Het merk MG had een paar jaar geleden door gunstige bijtellingsregels een heel aardige verkoopstart in Nederland. Maar sindsdien is er niet echt een Chinees automerk geweest dat hier lekker wist te verkopen. Nio ziet zichzelf als een volwaardige Audi-concurrent, maar wist dit jaar slechts 53 auto’s te slijten, tegenover de 7.400 van het Duitse merk. Directe Tesla-concurrent Xpeng blijft steken op 532 auto’s. Het populairste Chinese merk van dit moment is BYD – en dat heeft een belangrijke reden.

De BYD Atto 3 is volledig elektrisch en verkoopt ‘wel oké’ met 350 exemplaren. De normale Seal is een elektrische sedan en is goed voor 175 registraties. Maar er is één model dat ineens heel aardig verkoopt, en dat is de Seal U. Niet alleen is dat een SUV, maar hij heeft iets wat al zijn merkgenootjes niet hebben: een benzinemotor. Je kunt deze auto ook volledig elektrisch bestellen, maar de versie die zowel een elektromotor als een benzinemotor heeft, gaat in Nederland het hardst.

Chinese auto’s met een benzinemotor willen we wel

De BYD Seal U is tot en met juni dit jaar maar liefst 989 keer geregistreerd. Van alle exemplaren heeft 733 een benzinemotor. De Seal U kan 80 kilometer elektrisch rijden, waarna de benzinemotor bijspringt om de accu bij te laden. De verbrandingsmotor dient dus als generator en drijft de wielen in principe niet aan. In totaal is de auto goed voor meer dan 1.000 kilometer actieradius. En blijkbaar is dat wat de Nederlander toch nog altijd wil: veel actieradius en voor een niet al te hoge prijs.

De BYD Seal U is ook gewoon een goede deal

De Boost-versie staat in Nederland voor 39.490 euro in de prijslijst (37.900 euro in België). Dat is net zo duur als de goedkoopste Volkswagen Golf met en plug-in hybride aandrijflijn. Waar er bij de elektrische Seal U nog een soort ‘uitgeklede’ versie is met bijvoorbeeld een kleiner scherm, is dat bij de DM-i met range-extender niet het geval. Je krijgt bijvoorbeeld altijd twee telefoonlaadplateaus, een panoramadak, stoelverwarming en -ventilatie en een head-up display.

We reden er al eens mee en concludeerden toen dat het samenspel tussen de elektro- en verbrandingsmotor naadloos verloopt; je voelt of hoort het nauwelijks als de viercilinder aanslaat. Pas als je echt tempo wilt maken, klimt ie in de toeren, maar dat doet hij gevoelsmatig achter een dikke laag donzen kussens.

Je deint en drentelt over de weg en het stuur lijkt maar mild geïnteresseerd in communicatie met de voorwielen en vice versa. Overdreven snel is de BYD Seal U DM-i ook niet (in de Boost-uitvoering; voor een kleine 8 mille extra heb je de Design met vierwielaandrijving en 323 pk). Maar wie zegt dat elke familiecruiser sportauto’s eruit moet kunnen trekken?

Chinees automerkAantal registraties
BYD1.756
Lynk & Co1.395
MG1.282
Polestar1.177
Zeekr560
Xpeng532
Nio53
Hongqi23
Aiways19
Samengesteld door TopGear.nl

Lynk & Co gaat ook prima

Ook het Chinese Lynk & Co gaat nog prima in Nederland. Met 1.395 auto’s staat het op de tweede plaats van de Chinese merken. Als we Volvo tenminste niet meetellen, want dat is tegenwoordig ook heel Chinees. Ook hier geldt: slechts zo’n 80 van de verkochte exemplaren zijn helemaal elektrisch. De rest is een 01, die ook een benzinemotor aan boord heeft.

MG gaat niet heel slecht

Om nog even terug te komen op het begin van dit artikel: MG doet het nog altijd niet heel slecht in Nederland. Met 1.282 verkopen staat het op de derde plek van de Chinese merken. De verkooptopper is de MG ZS, met 433 registraties. Ook daar is de benzineversie het populairst: 269 exemplaren is een hybride, de rest is volledig elektrisch. Dus: blijkbaar willen Nederlanders best een Chinese auto, als je er maar wel ook benzine in kunt gooien.

80 reacties op “Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben”

  1. Zelfs als ik er geen probleem mee zou hebben dat….

    … Xi Jinping de belangrijkste bondgenoot is van Poetin…
    … China genocide pleegt op een minderheid van de eigen bevolking…
    … dat mensen met een andere mening ‘verdwijnen’…
    … dat ze letterlijk zeggen dat ze Westerse industrie willen vernietigen…
    … dat ze op grote schaal Westerse IP stelen…
    … dat ze met ongelimiteerde subsidies Westerse bedrijven kapot willen ‘concurreren’…
    … dat ze Taiwan doorlopend intimideren en bedreigen…
    … dat ze dagelijks hack aanvallen uitvoeren…
    … dat ze alle door Chinese fabrikanten gemaakte telefoons af-fabriek afleveren met spyware…
    … dat ze via allerlei elektronische apparatuur met een 5g verbinding je telefoon uitlezen en gegevens doorsturen naar China…


    Dan nog ben ik niet BLIND. Die Seal-U is zo verschrikkelijk lelijk. Daar zou zelfs een blinde nog niet dood in gevonden willen worden.

  2. De belangrijkste conclusie die ik uit het artikel haal, is dat de Chinese EV’s bij lange na niet zo populair zijn als wat vaak gezegd is. In bijna elk nieuwsartikel over Tesla hoor je bijvoorbeeld dat ze veel last van concurrentie hebben van Chinese EV’s.

    Maar dat is dus niet zo!

    De Chinezen komen alleen een heel klein beetje mee als het gaat om kiloknaller auto’s en dat zijn niet de EV’s waar ze minstens even duur zijn als Westerse alternatieven en dan een stuk mindere auto’s hebben.

    • Buiten Europa en Noord-Amerika is er veel meer vraag naar Chinese elektrische auto’s. BYD is niet voor niets inmiddels groter dan Tesla.

      • In China door Chinese subsidies, ja. Daarbuiten valt het nogal tegen. BYD is voor 90% afhankelijk van de Chinese markt.

        • China blijft zich verbeteren op elk gebied naief te de denken dat de auto industrie zich beperkt tot haar thuismarkt..

          • Minder dan 10% van de totale verkopen. Zonder de eindeloze subsidiestromen van de Chinese overheid bestaan ze dus niet meer. Net als alle andere Chinese fabrikanten trouwens, want zonder uitzondering liggen ze allemaal aan het financiële infuus bij de overheid en staan ze dus ook onder directe controle.

  3. Oppassen als je een elektrische auto koopt want als je een actieradius bekijkt dan moet je niet vergeten dat er ook verwarmingskosten of aircondition er allemaal afgaan en in de winter gebruik je meer verwarmingskosten uiteindelijk is het beter om hybride te gaan dus Koop nooit een elektrische auto want dan heb je overal dat gehannes met die laadpalen vooral in het buitenland. Al die laadpalen in het buitenland hebben hun eigen pasjes en eigen systemen.

    • Je koopt gewoon geen auto uit een dictatuur. Bovendien heeft China nog nooit patenten en octrooien gerespecteerd waardoor het Westen een onnoemelijk aantal miljarden is misgelopen…
      Dus ook geen Volvo’s waar 100% van de winst naar China vloeit..

      • We kopen allemaal Chinese produkten. Laten we niet roomser dan de paus zijn. De Chinese auto is goed en goedkoper.
        Waar denk je komt onze groente vandaan of ons fruit…zeker niet vanuit allemaal vredelievende democratieen. Gewoon kopen mensen.

