
Het is makkelijk om naar de Bugatti Chiron te wijzen en lacherig te doen dat hij niet meer de snelste auto ter wereld is. En dat kleine autobouwers als Koenigsegg en Hennessey de auto inhalen of in dreigen te halen. Maar het klinkt misschien gek: bij de Bugatti Chiron draait het niet allemaal om snelheid.
Geen enkele andere auto haalt met hetzelfde gemak die bloedstollende snelheden. Het karakter van de W16 kun je niet evenaren met een V8. En al helemaal geen enkele andere auto doet het met hetzelfde comfort. Of dezelfde finesse. Het is boven alles een formidabele cruiser. Daarom is het een vreemde keuze om een hardere circuit-versie van de hypercar te maken.
En toch is hij er: dit is de Bugatti Chiron Sport. Om te beginnen zijn de dempers 10 procent harder. De circuitvriendelijke uitvoering is 18 kilo lichter dankzij lichtgewicht wielen, koolstofvezel stabilisatorstangen, een koolstofvezel plaat bij de intercooler en koolstofvezel ruitenwissers. Vooral dat laatste zal een grote impact hebben.
De achterruit is lichter en ook het uitlaatsysteem is aangepast, waardoor je nu vier uitlaatstukken ziet. De Bugatti Chiron Sport stuurt directer en ook het differentieel werd lichtelijk aangepast. De Chiron heeft nu Dynamic Torque Vectoring.
Meer vermogen voor de Bugatti Chiron Sport?
Meer vermogen? Laten we de rotatie van de aarde lekker intact laten. Nee, 1.500 pk blijft het magische getal van de quad-turbo W16-motor. In 2,5 seconden zit je op 100 km/u en de topsnelheid ligt voorlopig op 420 km/u. Wat dat kost? De basisprijs is 2,65 miljoen euro, zonder belastingen.
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Eindelijk is Apple Carplay vernieuwd voor jouw auto

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen
