
De matte lak is een betere comeback-koning dan Jay-Z. Elke keer als je denkt dat het écht klaar is en de glansloze verschijning met pensioen mag, komt ie terug – en nog op een uiterst aangename manier ook. Dit keer is de Bugatti Chiron Sport ‘110 ans Bugatti’ het podium van het comeback-concert.
De Bugatti Chiron Sport ‘110 ans Bugatti’ viert, zoals liefhebbers van witte vlaggen en arrogant gedrag al vermoedden, het 110-jarige bestaan van het merk. En hoe vier je het bestaan van de Franse trots beter dan met een Franse vlag – knettertje groot onderop de achterspoiler. Bugatti bouwt twintig exemplaren voor wie zich overgeeft aan zijn aankoopimpulsen.
Waarom deze kleuren?
De kleurstelling van de Bugatti Chiron Sport ‘110 ans Bugatti’ is een teruggooi naar de modellen van het merk uit 1920 – waar een tweekleurig lakwerk (blauw en, eh, blauw?) synoniem was aan luxe en weelderigheid. De mattige lak moet eruit zien als staal.
Als je goed kijkt (op de foto van de achterkant) zie je dat de Franse vlag gespiegeld is. Dit is geen foutje, maar een knipoog naar de traditionele Franse overheidsvoertuigen die vanuit het vooraanzicht symmetrisch waren. Bij de achterspoiler maakt dat geen donder uit, blijkbaar.
Specificaties van de Bugatti Chiron Sport ‘110 ans Bugatti’
Je kunt de specs van de Chiron inmiddels dromen, maar we zullen ze nog eens opnoemen voor je. Zestien cilinders geplaatst in een W-vorm die door vier turbo’s van een flinke klap lucht worden voorzien, goed voor 1.500 pk en 1.600 Nm. Plus een onderstel zo stijf als dat van een LMP1-auto en voorwielen zo breed als de achterwielen. Nog vragen?
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