        • Een Chinese auto is én niet goed én niet goedkoper – en als je afschrijving meerekent zelfs veel duurder.

          Stop eens met die China promo onzin.

          • .Allemaal kletspraat.
            Je moet eens kijken wat je allemaal thuis hebt wat uit China komt.
            Maar ja er zijn altijd mensen die ergens commentaar op hebben.
            Is da nu jaloezie of willen ze graag in de belangstelling staan?

          • @ “Bert” van de China promotie afdeling: je kan die rommel die je bij de Action koopt toch niet vergelijken met een auto?

            Een auto kan z’n hele omgeving in kaart brengen, kan alle informatie uit je telefoon trekken en bij Chinese auto’s is al bewezen dat die allerlei data naar overheidsservers in China sturen.

            Het is echt heel vreemd hoe sommige mensen hier in de meest kromme bochten gaan liggen om Chinese auto’s maar goed te praten. Als je daar zoveel moeite voor moet doen en met zulke drogredenaties aan moet komen, dan maakt het alleen maar meer duidelijk dat die Chinese auto’s heel erg fout zijn.

          • Bedrijfsmatig een BYD ATTO3.
            Prima auto voor een elektrische auto. Mbt het laden… Verschillende laadpalen alleen vanuit oogpunt laadvermogen (dus laadsnelheid) maar kan ze allemaal met dezelfde laadpas gebruiken. Grootste nadeel blijft de oplaadtijd. Voor de rest niets mis mee. Ja hij wordt in een dictatoriaal land gebouwt. Maar wie heeft niets uit China in huis? Niemand

          • Ik word daar wel een beetje boos van, die mensen die doen alsof een auto hetzelfde is als een wegwerpservies ofzo.

            Een stuk technologie waarmee China hier op alles en iedereen kan spioneren is toch echt iets anders dan een stuk plastic!!!

      • Asten, ik ben Chinees en China géén dictatuur. Elke keer als ik aan mijn familie in China uitleg hoe Nederlanders over het Chinese politieke systeem denken, kijken ze me vol ongeloof aan. Chinezen zelf zijn best tevreden met hun overheid en vinden helemaal niet dat het een dictatuur is. Dit wordt zelfs bevestigd door diverse westerse instellingen zoals Harvard, Democracy Perception Index, en meer. Wel vinden ze andere dingen belangrijk dan Nederlanders dus je moet ook niet het land waarderen op basis van wat wij zelf belangrijk vinden. Chinese mensen hebben nog het in de afgelopen 3000 jaar nog nooit zo goed gehad als in de afgelopen 30 jaar.

        • Ooooh natuurlijk heb jij het zo goed. Als je ook maar durft te denken dat het niet zo is, krijg je een enkeltje Xinjiang.

          In de laatste 80 jaar is er in de hele wereld geen enkele president geweest die zoveel mensen in concentratiekampen gestopt heeft als Xi. Zijn 2 redenen: ze zijn een minderheid of ze hebben een andere mening. Zullen die Oeigoeren het daar ook zo goed hebben?

          • Ja die hebben het ook heel goed, heb jij al die reisvideo’s van westerse toeristen in Xinjiang niet gezien? Ook jij kan morgen visumvrij in een vliegtuig stappen en het gebrek aan concentratiekampen aanschouwen. Tientallen delegaties van moslimlanden hebben Xinjiang bezocht en hebben alleen maar lof voor de ontwikkeling ban welvaart daar — rara hoe kan dat als er zoveel concentratiekampen zijn?

            Het hele concentratiekamp gebeuren is inmiddels debunkt. Er zijn onafhankelijke journalisten en onderzoekers die de Xinjiang aanklachten bekritiseren, vooral vanwege het gebrek aan bewijs. Een paar maanden terug heeft een Chinese fabrikant succesvol de aanklachten bevochten in een Engelse rechtbank, die ermee eens was dat de aanklachten speculatie zijn zonder bewijs.

