Ergens is het ook maar goed dat de Bodo Buschmann (oprichter van Brabus) niet in de vroegere middeleeuwen geboren is. Dan had hij waarschijnlijk een enorme leren fauteuil aan het verre uiteinde van de slingerarm van een trebuchet gebonden om zijn dorst naar snelheid en luxe te lessen. Grappig, maar het schiet zijn doel een beetje voorbij.

Nee, in plaats daarvan richtte Bodo zijn zaak Brabus op in 1977. Al meer dan veertig jaar botviert de tuner zijn onblusbare dorst naar snelheid (en ja: in combinatie met luxe) met de modellen van Mercedes. Nu geeft hij een Maybach een vermogen van 900 pk en 1500 Nm koppel en geeft hem de naam Brabus Mercedes-Maybach S650. Wel zo makkelijk.

Een vreemde combinatie. Het meest luxe model van Mercedes is gemaakt om zijn passagiers in alle rust en stilte te vervoeren. Het is alsof je een massagestoel zo opvoert dat ie zijn clientèle een dwarslaesie geeft. Op zich knap, maar wat heb je eraan?

Best cool, toch?

En oké: stiekem zien we de coolheid er wel van in. Want van 0 naar 100 gaat de Brabus Mercedes-Maybach S650 met 900 pk in 3,7 seconden. De topsnelheid ligt boven de 350 km/u. En dat is sneller dan een Porsche 918 Spyder (officieel 340 km/u, begrensd). Bedenk je even dat de Merc 2.800 kilo weegt.

Brabus presteert dit alles door de 6,0-liter V12 op te boren naar 6,3 liter. Een nieuwe krukas, gesmede zuigers en gebalanceerde drijfstangen helpen een handje mee. En dan nog enorme turbo’s erbij om het feestje af te maken. Wat het kost? Dat durven we niet te vragen. Zeker omdat we niet uitsluiten dat die trebuchet nog ergens staat te wachten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)