
Het is makkelijk om naar de Bugatti Chiron te wijzen en lacherig te doen dat hij niet meer de snelste auto ter wereld is. En dat kleine autobouwers als Koenigsegg en Hennessey de auto inhalen of in dreigen te halen. Maar het klinkt misschien gek: bij de Bugatti Chiron draait het niet allemaal om snelheid.
Geen enkele andere auto haalt met hetzelfde gemak die bloedstollende snelheden. Het karakter van de W16 kun je niet evenaren met een V8. En al helemaal geen enkele andere auto doet het met hetzelfde comfort. Of dezelfde finesse. Het is boven alles een formidabele cruiser. Daarom is het een vreemde keuze om een hardere circuit-versie van de hypercar te maken.
En toch is hij er: dit is de Bugatti Chiron Sport. Om te beginnen zijn de dempers 10 procent harder. De circuitvriendelijke uitvoering is 18 kilo lichter dankzij lichtgewicht wielen, koolstofvezel stabilisatorstangen, een koolstofvezel plaat bij de intercooler en koolstofvezel ruitenwissers. Vooral dat laatste zal een grote impact hebben.
De achterruit is lichter en ook het uitlaatsysteem is aangepast, waardoor je nu vier uitlaatstukken ziet. De Bugatti Chiron Sport stuurt directer en ook het differentieel werd lichtelijk aangepast. De Chiron heeft nu Dynamic Torque Vectoring.
Meer vermogen voor de Bugatti Chiron Sport?
Meer vermogen? Laten we de rotatie van de aarde lekker intact laten. Nee, 1.500 pk blijft het magische getal van de quad-turbo W16-motor. In 2,5 seconden zit je op 100 km/u en de topsnelheid ligt voorlopig op 420 km/u. Wat dat kost? De basisprijs is 2,65 miljoen euro, zonder belastingen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Kooptip: Dit onderdeel van de Bugatti Veyron komt gewoon van een Skoda Superb

VIDEO: Bugatti-rijder vergeet tankslang uit Chiron te halen na het tanken en rijdt weg

VW wilde dat de Bugatti Tourbillon elektrisch werd, maar daar stak Mate Rimac een stokje voor

De Bugatti Tourbillon heeft een atmosferische V16-motor, drie elektromotoren en 1.800 pk

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
