
Ergens is het ook maar goed dat de Bodo Buschmann (oprichter van Brabus) niet in de vroegere middeleeuwen geboren is. Dan had hij waarschijnlijk een enorme leren fauteuil aan het verre uiteinde van de slingerarm van een trebuchet gebonden om zijn dorst naar snelheid en luxe te lessen. Grappig, maar het schiet zijn doel een beetje voorbij.
Nee, in plaats daarvan richtte Bodo zijn zaak Brabus op in 1977. Al meer dan veertig jaar botviert de tuner zijn onblusbare dorst naar snelheid (en ja: in combinatie met luxe) met de modellen van Mercedes. Nu geeft hij een Maybach een vermogen van 900 pk en 1500 Nm koppel en geeft hem de naam Brabus Mercedes-Maybach S650. Wel zo makkelijk.
Een vreemde combinatie. Het meest luxe model van Mercedes is gemaakt om zijn passagiers in alle rust en stilte te vervoeren. Het is alsof je een massagestoel zo opvoert dat ie zijn clientèle een dwarslaesie geeft. Op zich knap, maar wat heb je eraan?
Best cool, toch?
En oké: stiekem zien we de coolheid er wel van in. Want van 0 naar 100 gaat de Brabus Mercedes-Maybach S650 met 900 pk in 3,7 seconden. De topsnelheid ligt boven de 350 km/u. En dat is sneller dan een Porsche 918 Spyder (officieel 340 km/u, begrensd). Bedenk je even dat de Merc 2.800 kilo weegt.
Brabus presteert dit alles door de 6,0-liter V12 op te boren naar 6,3 liter. Een nieuwe krukas, gesmede zuigers en gebalanceerde drijfstangen helpen een handje mee. En dan nog enorme turbo’s erbij om het feestje af te maken. Wat het kost? Dat durven we niet te vragen. Zeker omdat we niet uitsluiten dat die trebuchet nog ergens staat te wachten.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Hacker laat gratis Maybach GLS en Rolls-Royce Cullinan bij hem bezorgen

Maybach gaat ook de Mercedes V-klasse omtoveren tot luxebus

Mercedes-Maybach EQS SUV is de eerste volledig elektrische Maybach

Zelfs de Maybach GLS is niet veilig voor Poolse tuner Carlex

De eerste PHEV van Maybach krijgt een halve V12 (en het is de stilste Maybach ooit)

Mercedes-Maybach S 680 Virgil Abloh is een bijzondere samenwerking

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Duitsers verbeteren ‘Britse’ Rolls-Royce

Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?
