Ze hebben het geflikt bij Bugatti. De Veyron was al bizar duur en ontaards snel, maar er kon nog een schepje bovenop. Dit is de Veyron SuperSport, de snelste straatauto ooit gemaakt.
De 8,0-liter grote W16-motor levert niet langer 1.001 pk. Dankzij een flink aantal aanpassingen, waaronder grotere turbo’s, zijn het er nu 1.200. Combineer dit met een ongelooflijk koppel van 1.500 Nm, en je hebt alleen nog een stel vleugels nodig om daadwerkelijk op te kunnen stijgen.
Op het testcircuit van Volkswagen in Ehra-Lessien, waar James May ooit de top van de ‘gewone’ Veyron testte, bereikte de SuperSport een gemiddelde topsnelheid van 431 km/u. Hij bereikte eigenlijk 434 km/u, maar dat was met de wind mee. Hoe dan ook heeft Bugatti hiermee opnieuw een record gevestigd. Alle verkochte SuperSports zullen begrensd zijn op 415 km/u vanwege de banden, dus helaas ben je toch nog net iets langer onderweg naar de buurtsuper. Maar ze kúnnen het, en daar gaat het natuurlijk om.
Misschien kun je je nog herinneren dat de Bugatti-ingenieurs er behoorlijk wat moeite mee hadden om de oorspronkelijke Veyron op een veilige manier boven de 400 km/u te krijgen. Op die snelheid is elke extra kilometer een hele opgave; aan de SuperSport moest dan ook aardig gesleuteld worden. Het onderstel kreeg nieuwe schokdempers en sterkere stabilisatorstangen. Op aerodynamisch vlak veranderde er een hoop: de motor werd grotendeels afgedekt, luchtinlaten werden toegevoegd of opnieuw gevormd, en de carrosserie kwam iets hoger te liggen. Door gebruik van ander koolstofvezel ging het gewicht van de auto met 50 kilo omlaag. De ingenieurs mikten op een topsnelheid van 425 km/u, en waren dan ook blij verrast toen deze nog hoger bleek uit te vallen.
Later dit jaar gaat de SuperSport in productie, maar op het Pebble Beach Concours d’Elegance in augustus valt de auto al te bewonderen. De eerste vijf exemplaren – die allemaal al verkocht zijn - zullen de kleurstelling dragen van deze recordauto.
Reacties