De snelste Cadillacs dragen een ‘V’ achter hun naam, net als Audi’s een RS-badge dragen en de vlotte Mercedi de drie letters ‘AMG’ krijgen. Voor de vierde generatie van de V-serie voegt Cadillac een extra stap toe. De CT4-V Blackwing en CT5-V Blackwing worden de ultieme Cadillacs. Zie ‘Blackwing’ als wat ‘Black Series’ voor AMG was. De twee nieuwe snelle sedans zie je hier alvast in camouflage. Het onderstel van de Blackwings is strakker, de systemen zijn fijner afgesteld en de motoren zijn krachtiger. En nog belangrijker: Cadillac zet de handbak op de optielijst.
De motoren zijn een bijzonder verhaal. Hoewel Cadillac kan kiezen uit een enorm aanbod van General Motors, besloten ze twee jaar geleden een volledig eigen V8-motor te ontwikkelen. Een flinke investering, want motoren ontwikkelen is niet goedkoop. De nieuwe 4,2-liter biturbo V8 kreeg de naam Blackwing en verscheen in de slechts kort verkrijgbare topversie van de CT6. Nu wordt de motor alweer aan de kant geschoven, omdat hij niet zou passen in de nieuwe generatie V-serie-modellen. Dat heeft te maken met de dubbele bovenliggende nokkenassen van de Blackwing-motor. De oude 6,2-liter supercharged small-block V8, zoals je die ook vindt in de vorige Chevrolet Corvette Z06, is compacter en zou wel passen, zo meldt Car & Driver.
In de nieuwe V Blackwing-modellen liggen dus, verwarrend genoeg, geen Blackwing-motoren. De Cadillac CT5-V Blackwing zou volgens onbevestigde berichten die oude 6,2-liter V8 krijgen, met minstens de 649 pk die de laatste CTS-V had. De compactere Cadillac CT4-V Blackwing doet het met een turbo-V6. Cadillac zou wel in gesprek zijn met het Italiaanse Manifattura Automobili Torino, het bedrijfje dat ook de New Stratos maakt. Zij zouden wel een auto hebben om de Blackwing-V8 in te monteren, al is ook daarover nog niets officieel.
Reacties