Bugatti begon de ontwikkeling van de Bolide met een vraag ‘wat als we een radicaal lichte, compleet nieuwe concept bouwen rond de 8,0-liter W16-motor?’ Het antwoord is hetgeen waar je nu naar kijkt. Op het moment dat we deze letters tikken, is Bugatti bezig met de laatste ontwikkelingen en tests voordat de Bolide in productie gaat.

De productieversie is overigens wel iets minder heftig dan het studiemodel dat aanvankelijk werd getoond. Mogen klanten van de Bugatti Bolide hierover klagen? Daar oordeel zelf maar over, maar wat we je willen meegeven, is dat er genoeg blijft om van te genieten. Daar kom je achter bij deze acht feiten over de Bugatti Bolide.

1. De Bolide weegt 1.450 kilo

Daarmee weegt de productieversie van de Bugatti Bolide 200 kilo meer dan het prototype. Bugatti vertelt aan ons dat dit komt doordat de Bolide moet voldoen aan wat aanvragen van klanten voor het comfort en door wat regeltjes van de FIA. Die 200 kilo is alsof je een piano vastbindt aan het prototype. Ondanks het toegenomen gewicht hebben we het alsnog over 0,67 kilo per pk.

2. De Bolide produceert 1.600 pk uit een W16-motor met vier turbo’s

De conceptversie haalde namelijk een vermogen van 1.850 pk en was dus ook nog lichter. Knap dat Bugatti het voor elkaar krijgt om 1.600 pk te laten voelen als ‘er had meer ingezeten’. Volgens het Franse automerk blijft het rijden ‘voelen als een kanonskogel’.

3. De Bolide produceert drie ton aan neerwaartse druk

De voordiffuser die je hierboven ziet, begeleidt de luchtstroom en zorgt voor zuigkracht. Hij werkt daarbij samen met een verstelbare diffuser op de achterkant. In totaal kan er tot 3.000 kilo aan downforce geproduceerd worden. De belangrijkste factor hierin is de splitter onder de voorbumper. Die zorgt voor een spiraalvormige luchtstroom waardoor de achterkant neer beneden wordt gedrukt.

4. De stangen van de ophanging wegen maar 100 gram

De stangen van de pushrod-ophanging komen uit de 3D-printer en zijn gemaakt van titanium. Ze wegen per stuk 100 gram – evenveel als twee grote eieren. Toch blijven deze stangen heel bij een remkracht van 3,7 ton. Een structuur in de holle stang (dat je dus niet kunt zien) zorgt voor deze ongelofelijke stevigheid.

5. De achterbanden zijn 400 millimeter breed

Dat zegt meteen niet zoveel. Het vreemde aan de breedte van de achterbanden is dat het niet de breedste zijn in het assortiment van Bugatti. De Veyron kreeg namelijk achterwielen die 540 millimeter breed zijn. De banden zijn overigens wel breder dan die van de Chiron. Die had 285 millimeter vóór en 355 millimeter áchter. Bij de Bolide is dit 340 millimeter en 400 millimeter. Een paar millimeter kan dus toch het verschil maken.

6. Het prototype van de Bolide is acht seconden sneller op Le Mans dan een LMP1-auto uit 2020

In de simulatie wel te verstaan. Daar zette de Bugatti Bolide een tijd neer van 3 minuten en 7,01 seconden op het Circuit de la Sarthe. Daarmee zou hij de pole position hebben gepakt in 2020 met acht seconden verschil. Bugatti heeft nog geen simulatie gedaan met de zwakkere en zwaardere productie-Bolide.

7. De Bolide kan 2,5 G in de bochten trekken

Het is inderdaad niet vreemd dat een downforce-monster als de Bugatti Bolide ongelofelijk snel is in de bochten. Daarom is het verstandig om het trainingsschema van Max Verstappen op de vragen voor je met de Bolide het circuit op draait voor een snelle ronde. In de bochten kun je tot 2,5 G op je nek te voortduren krijgen.

8. Er worden maar veertig exemplaren van de Bolide gebouwd

De laatste van de acht feiten over de Bugatti Bolide is een pijnlijke. Van deze voortreffelijke machine worden er maar veertig stuks gebouwd. Bugatti vraagt iedere koper om vier miljoen euro neer te leggen voor het circuitbeestje. Vanaf volgend jaar kun je, met een boel geluk, er eentje spotten op het circuit. Dan beginnen de leveringen.

Reacties

  • Joost heeft op 3 januari 2024 geschreven:

    Find a nice owner who brings it to supercar Sunday Zandvoort
    Would be as good as at Goodwood.
    About 4mio… Königsecc

    • Joost heeft op 3 januari 2024 geschreven:

      Was nog niet klaar met typen…
      Koenigsegg heeft ook 2 modelen van om en nabij 4 mio.
      Een kunstliefhebber….want kunst is het heeft het er waarschijnlijk nog meer voor over. Een belachelijk brute en snelle circuit auto. Want dat is en blijft het. 👊😉

      Reageer
    Reageer
  • Big mo heeft op 7 juni 2023 geschreven:

    De hamvraag blijft , of de happy few die het kunnen kopen ook de werkelijke potentie van zo’n auto kunnen benutten !!. Ik weet het al , dat durven ze niet .
    Enne ,…. talent koop je niet met geld .

    Reageer
  • Donkey heeft op 7 juni 2023 geschreven:

    Ik dacht eerst de nieuwe auto van Batman te zien, alleen te zien in een film. Maar gelukkig ook in het echt te zien, als je mazzel hebt..

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)