Wijselijk besloot de The European Tyre and Rim Technical Organisation vijftig jaar geleden dat de informatie op de zijkant van de band eenduidig moest zijn. Zo kun je in een oogopslag de maten, de belastbaarheid en de maximale snelheid van een band zien. Het probleem is: in 1964 hielden bandenfabrikanten nog geen rekening met auto’s die 400 km/u zouden rijden.
Tot en met 1990 was de hoogste indicatie ZR – wat stond voor een maximale snelheid van 240 km/u. Pas na 1990 maakten V, W en Y hun opwachting, waarbij de laatste vaak toegepast wordt als ZR (Y) of gewoon Y. Die combinatie staat voor een maximale snelheid van hoger dan 300 km/u. Onduidelijk voor Veyron-bestuurders, want is dat 350 of 400 km/u? Of 500?
Gelukkig is er maar één bandensoort voor de Veyron en zijn de Michelin-banden dus berekend op de snelheid van een Veyron. In 2010 reed een Veyron Super Sport 431 km/u zonder dat de banden klapten. De set banden voor een Bugatti Veyron kost je zo’n 35.000 euro en moet elke 7.000 kilometer vervangen worden. De banden worden op de velg gelijmd, net als bij een dragracer.
Koop daarom deze Bugatti Veyron-velgen met banden
Elke derde wissel moet je direct een nieuwe set velgen kopen – een set kost nieuw richting de 90.000 euro. Je kunt maar beter een reserve-set hebben liggen. Op eBay staat een set van vier velgen voor de Bugatti Veyron mét banden voor 100.000 dollar, zo’n 87.000 euro. De banden hebben volgende de advertentie nog 85 procent van hun profiel.
OZ Racing maakt de 20-inch velgen van de Bugatti Veyron in Italië. Ze zijn 10 inch breed en de steek van de velgen is 5×130. Dat is dezelfde steek als een Fiat Ducato of een Renault Master. Ook veel Porsches gebruiken hetzelfde steekpatroon en ook de VW Touareg en de Audi Q7 – omdat dat in principe Cayennes zijn. De velgen voor de Bugatti Veyron vind je op eBay.
Filip heeft op 11 mei 2024 geschreven:
Dank koop alled