            Je mag me ook wijzen op de grote vluchtelingencrisis die in Xinjiang gaande is, zoals normaal is bij concentratiepraktijken zoals Gaza. Oh wacht, die vluchtelingencrisis is er niet. Rara hoe kan dat?

            Als ik de volgende keer tijd heb ga ik zeker een keer Xinjiang bezoeken ja. Die mensen daar hebben het enorm te lijden gehad door de valse aanklachten waardoor heel veel onschuldige Oeigoeren hun baan kwijt zijn geraakt, want als ze ergens werken dan krijgen ze de aanklacht dat het slavernij is en dan mogen ze weer vertrekken. Als ik ze kan steunen met mijn toeristengeld dan zal ik dat zeker doen ja.

            Als laatste: Chinezen klagen *de hele tijd* over hun overheid. Je moet eens goed kijken op Chinees social media. De overheid neemt juist klachten serieus en proberen die op te lossen. Er zijn 15000 protesten elk jaar, mensen worden echt niet massa opgepakt.

            Hou op met China te stereotyperen. Ben jij nou daadwerkelijk geïnteresseerd in mensenrechten, democratie, etc, of gebruik je China gewoon als een excuus om psychologische ongemak te sussen?

          • Dion, die hele concentratiekampen gebeuren is al lang debunked als zijnde Amerikaanse propaganda. Er zijn tientallen tot honderden Youtube reisvideos van westerse toeristen in Xinjiang. Tientallen delegaties van moslimlanden hebben Xinjiang bezocht. Er is geen vluchtelingencrisis. Onafhankelijke journalisten en onderzoekers kaarten het totale gebrek aan bewijs van de aanklachten aan. Een Chinese fabrikant heeft een paar maanden terug zelfs de aanklachten succesvol aangevochten in een Engelse rechtbank. Die satellietfoto’s van “concentratiekampen” blijken gewoon scholen en ziekenhuizen te zijn.

            Jij kan zelf ook morgen visumvrij in een vliegtuig stappen en zelf het gebrek aan concentratiekampen aanschouwen.

          • Echt, die Hongli is te schaamteloos voor woorden. Je klinkt als een NSB’er die zegt dat joden naar een ‘heropvoedingskamp’ gestuurd werden. En wat een verrassing, dat is precies zoals de Chinese overheid het noemt.

            Er zijn letterlijk honderden onafhankelijke bronnen die de genocide op Oeigoeren aantonen, maar jij gaat ons hier in een stuk of 10 reacties overspoelen met de officiële bewoording van de Chinese overheid en gaat dan ook nog eens doen alsof al het andere niet waar is?! Je zou je moeten schamen.

  4. Elektrisch rijden is misschien leuk als je een groot dak vol met zonnepanelen hebt. Maar voor de CO² hoeven we dat niet te doen. Het wordt tijd dat dat narratief wordt doorgeprikt.

        • Ik wel, in ieder geval. Een e-auto kost meer (ook CO2) om te maken, maar is veel beter voor het milieu in het gebruik. Na ordegrootte 100.000 km is de e-auto beter dan dezelfde auto op benzine, maar dit hangt af van b.v. veel of weinig duurzame energie in een land en of je laadt, als de zon schijnt.

      • Dat is een beetje omgekeerde bewijslast. 35% schoner volgens het TNO rapport waarop beleid is gebaseerd. Alles werd meegerekend, percentage groene stroom etc. Echter werd wel uitgegaan van 250dkm of 8 Jaar en vergeleken met een gemiddelde benzine auto die 1 op 10 rijdt. Dus dat is oude verbrandings techniek vergelijken met de toenmalige top van wat electrisch mogelijk was.

  5. Ik blijf lekker bij mijn twee liter mercedes diesel, betrouwbaar gaat heel lang mee, spaar aanschaf twee extra auto’s.
    Dat is pas milieu sparen omdat de diesel nog steeds in totaal ( productie en gebruik ),genomen de laagste Co2 uitstoot heeft.

  6. Vertegenwoordigers die 3jr geleden elektrisch gingen, ook door subsidies en voordelen, gaan nu massaal weer voor diesel. Er gaat niks boven een 6 cyl diesel automaat….schoner kan je t niet krijgen!!!!

    • De diesel euro 6 is echt hardstikke schoon.
      Maar word door de freaks als vies bestempeld.
      Ik rij electries nu met bedrijfsbus.
      Maar alle ervaringen meegenomen ,word de volgende auto geen E.
      Of het moet hybride zijn met een 2 liter diesel ,dan kom je tenminste ergens

      • Ik weet niet wat voor dieselfreak jij bent, maar uit alle wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat elektrisch altijd schoner is dan diesel 6 en benzine. Maar blijf maar lekker geloven in de facebookleugens.

        • Rij nu 15 jaar in een diesel met 25k per jaar. In die tijd rijden bekenden in auto van de zaak en de laatste jaren dus elektrisch.
          In het tempo van iedere 2 jaar een nieuwe leasebak zouden dat er 7 of 8 zijn en die tezamen zijn echt een grotere belasting van het milieu.

  7. Simpele reden voor, veel bedrijven en leasemijs verbieden de keuze voor Chinese auto’s, en laat dat nu net de doelgroep zijn die elektrisch kiest of moet…

      • Wat een onzin. Dit is echt zo’n opmerking van iemand die een stoere petrolhead wil zijn, maar zelf in een 1.2 liter rijdt.

      • De diesel euro 6 is echt hardstikke schoon.
        Maar word door de freaks als vies bestempeld.
        Ik rij electries nu met bedrijfsbus.
        Maar alle ervaringen meegenomen ,word de volgende auto geen E.
        Of het moet hybride zijn met een 2 liter diesel ,dan kom je tenminste ergens

  8. Je zou maar in zo’n BYD zeehond abcd xyz rond moeten rijden. Dat is toch de lelijkste auto sinds de Ssangyong Rodius? Daarnaast kan je je niet meer in je buurt vertonen omdat al je buren weten dat jouw auto informatie over hen en de buurt naar de Chinese overheid stuurt.

      • De Byd Seal heeft de techniek van de vroegere Opel Ampera/Chevrolet Volt.
        Ik heb daar zelf met veel plezier in gereden. Reed altijd electrisch met een benzinemotor uit een Opel Corsa die als generator dienst deed. Ze noemen dat een RangeExtender.

      • Mensen die dit ontkennen, zijn bijzonder naïef of hebben een motief om China te verdedigen. Ik weet niet wat erger is.

        Er zijn talloze onderzoeken geweest waar uit geblijken is dat allerlei apparaten informatie sturen naar overheidsservers in China. Van airfryers (lees artikel in The Guardian hierover, enorm verhelderend), via telefoons (dus GEEN Oppo, Xiaomi of ander Chinees merk kopen) tot aan auto’s.

        Dit zijn feiten die inmiddels zo algemeen bekend zijn, dat je je afvraagt hoe mensen dit nog kunnen ontkennen.

          • Goed gezien Willibald,
            Uit betrouwbare bron. De VS bespioneerd zijn Europese bondgenoten visa versa. Dat is wat spionnen doen, en vergeet niet die petrochemische rijden allemaal op de olie van de Arabieren en die deugen ook niet. Dus hup China.

          • Iets teveel ophitsende onzin gelezen op Feesboek? Hoe krijg je het uit je toetsenbord… Als er 1 eng land in de wereld is, dan is het China wel…

        • Ja en heel veel van die “talloze onderzoeken” blijken propaganda te zijn, betaald door de Amerikaanse overheid. Als je zulke artikelen leest dan zie je dikwijls dat ze “anonieme bronen” of “Amerikaanse intelligence officieren” aanhalen. Met andere woorden, vaak hebben ze geen bewijs en zeggen ze maar wat. Vaak halen ze ook dingen uit context en beschrijven het op een duister manier. Bijvoorbeeld laatst werd er een ophef gemaakt over “spionerende zonnepanelen” omdat er antennes in zat. Wat ze niet vermelden was dat die panelen specifiek verkocht werden met de feature dat het op afstand te besturen is.

