Brabham BT62 zet een rijke geschiedenis voort

De legendarische naam Brabham is terug

Brabham BT62
Brabham BT62
Brabham BT62
Brabham BT62
Brabham BT62
Brabham BT62
Brabham BT62
Brabham BT62
Brabham BT62
Brabham BT62
Brabham BT62
Brabham BT62
Brabham BT62
Brabham BT62
Brabham BT62
Brabham BT62
Brabham BT62
Brabham BT62
Brabham BT62
Brabham BT62
Brabham BT62
Brabham BT62

De rijke geschiedenis van de Formule 1 is ongeëvenaard – geen andere motorsport-discipline kan er zelfs maar aan tippen. De verhalen en rivaliteiten zijn te herleiden tot in de jaren vijftig en zestig. Brabham weet dit, want ze waren erbij. Het gelauwerde ex-F1-team vertelt de beste verhalen. De nieuwe circuitauto van het oude F1-team, die de raceauto’s altijd een naam met BT gaf, heet de Brabham BT62. Hij draagt de eervolle badge met bijpassende kleuren en een grote trots. De naam is slechts de eerste knipoog naar het verleden.

Iconische kleuren

De goud-groene kleuren zijn gelijk aan die van de Brabham BT19, die in 1966 de GP van Frankrijk won. Sir Jack Brabham won datzelfde jaar het coureurskampioenschap in de auto. Het bedrijf bouwt 70 exemplaren van de circuitauto ter ere van de 70-jarige F1-geschiedenis van het team.

De eerste 35 exemplaren vieren met hun kleuren de 35 overwinningen. De eerste Brabham BT62 zie je dus hierboven. De tweede zal kleuren dragen van een andere belangrijke Brabham-racer. De prijs? De Brabham BT62 kost je 1,15 miljoen euro (of 1 miljoen pond). Het is de eerste auto van het gereïncarneerde merk. David Brabham (de zoon van Sir Jack Brabham) kwam twaalf jaar geleden op het idee om het bedrijf nieuw leven in te blazen.

Wat krijg je voor je miljoentje?

Een bijzonder laag gewicht van 972 kilo. De 710 pk van de atmosferische 5,4-liter V8 kan zich dus uitstekend focussen op het maken van snelheid. Door de versnellingen gaan doe je met een sequentiële zesbak.

Het vermogen gaat naar de achterwielen en alle aero genereert 1.200 kilo downforce bij elkaar. We hebben minder leuke 70e verjaardagen meegemaakt. Iets met een kunstgebit en het uitblazen van de kaarsjes, en zo.

En verder?

De afmetingen zijn vergelijkbaar met die van een Audi R8 en rondom vind je dubbele wishbone-ophanging. De instelbare stabilisatoren zijn actief. De remmen komen van Brembo en hebben meer potten dan een tuincentrum: zes stuks per rem.

Waarom moet ik de Brabham BT62 kopen?

Omdat het Brabham is, om te beginnen. Daarnaast is het ultieme doel van Brabham om terug te keren naar de 24 Uur van Le Mans. En dat wil je zien. Dus zie het kopen van de Brabham BT62 als het steunen van een goed doel. Deze situatie kent geen verliezers.

Officieel mag de Brabham BT62 zich niet op de openbare weg begeven. We zijn benieuwd hoe lang het duurt voordat een recalcitrante rijkaard een kenteken regelt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws