Het is natuurlijk een kwestie van tijd dat supercars van vroeger hetzelfde prestatiepotentieel hebben als ‘normale’ auto’s van tegenwoordig. Maar dat er tegenwoordig sedans zijn die zelfs mee kunnen komen met relatief recente hypercars, dat is echt wel iets bijzonders. In dit geval hebben we de Brabus 1000 voor je en het is precies wat je denkt: een Brabus met 1000 pk. Goh.
De basis is de Mercedes-AMG S 63 E-Performance. Vervolgens zijn ze helemaal los gegaan op de techniek van de auto. Brabus gaat daar verder in dan veel andere bedrijven. Zo wordt het cilinderinhoud vergroot van 4,0 naar 4,5 liter. Sowieso is er nog vrij weinig origineel AMG, want Brabus pakte het inlaattraject, uitlaattraject én de turbo’s. Deze onderdelen fabriceren ze gewoon zelfs.
Brabus 1000
De verbrandingsmotor werkt vervolgens samen met een elektromotor. Het systeemvermogen – dus het totale vermogen dat de combinatie levert – bedraagt precies 1.000 pk. Dat is één pk minder dan de 1.001 pk die de Veyron leverde. Het koppel is daarentegen veel hoger: 1.820 kan de combinatie leveren. Om te zorgen dat de aandrijfas geen Wokkel wordt, is het koppel begrensd op 1.620 Nm De prestaties grenzen dan ook aan het ridicule. Van 0-100 km/u accelereren duurt slechts 3,1 seconden. Voor de vergelijking: de Veyron doet dat in 2,5 seconden.
Eveneens indrukwekkend is de tijd de Brabus 1000 nodig heeft om de 200 km/u te halen vanuit stilstand: 9,7 seconden. De topsnelheid is wel beduidend lager dan die van een Veyron, want de S63 is begrensd op 290 km/u (de Veyron haalt meer dan 400 km/u). Dit hebben de paardenfluisteraars uit Bottrop gedaan om de banden te ontzien.
Lees ook: De Mercedes-AMG S-klasse van Brabus krijgt 930 pk en een behoorlijk prijskaartje
Gewoon met fabrieksgarantie
Het is niet de eerste keer dat er een tuner is die 1.000 pk in een sedan lepelt. Het bijzondere zit hem erin dat je bij Brabus gewoon fabrieksgarantie krijgt. Het is ook gewoon een werkende auto’s. Dus geen speciale procedures om die 1.000 pk eruit te halen. Gewoon tanken (heel veel tanken), gas geven en gaan met die ballistische banaan.
Brabus heeft overigens niet een, maar twee exemplaren van de Brabus 1000 gemaakt. De ene heet de Brabus 1000 All Gray en de andere de Brabus 1000 Bichromatic. De All Gray is het grijze exemplaar (goh) en de Bichromatic de zwarte. Uiteraard kun je ook bij Brabus aankloppen voor een geheel unieke configuratie. Hopelijk kiest er iemand voor Rubellietrood, zilverkleurige wielen en een mokka interieur.
Björn heeft op 11 november 2024 geschreven:
De spuiter had blijkbaar geen zin om iets af te plakken, dus heeft hij maar alles in de primer gespoten🤣 De uitlaateindstukken zijn zelfs verlicht😂