
We vonden het vroeger altijd heel bijzonder dat Kapitein Picard van Star Trek zo moest benadrukken dat hij ergens zonder haar op z’n hoofd heenging. Pas toen we ouder waren, begrepen we dat hij boldly (dapper) zei, en niet baldly (kalend). We hebben het even voor je nagekeken: alle mensen achter deze Boldmen CR4 hebben nog haar op de knar. Het bedrijf achter deze omgebouwde BMW Z4 werd vorig jaar opgericht met hulp van Friedhelm Wiesmann, één van de broers achter sportautomerk Wiesmann.
De Boldmen CR4 begint zijn leven als een BMW Z4 van de nieuwste generatie. Het vermogen van de 3,0-liter zes-in-lijn groeit ietsjes naar 409 pk en 610 Nm, maar dat is niet waar het hele project om draait. Bijna de volledige carrosserie verdwijnt de prullenbak in en Boldmen monteert een nieuwe koolstofvezel koets. De nieuwe 0-100-tijd dankzij het afgenomen gewicht en de toename in vermogen is 3,9 seconden. Het vermogen gaat via een automaat naar de achterwielen.
Het uiterlijk van de Boldmen CR4
De koplampen met koolstofvezel armatuur doen denken aan die van de Alfa Romeo 4C, maar deze CR4 kan het iets meer hebben, wat ons betreft. De achterkant met de aflopende zijkanten doet sterk denken aan de auto’s van het merk Wiesmann. Sowieso lijkt de auto iets meer volume in de neus te hebben, waardoor de verhoudingen beter kloppen dan bij de Z4. En zijn we gek als we een beetje van de Jaguar F-type in de voorbumper zien?
De prijs van de omgebouwde Z4
In totaal moeten 100 Z4’s de make-over krijgen naar Boldmen CR4. De eerste twintig staan voor dit jaar op de planning. Per stuk moeten de auto’s 185.000 euro kosten, zonder Nederlandse belastingen. Dat is bijna drie keer zoveel als de normale Z4 M40i, die in Duitsland 62.700 euro kost. De Nederlandse prijs voor de CR4 is niet bekend. Een BMW Z4 M40i kost hier minimaal 78.888 euro.
Is dit dan de nieuwe Wiesmann?
Nee, de Boldmen CR4 staat helemaal los van het automerk Wiesmann. De financiële crisis deed Wiesmann de das om en het bedrijf stopte in 2014 met de verkoop van hun auto’s. De broers Wiesmann verkochten de toko aan investeerder Roheen Berry, die wel grootse plannen heeft met het merk. Het plan van automerk Wiesmann was om in 2020 met een nieuw model te komen, maar waarschijnlijk gooide corona de planning overhoop.
Meer van TopGear


BMW Z4 met 500 pk kost 250.000 euro, maar heeft een unieke feature

Bij deze BMW is de handbak een optie van 15.000 euro – is ie dat waard? (review)

Voor een hoop geld kun jij je BMW Z4 laten ombouwen tot een soort BMW 507

Bij BMW is de handbak springlevend: Je mag nu ook zelf schakelen in de sterkste Z4

Dit is een straatlegale BMW Z4 GT3-racer met een Mercedes-V12 (1.500+ pk!)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Voor wie elektrische Rolls-Royce Spectre te stil vindt, is er nu eentje met een V12

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Met deze enorme cabrio zou Cadillac graag klanten van Rolls-Royce pikken

Op dit vakantie-eiland is (bijna) elke cabrio een taxi, zelfs de busjes

Nederlands bedrijf bouwt Defender 130 om tot op maat gemaakte pick-up

De Rolls-Royce Arcadia Droptail is dankzij zijn klok misschien wel de duurste Rolls ooit

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Cloe Downsett heeft een bijzondere baan bij Rolls-Royce

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Helmplicht voor fietsers komt er toch, maar alleen voor kale mannen

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Ik ben niet echt te vinden voor de “net uit de tube geknepen” look van de achterkant maar deze is best wel netjes. De voorkant echter, ik weet niet waar jij die 4C en F-type vergelijking vandaan haalt maar al wat ik daarbij kan voorstellen is één of andere low budget AliExpress Nissan GT-R look front conversie. Zo ééntje waar de foto bij de advertentie een echte GT-R laat zien maar wanneer je alles installeert, het er als dit komt uit te zien. lol