          Niet alles geloven wat er in de media staat, die is echt niet zo onafhankelijk en objectief als wordt geclaimd. Er is letterlijk een Amerikaanse miljoenenfonds voor het financieren ban anti-China nieuwsberichten.

          • Dus als onze AIVD zegt dat er meer cyberaanvallen komen uit China dan uit alle landen bij elkaar, dan komt dat door een “Amerikaans miljoenenfonds voor het financieren van anti-China nieuwsberichten”, wat dat ook mag zijn???

            Bizar. Echt bizar.

    • Ik heb sinds 6 maanden zo’n ‘zeehond’ erbij. Af-fabriek China €23K. Zelf rij ik Audi A8 /€130K. Die BYD is beter qua prijs/kwaliteit. 500 km rijbereik op volle accu. Interieur/exterieur prima afgewerkt. Echt niets mis mee.

        • Toch maar even meedoen aan dit loopgraaf tot loopgraaf besprek. Rijd nu ruim 2 jaar in een BYD Atto 3 omdat(gelukkig) VW toen niet kon leveren. Geweldige auto alles erop en eraan in na bijna 50.000 km nog geen 300 euro armer aan servicekosten. Vul bij met dynamisch tarief gemiddeld ruim beneden de 20ct/kw dus 10 euro voor 400km(zomer) of 340(winter) Prima als Xi tijd heeft om mee te kijken is hij daar druk mee i.p.v ander kattekwaad. Voel mij daar eerlijk gezegd beter bij dan bij het koppel Trump/Musk

          • Doe je ogen maar dicht voor miljoenen mensen die ze in concentratiekampen gestopt hebben, ongeëvenaarde diefstal van industriële geheimen en meer digitale aanvallen op Westerse landen dan alle andere landen samen.

            Het is ook dezelfde techniek die de Chinese auto’s hebben als wat de Chinezen voor de legervoertuigen die zij massaal aan Rusland leveren voor de oorlog in Oekraïne. Over loopgraven gesproken. Dus daar geef je indirect ook steun aan.

            Duidelijk een gevalletje kattekwaad waar je je wel goed bij kan voelen. Als je echt geen enkel moreel besef hebt, tenminste.

          • Selectieve verontwaardiging? Trump negeert alle uitspraken van de rechterlijke macht en waar is dan de rechtsstaat gebleven. 5 jaar geleden met de aanval op het Capitool een coup willen plegen die niet gelukt is. Na zijn presidentschap gratie verleend aan de daders. De Chinezen kiezen voor een ander bestuurlijk model dan het Westen. En niet alles is goed te praten. Maar wees niet selectief want dat is hypocriet.

          • Als jij het benoemen miljoenen mensen in een strafkamp ‘selectief’ noemt, zegt dat heel veel over jouw ethische besef. Of liever: over het totale gebrek daaraan. Wat een hypocriete l*l ben je dan zeg.

    • De camera’s afplakken misschien, en de simkaart eruit halen? Anders zou ik het ook niet erop wagen, plus dat je steeds meer bedrijfsterreinen niet op komt met een chinese auto.

      Gek ook, ooit met de Mercedes A klasse was de wereld te klein toen die de elandproef niet haalde. Deze Seal ook niet, maar dat is blijkbaar niet genoeg nieuws meer.

  9. Zolang er zo’n hoge bpm of invoerbelasting en de autodealer de prijzen opdrijven van Electronic of hybride auto zal de regering met hun milieu plannen ook niet de doelstellingen halen. Mensen willen best een nieuwe auto kopen maar schikken toch van de oplopende prijskaartjes die van 40 tot 80 duizend oplopen voor een middenklasse auto.

Laat een antwoord achter aan Hongli Reactie annuleren

(verplicht)