Zodra het raad van bestuur het groene licht geeft en een conceptcar mag richting het productiestadium, dan moet er flink wat gewijzigd worden. De verlichting moet goed genoeg zijn voor de APK, de buitenspiegels moeten geen amputaties verrichten en de deuren moeten zowaar te openen zijn. Bij de knotsgekke Bugatti Bolide is dat net even anders. De conceptauto met 1.850 pk gaat weliswaar in productie, maar hoeft niet op kenteken. Bugatti is dus grotendeels vrij om te doen wat ze willen. Toch verandert er het nodige aan de auto.
FIA
Hoewel de Bugatti Bolide in geen enkele raceklasse meedoet, heeft Bugatti zich toch als doel gesteld om de auto te laten voldoen aan de veiligheidsstandaard van de FIA. Dit zijn officiële eisen die aan raceauto’s worden gesteld. De productieversie van de Bugatti Bolide krijgt daarom een blussysteem, een brandstofzak (geen metalen tank), centrale wielmoeren en een zespuntsgordel. Ook is alles om de motor heen grondig herzien om goed te blijven presteren op het circuit, en op de juiste temperatuur.
De Bugatti Bolide is minder krachtig
De ingenieurs hebben alle wijzigingen kunnen doorrekenen en komen uit op een leeggewicht van 1.450 kilo. Dat is zo’n 200 kilo meer dan het studiemodel. Haal je normale Euro 98 aan de pomp, dan is het vermogen ‘slechts’ 1.600 pk. Het eerdere cijfer van 1.850 pk was op 110-brandstof, maar dat is niet overal te krijgen. Met een verhouding van 0,9 kilo per pk is het alsnog geen afzien voor de snelheidsduivels. De toerenbegrenzer zou later ingrijpen dan bij de Chiron.
Wat blijft er over van de specs?
De oorspronkelijke Bugatti Bolide zou 0-500-0 doen in 33,62 seconden en de Nürburgring Nordschleife afleggen in 5 minuten en 23 seconden. Wat er overblijft van die cijfertjes, weten we helaas nog niet. Hoeveel downforce de productieversie van de Bugatti Bolide produceert, is ook nog niet bekend. Wel is duidelijk dat Bugatti slechts 40 exemplaren gaat bouwen en dat ze 4 miljoen euro per stuk gaan kosten. In 2024 moeten de eerste afleveringen plaatsvinden.
Reacties