantieverkeer

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Ik ben niet echt te vinden voor de “net uit de tube geknepen” look van de achterkant maar deze is best wel netjes. De voorkant echter, ik weet niet waar jij die 4C en F-type vergelijking vandaan haalt maar al wat ik daarbij kan voorstellen is één of andere low budget AliExpress Nissan GT-R look front conversie. Zo ééntje waar de foto bij de advertentie een echte GT-R laat zien maar wanneer je alles installeert, het er als dit komt uit te zien. lol