
Ergens is het ook maar goed dat de Bodo Buschmann (oprichter van Brabus) niet in de vroegere middeleeuwen geboren is. Dan had hij waarschijnlijk een enorme leren fauteuil aan het verre uiteinde van de slingerarm van een trebuchet gebonden om zijn dorst naar snelheid en luxe te lessen. Grappig, maar het schiet zijn doel een beetje voorbij.
Nee, in plaats daarvan richtte Bodo zijn zaak Brabus op in 1977. Al meer dan veertig jaar botviert de tuner zijn onblusbare dorst naar snelheid (en ja: in combinatie met luxe) met de modellen van Mercedes. Nu geeft hij een Maybach een vermogen van 900 pk en 1500 Nm koppel en geeft hem de naam Brabus Mercedes-Maybach S650. Wel zo makkelijk.
Een vreemde combinatie. Het meest luxe model van Mercedes is gemaakt om zijn passagiers in alle rust en stilte te vervoeren. Het is alsof je een massagestoel zo opvoert dat ie zijn clientèle een dwarslaesie geeft. Op zich knap, maar wat heb je eraan?
Best cool, toch?
En oké: stiekem zien we de coolheid er wel van in. Want van 0 naar 100 gaat de Brabus Mercedes-Maybach S650 met 900 pk in 3,7 seconden. De topsnelheid ligt boven de 350 km/u. En dat is sneller dan een Porsche 918 Spyder (officieel 340 km/u, begrensd). Bedenk je even dat de Merc 2.800 kilo weegt.
Brabus presteert dit alles door de 6,0-liter V12 op te boren naar 6,3 liter. Een nieuwe krukas, gesmede zuigers en gebalanceerde drijfstangen helpen een handje mee. En dan nog enorme turbo’s erbij om het feestje af te maken. Wat het kost? Dat durven we niet te vragen. Zeker omdat we niet uitsluiten dat die trebuchet nog ergens staat te wachten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

Blijkbaar wil niemand de beste auto ter wereld hebben

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

Hacker laat gratis Maybach GLS en Rolls-Royce Cullinan bij hem bezorgen

Maybach gaat ook de Mercedes V-klasse omtoveren tot luxebus

Mercedes-Maybach EQS SUV is de eerste volledig elektrische Maybach

Zelfs de Maybach GLS is niet veilig voor Poolse tuner Carlex

De eerste PHEV van Maybach krijgt een halve V12 (en het is de stilste Maybach ooit)

Mercedes-Maybach S 680 Virgil Abloh is een bijzondere samenwerking

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Duitsers verbeteren ‘Britse’ Rolls-Royce

Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Deze Honda was ooit total-loss, maar is nu de snelste Integra ter wereld

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Ik wil mijn auto verlagen: op welke manieren kan dat allemaal?

Is chiptuning slecht voor je auto? En wordt je auto er écht zuiniger van?

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’
