
Geef eens eerlijk toe: zou jij een bouwer van kermisattracties jouw auto laten aanpakken? De fantasie slaat al snel op hol en je verwacht dan een soort combinatie tussen het ergste wat Mansory te bieden heeft en de Turbo Polyp (je weet wel, zo’n draaiende spin met allemaal lampjes). Dan zou je echter te snel conclusies getrokken hebben. Deze Bussink GT Speedlegend is het geesteskind van succesvol ondernemer Ronald Bussink. De man vergaarde zijn rijkdommen onder meer door het verkopen van reuzenraderen.
Een halo uit de F1
De Bussink GT Speedlegend is een Mercedes-AMG GT R, maar dan zonder voorruit en mét een halo. Bussink is trots op zijn project: ‘Gebaseerd op het model van de SLR Stirling Moss, maar verfijnd met elementen uit de Formule 1, zoals de rolbeugel gestileerd als een halo, is er iets unieks ontstaan. Net als de SLR Stirling Moss is de Speedlegend zijn tijd ver vooruit en een designmeesterwerk.’ Auto’s zonder voorruit zijn helemaal hip anno 2021, kijk maar naar de Elva, Monza en V12 Speedster.
De Bussink GT Speedlegend weegt 100 kilo minder
Met een paar tekeningen ben je er natuurlijk nog niet, dus Bussink ging naar het bedrijfje HWA in Affalterbach. Bekende naam? Eigenaar Hans-Werner Aufrecht was in de jaren zestig een van de oprichters van AMG. Bij HWA werden de voorruit en het cabriodak verwijderd. Dat scheelt 100 kilo. Daarna plaatsten ze wat ze de Speedbow noemen – een Y-vormige rolbeugel geïnspireerd op de halo uit de F1. Het is niet zomaar een los stuk koolstofvezel – de knoppen die ooit in het dak verwerkt zaten, zitten nu in de rolbeugel.
Helemaal uitverkocht
Let ook op de verlichting in de halo en de afwerking rond de voorruit – het draait bij dit project om de details. Optioneel verhogen Bussink en HWA het vermogen van de 4,0-liter V8 van 585 pk naar 850 pk. Het interieur spuiten ze desgewenst op bepaalde plekken in dezelfde kleur als de buitenkant. Hebberig geworden van de Bussink GT Speedlegend? Pech, want alle vijf exemplaren zijn al verkocht. Wel verklapt Bussink alvast dat er nog meer projecten onderweg zijn.
Meer van TopGear


Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

Duurste Mercedes van Nederland heeft geen voorruit

Mercedes-AMG GT R Black Series zonder camouflage

Mercedes-AMG GT R rolt 7x op de Nürburgring

G-Power Mercedes-AMG GT R krijgt 215 pk extra

Mercedes-AMG GT R Roadster geeft toe aan verleiding

Mercedes-AMG GT R (achteruit) vs Renault Twizy

Elektrische steps worden eindelijk legaal in Nederland – dit zijn de voorwaarden

Vaarwel, diesel: er rijden nu al bijna meer elektrische auto’s in Nederland dan dieselauto’s

Het Nederlandse wagenpark gaat waarschijnlijk nog ouder worden, en dat is alleen maar goed nieuws

Rotterdam volgt voorbeeld Amsterdam: al veel eerder dan gedacht 30 km/u rijden

Een van de leukste ‘automerken’ van Nederland is failliet, dus jij kunt nu voor een prikkie je slag slaan

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

Knettergek, lekker vliegen happen zeker.